Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Perfekt komponerad bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
jkene skrev:
Men inget av det som sags kommer att hindra mig från att använda ordet perfekt när det stämmer med mina referensramar :)


Oj nej. Klart som tusingen det;)!

Jag har ett helt gäng bilder i olika böcker, tex MagnumPhotos som är så bra och triggande för mitt visuella sinne att jag kan tänka att "detta kan omöjligt bli bättre"... Det är väl rättså nära vad som ä perfekt för mig.

Men jag tänker som så att den dagen jag säger att ngt är perfekt då skall jag också kunna peka på för andra exakt vad som gör att den är perfekt. OM det jag då säger inte låter logiskt för de andra ja då skall jag också undvika att använda ordet.
Jag tänker alltså som så att den som använder ordet "perfekt" också vet hemligheterna bakom vad som är en perfekt bild. Om den som säger att ngt är perfekt inte har orden som logiskt förklarar varför bilden är perfekt, ja då ser jag honom som minst sagt svajjande i sitt ressonemang. Då väger "perfekt" väldigt lätt.
Så ser jag det.

MVH Niclas,


EDIT:
I ett retoriskt sammanhang så tror jag också att man skall vara försiktig med att säga att ngt är tex "perfekt".
Ett så starkt ord innehåller ingen väg tillbaka om du ändrar dig..
I tex tingsrätten så finns det logiskt nog inte en enda advokat som använt det ordet.. Det har liksom ingen "tolkanderymd".
 

Walle

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Jag tror att det alltid kommer att finnas ngn som tycker olikt den stora massan och det är detta som gör att vi behåller magin i bilderna.. Att vi har generella kanaler/triggers att spela på men samtidigt att inte allt är avslöjat helt och hållet.

Jag misstänker också att de bilder som nästan når upp till det du Christoffer kallar perfekt bild också fort blir en rättså tråkig bild i det långa loppet. Tror JaG:)


MVH Niclas,
Helt enig. Just det att det alltid kommer att finnas någon som tycker anorlunda gör att jag tror att den "perfekta bilden" är en omöjlighet.

Och herregud vad tråkigt om "den perfekta" bilden skulle finnas...varför skulle man då fotografera? :) Den perfekta bilden går ju per definition inte att slå med en ännu bättre bild.
 

jkene

Aktiv medlem
Walle skrev:
Helt enig. Just det att det alltid kommer att finnas någon som tycker anorlunda gör att jag tror att den "perfekta bilden" är en omöjlighet.

Och herregud vad tråkigt om "den perfekta" bilden skulle finnas...varför skulle man då fotografera? :) Den perfekta bilden går ju per definition inte att slå med en ännu bättre bild.
Men måste bilder jämföras med varandra då? Jag har sett många bilder som i mina ögon är perfekta, något som gäller även om jag skulle ge mig på att jämföra dem. Varje bild skall ses för sig själv tycker jag - det är ju inte en tävling.
 

Walle

Aktiv medlem
Nej, det är ju i.o.f.s. sant att man inte måste jämföra.

Dock har jag hittils aldrig sett någon bild som varit perfekt.
 
ANNONS