Annons

Vilken modern kamera du ägt vurmar du mest för?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim88

Aktiv medlem
Kamera idag har jag en D7200 och den fungerar superb men en Nikon D850 hade ju inte vart fel

Objektiv

Sony Zeiss 55 1.8 super vasst objektiv, har tagit oändligt med porträtt med just det :)
Nikkor 200-500 mm Det objektivet jag värnar om mest just nu, otroligt nöjd med detta :)
 

martinot

Aktiv medlem
Tycker också extremt illa om alla slutna standarder (Linuxgubbe...) och gillar att Sony gjort sin E-fattning tillgänglig för andra.
FYI: Sony har slutat med att öppet publicera sina nya tillägg till E-mount sedan flera år tillbaka. De hart gått samma väg som Google med Android, och är numera i princip lika slutna som alla andra tillverkare.

Den mest öppet delade fattningen idag är nog L-mount, men den är endast öppen för medlemmarna (sluten för alla andra).

Skulle jag börja om nu skulle jag gå på Sony, störst kör först, och jag finge väl svälja förtretetet med deras menysystem.
Håller med. Sony har jättefin teknik i sina kameror, och faktiskt det (idag) största utbudet av objektiv för kombinationen småbild och spegellöst. Men tyvärr så är inte heller jag riktigt vän av varken deras fysiska användargränssnitt eller menysystem (och sådant är extremt viktigt för mig, lika viktigt som prestanda/tekniska specar).

Gällande öppenhet så är nog det närmaste OSS man kan komma där Canon med OSS-mjukvaran Magic Lantern som är helt öppet och helt modifierbart.
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Analogt: Canon A-1, få kameror har känts så rätt som den.
Digitalt: Fujifilm X-T1, med sin retroromantik. Möjligtvis även Olympus OM-D EM-5 av samma skäl. :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är definitivt en modern Fuji kamera. En kamera designad av fotografer för fotografer. Den är mycket mer snabbjobbad än min Canon 5D.
Oftast är det bara ett vred eller knapp så har jag ställt om kameran till vad jag önskar.
Med Canon kan det ta mig 5 minuter av letande i menyerna innan jag lyckas ställa in samma sak.
Lånade vid ett tillfälle en Sony för att ta några bilder. Höll på att bli galen på deras ologiska menysystem.
En kameras skall vara enkel och menyssystemet något man kan förstå utan ha handboken framför sig.
 

PMD

Aktiv medlem
FYI: Sony har slutat med att öppet publicera sina nya tillägg till E-mount sedan flera år tillbaka. De hart gått samma väg som Google med Android, och är numera i princip lika slutna som alla andra tillverkare.
Om Sony är lika öppna som Google så är det ju jättebra för folk som vill göra objektiv till E-mount!
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Kul tråd och alltid roligt att se va ni andra vurmar för och har vurmat för :)

De kamerorna jag tyckt mest om och blivit mest inspirerad att fotografera med genom åren har varit några olika hus och objektiv.
Har haft turen att få testa en hel del olika och kan nu i efterhand konstatera att det handlat mer om "känsla" än prestanda för min del iallafall.

På filmtiden blev lite av ett genombrott för mig när jag fick en Canon EOS1 och för första gången fick känna på ett proffshus. Älskade den kameran och den var byggd som en stridsvagn.
Gick sedan över till Nikon och hade då en F100 som jag också tyckte mycket om.

Efter detta stannade jag kvar med Nikon och de Nikon kameror jag gillat bäst genom åren har varit D700 och min Nikon Df. ( har och har ägt D810 och D4).
Och kanske allra mest av dessa då Df.
De objektiv jag tyckt om bäst har varit:
Noct 58 f1,2
58 f1,4G
105 f1,4g
180 f2,8
24 1,4G
105 2,5 Ai-s

Har haft Fuji system i två olika omgångar och körde X-T1, sedan X-T2 med diverse gluggar, sålde allt sedan för att återigen köpa Fuji och det blev då en X-T3 som jag har idag.
Efter all den tiden med Fuji gillar jag nog bäst X-T1 som då var en brytpunkt för mig på så sätt att det var en av de bästa kamerorna jag använt för ett sådant litet hus. Att ta med sig den och 2-3 gluggar på en resa istället för alla Nikon grejer var verkligen skillnad. den var dessutom väldigt kul att fota med och en del av de bilderna jag tagit med X-T1 är några av de bättre jag har tycker jag.
Vilket också visar att en kamera du KAN ha med dig är så mycket viktigare än prestanda och andra faktorer många gånger.
De objektiv jag tyckt mest om har nog varit 56 f1,2 och 16 f1,4 av de jag använde.

Sedan ska till också att D810 av en otrolig kamera på många sätt, men av någon anledning "klickade" jag aldrig med den.
Och X-T3 har jag nu haft i lite mer än ett halvår, och det är en fantastisk kamera på många sätt.

Den sista jag nämner är Leica Q. Min ända Leica och också en av mina stora favoriter. Hade dom inte varit så dyra tror jag att jag hade haft en Leica hela tiden.
Jag sålde min för att finansiera min Fuji Utrustning och ångrar det ibland när jag minns hur kul den var att fotografera med. var dock något begränsat ibland att bara ha ett 28mm och inte kunna byta.
 

Makten

Aktiv medlem
Det blir ju lätt att man bara rekommenderar det senaste man har själv, vilket kanske inte är så intressant. Jag har haft alldeles för många kameror och det är några få som stuckit ut genom att vara roligare än andra att fotografera med:

– Leica M8: En galet omodern kamera idag, men dess senare syskon med större sensor är ungefär samma sak. Avsaknaden av hjälpmedel i kombination med taktila reglage, liten storlek och trevlig finish gör dessa kameror enormt trevliga att använda. Att de sen är en aning opraktiska gör inte så mycket.

– Nikon D700: Kameran som har allt, men som är lite för stor. Kan hittas skitbilligt och är fortfarande bra. Om man inte behöver örton megapixel så hänger sensorn med fortfarande.

– Fujifilm GFX 50R: Den kamera jag använder nu. Har vissa likheter med Leica då den är ganska retro i hantering och utseende. Bildkvaliteten är dock från en annan planet. Hade den knappar som funkar med handskar samt bildstabilisering så vore den helt perfekt. Men man kan tyvärr inte få allt.

Skulle jag börja från noll idag så skulle jag förmodligen köpa en Fuji APS-C-kamera. De är "lagom bra", har de kontroller som behövs och optiken är finfin. Större sensor vill jag egentligen ha, men då blir det klumpigare också.
 

t595sp

Aktiv medlem
Min första egna systemkamera var en Praktica MTL3. Utmärkt kamera för en ung kille att lära sig exopneringstriangeln med. Efter det en Nikon FM2n och sedan ett antal analoga och digitala Nikon-hus med D3 som det senaste. Både FM2’an och D3’an finns kvar. Men det som har gett fotoglädjen tillbaka är faktiskt min senaste Fujifilm X-T2. En kamera som är rolig att fota med och som har i princip samma storlek som FM2’an fast med alla moderniteter man kan önska sig.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Kul att se att vi är flera (många nästan?) som gillar Df !
Jo , med tanke på hur mycket kritik den fick initialt vet jag att många har "hittat" den senare eftersom den är en sån bra kompromiss med sin mindre storlek och analoga känsla.
Sedan är den också en väldigt bra kamera, det ända den har svårt med är typ sportfotografi, men sensorn /reglagen och allt annat känns prefekt för hur jag fotograferar.
Kul att flera känner likadant som sagt.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
På "filmtiden":
Hasselblad 503Cx med Winder CW. Fullständigt oslagbar kvalitet, och den har det nödvändigaste. Klart bästa kameran rent kvalitetsmässigt jag ägt.

Digitalt:
Nikon D800. Extrem arbetshäst med bildkvalla som håller än idag. Ser ingen anledning att uppdatera än på ett par år.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo , med tanke på hur mycket kritik den fick initialt vet jag att många har "hittat" den senare eftersom den är en sån bra kompromiss med sin mindre storlek och analoga känsla.
Sedan är den också en väldigt bra kamera, det ända den har svårt med är typ sportfotografi, men sensorn /reglagen och allt annat känns prefekt för hur jag fotograferar.
Kul att flera känner likadant som sagt.
Nikon Df är min enda digitala småbildskamera (och den enda sådana jag har ägt). Den är dessutom den minsta digitala småbildskameran av spegelreflextyp om jag inte missminner mig. Den skulle kunna vara lite mindre för min del, men den är acceptabelt stor.

Jag tvekade länge inför ett köp eftersom jag var lite sur över att Nikon hade gjort en kamera som är kompatibel med i stort sett alla F-objektiv sen 1959 (när F-systemet föddes) men lät bli att förse kameran med en mattskiva som lämpar sig för manuell fokus. De kunde väl åtminstone ha sålt mattskivor för MF som tillbehör?

Men så småningom insåg jag att jag inte skulle använda en AF-kamera speciellt mycket med gamla manuella obejktiv, så det gjorde inte så mycket. (Det finns ju dessutom MF-mattskivor att köpa från tredjepartstillverkare om man är angelägen).
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Hej!

Som TS så måste jag bara säga: Oj - vilken rolig och givande läsning det här blev. Så enormt (!) roligt att höra vilka system, modeller och allt annat som ni gillar med er fotoutrustning. Tråden blev precis som jag hoppats på - och jag hoppas att det kommer än mer. Läser och njuter!

Allt gott till er denna kväll!

/Fredrik
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Nikon Df är min enda digitala småbildskamera (och den enda sådana jag har ägt). Den är dessutom den minsta digitala småbildskameran av spegelreflextyp om jag inte missminner mig. Den skulle kunna vara lite mindre för min del, men den är acceptabelt stor.

Jag tvekade länge inför ett köp eftersom jag var lite sur över att Nikon hade gjort en kamera som är kompatibel med i stort sett alla F-objektiv sen 1959 (när F-systemet föddes) men lät bli att förse kameran med en mattskiva som lämpar sig för manuell fokus. De kunde väl åtminstone ha sålt mattskivor för MF som tillbehör?

Men så småningom insåg jag att jag inte skulle använda en AF-kamera speciellt mycket med gamla manuella obejktiv, så det gjorde inte så mycket. (Det finns ju dessutom MF-mattskivor att köpa från tredjepartstillverkare om man är angelägen).
Ja jag läste om den mattskivan då när jag köpte min också, jag har inte skaffat en. Men visst det hade varit trevligt om dom hade kunnat slänga med det med tanke på priset man ändå betalar.
Pratade med dom på kameradoktorn för några veckor sedan och vi kom in på Nikon Df och utbytte lite erfarenheter, det är nog verkligen en kamera man älskar eller inte förstår alls som det låter.
Vi kom också fram till att dom nog just slutat säljas från de flesta leverantörer , men vi konstaterade att det fanns på någon av Nikons egna sidor, i silverutförandet. Så den blir inte lättare att få tag på i framtiden.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag tror inte att jag behöver två. :)
haha nej inte jag heller, men om den hr någonsin pajar tidigare än jag skulle vilja hade det varit trevligt att ha en i "beredskap". Nu har jag inte dom beredskaps pengarna liggandes dock så det får bli ett annat liv....eller kanske i framtiden i en Df 2 ;)
 

Bengf

Aktiv medlem
På filmtiden hade jag en Pentax 115 en kompaktkamera med 115mm fast zoomoptik, tog jäkligt bra bilder och var inte dyr att köpa, den kameran gillade jag. Har haft flera Konica och Minolta kameror, men har haft en ganska så låg inställning till mina olika modeller aldrig varit så där jättenöjd. Konica FS-1 var lite häftig med sin motordrift 2 b/s gedigen och rätt så liten, drevs av vanliga batterier som lätt drog hur sig så man fick plocka ur batteri delen med själv greppet.

Var nära på en Canon 7D då jag tidigare känt på en 40D som var så bra att hålla i, samtidigt var det lite tråkigt att välja Canon för det var vad nästan alla använde, vanligare än Volvo och Saab och vanligare än Labrador bland hundar.

Är lite hopplöst irriterad på småsaker med många kamera modeller, undrar alltid varför Fuji är så populär fast deras modeller har så himla grunda grepp, förutom då H1, när man söker tex en X-E3 så stör det inte så mycket, verkar smidig och lätt.

Sony har irriterat en hel del också med konstigheter men blivit allt bättre med tiden. i dagsläget har jag ingen favorit som jag måste ha till varje pris, Fuji är alltid intressanta förstås. D810 var förbaskat trevlig att hålla i men vid den tiden lite för dyr att köpa. tar för lite bilder i dag mot förr så det är svårt att motivera några nya köp.
 

HelloAndy

Ny medlem
Vurmat mest för: X100F, inte riktigt i genren men den kamera som jag haft roligast med.

Nuvarande: X-T30, lite nog att jag får med mig den överallt och är ändå bra nog. Saknar ISO-ratten från x100f och tycker Q-knappen är den dummaste placerade knappen i kamera-historien, men helt okej kamera annars. Ville egentligen ha X-T3 men väntar på nästa generation tror jag.

Bäst: Ja alltså, startar man från noll så tycker jag Sony är objektivt bäst, oavsett om det är en a7 eller en a6400. För mig känns de inte lika roliga att använda som Fujifilm dock, så det är väl mest därför jag sålde mina Sony.

Dock skall jag erkänna att bland mina bästa bilder har jag tagit med min Sony RX100m3 och min Iphone...
 
ANNONS