Annons

Val av ljusstark optik 20-24mm

Produkter
(logga in för att koppla)

posterblom

Medlem
Söker efter ljusstark optik 20-24mm (32-38mm) till min 20D.

Hade helst velat ha ljusstarkare än f2,8.

Måste jag köpa EF 24mm/f1,4L?

Är det nån som har erfarenhet av det objektivet?
Och är den isf värd pengarna?
Enligt en del recensioner har den dålig kantskärpa.

Tacksam för svar =)
 

Loke

Aktiv medlem
Har ingen erfarenhet av vare sig canons 24/1.4 eller om det jag tänker tipsa om men om du kan tänka dig Sigma så har dom bla ett 20mm/1.8 som fått en hel del bra kritik. Såg just på cyberphoto.se att den presterat riktigt bra på en 5D när dom testat den. Ett billigare alternativ är det iaf.
 

Makten

Aktiv medlem
Ja, Sigmas ljusstarkta vidvinklar (vilket de ju knappt är på en 20D dock) är trevliga. Jag har 24/1,8 på min Nikon D50, och den funkar mycket fint.
Nackdelarna är halvkassa motljusegenskaper (flares då och då) och att den är stor och tung. I övrigt funkar den bra, och närgränsen är så liten att man får förstoringsgraden 1:2,7 som bäst, vilket får ses som fantastiskt. AF är inte direkt snabb, men i och med att det är så liten vridning mellan kanske en meter och oändlighet så går det ändå snabbt.

Här är en helt oskärpt bild från kameran för att illustrera skärpan vid bländare 8 eller nåt sånt om jag minns rätt:

http://www.beggat.com/planket/makten/_dsc1933.jpg

Viss distortion finns visserligen, men det får man nog räkna med på ett så ljusstarkt objektiv som är till för FF.
 

niklasl

Aktiv medlem
Zoso skrev:
Carl Zeiss 21/f2.8 Distagon.

kent.
Finns en i A-skick på Photografica för endast 20 kDKK (<--ironi). Visst, den är superbra, sannolikt en av världens bästa vidvinklar, men slöseri på en APSC-kamera, tycker jag.
 
ANNONS