Annons

Nu måste det bli ett slut på "kattbildskatastrofen" ;-)

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Peter Nessler skrev:
Man börjar bli trött...
Något. Jag håller helt med om allt i ditt inlägg.

Angående flickfoto så kan man väl kritisera valet av modell och hur denna klutats ut i konstiga munderingar, men det verkar man inte få. "Det ska vara så". Jahaja... Kul. Det är ungefär som hötorgskonst. Det blir inte bättre ju rödare solnedgången är. Kan väl jämföras med att slitzbilden inte blir bättre ju större brösten är. Tyvärr är det ju omöjligt att påpeka eftersom man då "angriper modellen" tycker fotografen. I själva verket angriper man fotografen som gått in för att lägga all uppmärksamhet på brösten.

Jaja, vi ska väl inte ha den diskussionen en gång till kanske;-)
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Bröstbildskatastrofen" :)

elbe skrev:
Jag vet vem och vilka jag menar men, som sagt, om det gäller dej är det bara du som kan avgöra...
Leif - jag kan inte argumentera på den här nivån, du måste våga stå för vad du säger och till vem! Det är som jag skulle kontra med med:

"Jag tar inte amatörer med sunkiga bilder här på FS på allvar, och om det gäller dej är det bara du som kan avgöra"

Hör du hur dumt det låter???

OBS! Ovanståend bar ett exempel - jag menar det INTE!!!!
 

Peter Nessler

Aktiv medlem
Makten skrev:
Något. Jag håller helt med om allt i ditt inlägg.

Angående flickfoto så kan man väl kritisera valet av modell och hur denna klutats ut i konstiga munderingar, men det verkar man inte få. "Det ska vara så". Jahaja... Kul. Det är ungefär som hötorgskonst. Det blir inte bättre ju rödare solnedgången är. Kan väl jämföras med att slitzbilden inte blir bättre ju större brösten är. Tyvärr är det ju omöjligt att påpeka eftersom man då "angriper modellen" tycker fotografen. I själva verket angriper man fotografen som gått in för att lägga all uppmärksamhet på brösten.

Jaja, vi ska väl inte ha den diskussionen en gång till kanske;-)
Nej för helsike gör inte det...bilden skall ju säljas...(skall nog bli mitt mantra när nån kritiserar mina bilder...hehehe) ;)

//P
 

elbe

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Bröstbildskatastrofen" :)

CreativeMind skrev:
Leif - jag kan inte argumentera på den här nivån, du måste våga stå för vad du säger och till vem! Det är som jag skulle kontra med med:

"Jag tar inte amatörer med sunkiga bilder här på FS på allvar, och om det gäller dej är det bara du som kan avgöra"

Hör du hur dumt det låter???

OBS! Ovanståend bar ett exempel - jag menar det INTE!!!!
Jodå Johan! Jag står för vad jag skriver men eftersom jag inte känner dej så är det svårt att komma med personlig kritik till just dej.

Men vem vet?.. Vi kanske lär känna varandra bra med tiden...

Ha de gott för nu drar jag till fjälls över helgen
/Leif
 

Makten

Aktiv medlem
Re: Om någon orkar engagera sig....

CreativeMind skrev:
Ett nytt hån mot poolen "Hård kritik" - eller?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/851363.htm?set=lp

Och den här gången var det de omtalade "fågel-bilderna".....
Ett ypperligt exempel på hur stor roll det spelar VEM som tagit bilden. Den hade sågats vid fotknölarna av samtliga om det inte vore för att det är den store Naturfotografen med stort N som tagit den. Den är ju knappt rolig.

Anonym pool, hallååååå?
 

Peter Nessler

Aktiv medlem
Re: Re: Om någon orkar engagera sig....

Makten skrev:
Ett ypperligt exempel på hur stor roll det spelar VEM som tagit bilden. Den hade sågats vid fotknölarna av samtliga om det inte vore för att det är den store Naturfotografen med stort N som tagit den. Den är ju knappt rolig.

Anonym pool, hallååååå?
Det är precis sånt här j---la trams som får en att vilja lämna FS...

Nån som vill skapa en ny sida, kanske lite mer seriös???

*S U C K ! ! ! ! *

//Peter
 

Makten

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Om någon orkar engagera sig....

Peter Nessler skrev:
Det är precis sånt här j---la trams som får en att vilja lämna FS...

Nån som vill skapa en ny sida, kanske lite mer seriös???

*S U C K ! ! ! ! *
Förklara dig gärna. Jag förstår inte vad du menar. Är det jag som tramsar, och på vad sätt i så fall???
 

cakon

Aktiv medlem
Re: Om någon orkar engagera sig....

CreativeMind skrev:
Ett nytt hån mot poolen "Hård kritik" - eller?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/851363.htm?set=lp

Och den här gången var det de omtalade "fågel-bilderna".....
Om folk ska reta upp sig på dylika bilder i vilken pool den än må vara så kommer nog många få magsår framöver. Det är väl lika bra att inte bry sig. De flesta av oss har ju ändå ett intresse för fotografering och vill utveckla sin förmåga genom att besöka fotosidan. Det är faktiskt väldigt inspirerande att se andras alster samt även att få konstruktiv kritik på de egna bilderna. Konstigare än så är det inte. Om någon bryter mot vissa regler så är det upp till de personer som modererar forumet att agera. Andra bör nog försöka ta det hela med en klackspark. Somligas brister är väl inget att oja sig över? Dessutom är det som sagt väldigt subjektivt vad man personligen uppfattar som en brist samt vad man uppskattar hos en bild.
 

TTG

Aktiv medlem
Den här tråden verkar hållas vid liv med konstgjord andning. Jag hade bestämt mig för att inte bidra till detta men nu kan jag inte låta bli. Som jag sagt tidigare: Det är bara fånigt att generellt hacka ner på kvalitén i en viss pool. Ännu fånigare är det att tro att sådana här trådar höjer den. Precis som tidigare sagts är kvalité subjektivt. Att kalla bilder eller ännu värre grupper med bilder för "katastrof" eller "brus" är att sätta sig på för höga hästar. Det är bara att konstatera att det som är "brus" för en kan vara ”guld” för en annan. Man bör som fotograf tänka sig för vad man laddar upp och det gäller överallt på sidan, inte bara i ”hård”. Sen är det upp till fotografen i vilken pool han/hon lägger bilderna (inom poolreglerna förståss).
Problemet som fotosidan har är att det kommenteras för lite och det beror inte på att någon pool översvämmas av katter, storbystade damer eller fåglar på gren. Jag tror att vad fotosidan behöver är följande:
Skippa alla kritikpooler. Utöka antalet genrepooler så att dom blir mer heltäckande. Inför sedan en ”anonympool” där inga fakta om bild eller fotograf visas förrän man lämnat en kommentar. Då ser man vem som plåtat + all annan info. Låt bilderna ligga kvar i denna pool max en vecka sen åker dom över i den genrepool som fotografen valt. Givetvis kan dom som inte vill vara anonyma publicera direkt i genrepoolen utan att ta omvägen via anonympoolen. Låt sen fotografen (i anonympoolen) kryssa i om han räknar sig som nybörjare, erfaren eller mycket erfaren. Detta kan styra hur hård kritiken blir. Sätt också krav på att man i anonympoolen MÅSTE skriva vad man vill ha kritik på. Sen bör naturligtvis kritiken vara motiverad och konstruktiv. På detta viset slipper vi det här tjatet om vad som hör hemma var och framförallt slipper vi förhoppningsvis kritik som lyder ”vad gör den här bilden i den här poolen?” Vi slipper också att man kommenterar fotografen och inte bilden.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
TTG skrev:
Jag tror att vad fotosidan behöver är följande:
Skippa alla kritikpooler. Utöka antalet genrepooler så att dom blir mer heltäckande.
Förklara lite mer i detalj hur du menar detta. Bland annat om en genré motsvarar en motivkategori?
 

TTG

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Förklara lite mer i detalj hur du menar detta. Bland annat om en genré motsvarar en motivkategori?
Ja om vi kallar det genre motivkategori eller som det står på sidan intressegrupp kan väl vara egalt. Men jag anser att det saknas en del och en del känns lite överflödiga.
Jag skulle gärna se Natur, Macro, Modell och porträtt.
Sen vet jag inte vad jag mer ska förtydliga. Men i korthet:
Jag laddar upp en bild på FS. Jag börjar med att välja intressegrupp (låt säga "Macro") Sen väljer jag om jag vill att den först ska visas i "anonyma kritikpoolen". Där måste jag specificera vad jag menar med bilden och vad jag vill ha kritik på. Sen väljer jag vad jag menar att min erfarenhetsgrad (nybörjare, erfaren eller mycket erfaren) är på den här typen av bild. Det kan ju vara så att jag har gjort modellbilder i 10 år men aldrig provat macro. Då kanske jag i detta fallet betraktar mig som nybörjare. Nu laddas bilden upp i "anonyma kritikpoolen" och där visas den utan någon info mer än erfarenhetsgrad och mina noteringar om vad jag vill ha kritik på och vad jag vill visa med bilden. När betraktaren ser bilden får han inte mer info förrän han har skrivit en kommentar. Då får han samma info som man nu får direkt. Alltså namn på fotografen, utrustning EXIF m.m. Efter en vecka försvinner bilden från kritikpoolen och flyttas till vald intressegrupp.,
 

Peter Nessler

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Om någon orkar engagera sig....

Makten skrev:
Förklara dig gärna. Jag förstår inte vad du menar. Är det jag som tramsar, och på vad sätt i så fall???
Nej inte du....

Bara menar, vad är det för idé med att lägga upp sånt trams...???

Kanske hade jag en dålig dag, eller var det nåt annat, överreagerade nog en aning men tycker fortfarande att det är lite tramsigt att hålla på med sånt där fjanteri...

//P
 

Makten

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Om någon orkar engagera sig....

Peter Nessler skrev:
Nej inte du....

Bara menar, vad är det för idé med att lägga upp sånt trams...???

Kanske hade jag en dålig dag, eller var det nåt annat, överreagerade nog en aning men tycker fortfarande att det är lite tramsigt att hålla på med sånt där fjanteri...
*host*

Jag förstår fortfarande inte om det var bilden du tyckte var tramsig eller kritiken mot den?
 

Peter Nessler

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Om någon orkar engagera sig....

Makten skrev:
*host*

Jag förstår fortfarande inte om det var bilden du tyckte var tramsig eller kritiken mot den?
Givetvis bilden...

Varför hålla på att fjanta sig såhär o uppta tid o engagemang??? Har man inget vettigare för sig??

På detta sätt eroderas ju den lilla seriösitet som FS faktiskt innnehar just nu...tycker jag i alla fall!

Hälsningar,
Peter
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Problemet är väl bristen på självkritik... Saaamt ren o skär dumhet. Man skulle kunna lägga upp en bild från en världskänd modefotograf på fotosidan och "kattbilds" och "bröst,tjej,porr" -fotograferna skulle dissa och tänka att deras bilder är sååå mycket bättre..

Skulle man då förklara sanníngen, att en av världens största modefotografer tagit bilden så skulle de bara säga "men det ser ju inte ens proffsigt ut?"
¨
Nej, jag förstår att det måste se lustigt ut om man jämför med reklambilderna från den lokala gallerians reklamblad eller lokalteve!! (som man för övrigt ser upp till och kämpar för att ta bilder i klass med)

Jag spyr galla över all dumhet och okunskap!

Usch!
 
ANNONS