Annons

Är Detta Bluff Igen ???????

Produkter
(logga in för att koppla)

qvirre

Aktiv medlem
Jag tycker det verkar som Payson-garanti inte är helt genomtänkt:

Säg att du säljer ett objektiv med Payson-garanti. Köparen sätter då in pengarna, du skickar objektivet. När köparen får objektivet kan han ju lika gärna säga till Payson att det kom en tegelsten.

Vad är då Paysons svar på detta? Jo att man får komma överenns vem som har rätt sinsemellan och sedan ringa upp Payson och säga vem som ska ha pengarna?! Så enda skillnaden från att bli lurad av köparen är att Payson sitter på pengarna istället för bedragaren. Man måste ändå gå hela vägen med polisanmälan och tingsrätt. Och man har givetvis ingen garanti att vinna det målet. Vinner bedragaren målet så får han både objektiv och pengarna tillbaka. Under tiden, kan ta lååång tid, så kan bedragren använda objektivet och du har varken objektiv eller pengar.

Samma sak om du är köpare, hur ska du bevisa att det kom en tegelsten i paketet, du kan ju lika gärna ljuga och ha tagit objektivet. Likadant här; Payson fryser pengarna i väntan på att tvisten har avgjorts (på din bekostnad i både tid och pengar för rättegångskostnader). Under den tid det tar har du blivit av med dina tusenlappar och har inget nytt objektiv.

Rätta mig gärna om jag tänkt galet, men efter att ha läst igenom Paysons regler och frågor&svar så kan jag inte komma till någon annan slutsats att det kan krångla rejält även med Payson-garanti (som dessutom, givetvis, kostar extra att använda).
 

The Mike

Aktiv medlem
Ett tips är att ta sig tid att öppna paketet direkt på ditt postkontor, är det nåt som är fel med produkten(endera om det är en tegelsten eller om det har blivit skadat under frakten) så kan du påvisa det direkt med vittnen.

Kolla upp kontonumret med banken INNAN du skickar pengar dit. De kan säga om dina uppgifter stämmer med de som är registrerade till kontot men de får inte lämna ut de riktiga uppgifterna till kontot.

Har inget hänt inom tre dagar efter det att du skickat pengarna så ta kontakt med banken och be dem att frysa pengarna tills du fått varan, om de finns kvar på kontot d.v.s,. Det är otroligt hur långt man kan komma med polis och bankpersonal om man bara är trevlig och artig i telefonen eller på plats

Har det gått så långt som att en polisanmälan blivit gjord så ta din kopia och skicka eller åk förbi det aktuella bankkontoret och ge den till dem för det tar nog ett bra tag innan det klickar dem emellan. De kan ju alltid hålla lite extra koll på det aktuella kontot i framtiden.
 
ANNONS