Annons

Problem!! Versionshantering och konstiga färger

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Jag tänkte ladda upp några bilder, men nånting är konstigt för när jag laddat upp dem så blir kontrasten och färgerna helt fel. Det är som att det läggs på färg och kontrast. Vad beror det här på? Jag har inte gjort nåt annorlunda mot vad jag brukar när jag laddar upp. (Har minskat storleken, konverterat till sRGB och till jpeg.)

Problem nr 2. Ville lägga upp en ny variant av en bild och då stod det under rutan med information om versionshantering att det är bara tillgängligt för plusmedlemmar. Men jag är ju plusmedlem sen ett bra tag tillbaka, så hur gör jag då?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Versionshantering är fixad nu, mitt fel.

Men det där med färgerna behöver jag lite konkreta exempel på - har du någon bild uppladdad nu som vart så?
 

Mánadís

Aktiv medlem
Nej, jag tog bort dem, men jag kan ladda upp en av dem igen alldeles strax, säger till så fort det är fixat.
 

Mánadís

Aktiv medlem
Ska se om detta funkar nu. Tog en bild där det syns bra.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=2015218

Som du ser är färgerna helt åt skogen, kontrasten har även ökats.

Hm, det här är jättekonstigt! Jag provade att ladda upp samma bild på Photobucket så att du skulle kunna jämföra, men där blev det samma sak, så då borde det ju inte ha med Fotosidan att göra? Kan det ha hänt nåt med mina inställningar?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ska se om detta funkar nu.
Jag ser inget konstigt, en blå blomma - kanske något övermättade färger för min smak men inget som är åt skogen direkt.

Ser andras bilder på Fotosidan bra ut då? Kolla tex i blomgruppen om du hittar någon liknande med mycket blått.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är inte fel på Fotosidan. Bilden är försedd med en CMYK-profil, visade det sig när jag stoppade in den i Photoshop. Konverterad till sRGB som påstått är den definitivt inte.
 

Mánadís

Aktiv medlem
Nä, det kanske är svårt att se om du inte har sett originalet. Alla andra bilder ser bra ut, det är inga problem med mina andra tidigare uppladdade heller. Bara just de här som blev jättekonstiga (jämfört med hur de ser ut på min skärm.

Men om det är en CMYK-profil så är det kanske det som är fel. Jag gjorde precis som vanligt när jag skulle konvertera den till sRGB (gick in på Convert to Profile... och sen sRGB), men jag kanske har lyckats ändra nån inställning i alla fall. Får kolla det.

Tack så jättemycket för hjälpen bägge två:)
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Önskemål betr versionshantering FS

Versionshantering är fixad nu, mitt fel.
Hej Versionshanteringen är en jättebra funktion på FS vid inläggning av bilder tycker jag - tummen upp!

Men - jag har ett önskemål när det gäller den funktionen:

- Det vore jättebra om man kunde ändra visningsordningen på bildversionerna...dvs om man har lagt i en bild, redan bildbehandlad ex vis i flera steg, att man senare kan lägga in ursprungsbilden s.a.s "bakom" (först?) och slippa börja om från början med en ursprungsbild.

Som läget är nu måste man ju "planera" bildinläggningen så att man först lägger in obehandlat original.
mvh
/B
 
ANNONS