Annons

Byggkvalitet proffsobjektiv 14-24 24-70 min story

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
jag har aldrig tappat ngn kamera och har också svårt att förstå hur det går till, när det upprepas.
a) Stress - Det finns tillfällen då man till exempel tvingas byta objektiv samtidigt som man snabbt måste förflytta sig.
b) Undvikande av kroppsskada - Ibland kommer det fotbollar, puckar, innebandyspelare eller missriktade snowboardåkare farande med hög hastighet. Kastar jag mig undan kommer kamerans säkerhet i andra hand, sådan egoist är jag ... :)
c) Bristande motoriska färdigheter - Om man har motorik och balans som jag så ramlar man och man tappar saker :)

Ovansående kan också beskrivas som en ekvation: a + b + c = ofta tappad kamera

Jag har heller aldrig haft rem på kameran,, förutom vid ngr turer på båt där det har hängts över relingen.. kanske på ngn bro också.
Har alltid haft kameran mellan ett par fingrar.
Jag skulle helst ha snabbkoppling på remmen, jag föredrar i allmänhet att slippa ha den, men ibland, vid sådana tillfällen som du nämner eller då man skall bära kameran i timme efter timme och vill ha händerna fria ...

kanske tappar man kameran lättare när den ofta hänger och dinglar i remmen.. har man ingen rem så lär man sig kanske bära, :LOL:
Dessutom har remmar en närmast övernaturlig förmåga att fastna i saker och därmed orsaka mer fallskador än de hindrar :)
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
hur många bommar inte fotoögonblick när de har kameran hängande bakom axeln i rem.. nej rackarns heller.. kameran i händerna! oavsett som det är minsta zoomen eller största telet!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
När är remmen ivägen? Jag har den runt halsen, vilket många verkar undvika för att det skulle se oproffsigt ut.
Mmm ... Bär 1 kg kamera och 2-4 kilo objektiv i en rem runt nacken i några timmar ... Inte skönt. Dessutom yxigt om man använder enbensstativ.

De gånger jag skall gå omkring länge med kameran tillgänglig så har jag en ganska tunn och kort rem som jag fäster i en snabbkarbin på ryggsäckens axelrem. För mig funkar det mycket bättre för rygg och nacke än att ha remmen runt halsen.

På axeln däremot vågar jag inte ha remmen, eftersom den lätt glider av.
Instämmer, i synnerhet med buteljformade axlar som mina :)
 

Makten

Aktiv medlem
Mmm ... Bär 1 kg kamera och 2-4 kilo objektiv i en rem runt nacken i några timmar ... Inte skönt. Dessutom yxigt om man använder enbensstativ.
Jag tycker att det verkar jobbigare att bära alla dessa kilon i handen. Min tyngsta kombination väger visserligen "bara" 2,2 kilo.

De gånger jag skall gå omkring länge med kameran tillgänglig så har jag en ganska tunn och kort rem som jag fäster i en snabbkarbin på ryggsäckens axelrem. För mig funkar det mycket bättre för rygg och nacke än att ha remmen runt halsen.
Jag har en elastisk rem med snabblås, vilka raskt tas dän när man har kameran på stativ. Väldigt smidigt, och att remmen fjädrar avlastar faktiskt nacken ordentligt jämfört med en stum rem, som original brukar vara.
 

bumpe:88

Aktiv medlem
Använde remmen en del förr men det tycker inte min nacke att man ska göra längre. Brukar slå remmen ett par varv runt handen när man har kameran i foto/standbyläge och bär den oftast på axeln då jag har tillräckligt lång rem (eller korta armar) att man hinner slita upp den fort iaf. Skulle kameran glida av så hänger den kvar på armen utan att ta i marken...

Den dumma remmen orsakade ett ordentligt fall för min d40 men den höll iaf :) Remmen är för mig (klantigt kanske? ) en viss trasselrisk för armar och ben och det var så det hände, påväg ner på huk och ska ta stöd mot golvet med ena armen och den andra armen håller på o ta av remmen från huvet. Remmen kom av men andra handen blev kvar i remmen och hann aldrig i golvet så kameran gick i golvet ist :(
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns en ypperlig uppfinning som heter paraply.
Kanon vid dåligt väder & fotografering och det även om det blåser.

Men jag håller inte för optiken även om det regnar vågrätt...
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Paraply är bra att ha ibland, men hjälper inte så mycket om man tappar kameran i marken ;)
Fungerar väl som fallskärm? :)

Men helt allvarligt, jag har funderat på om det inte skulle gå att fästa ett paraply i det vanliga stativet, inte så dumt vid t.ex. en motortävling eller nåt annat tillfälle då man står länge på samma plats och vädret kan variera en del ...
 
Är det här vad proffsbyggkvalitet i praktiken innebär?
Landade objektiven extremt oturligt?

Vore kul att höra era åsikter för att sätta mina upplevelser i perspektiv!
Här är en episod i mitt fotoliv.
Jag skulle stänga bakluckan på kombibilen. I ena handen höll jag en tung väska, i den andra min 50 mm Canon-normal som jag använde till min A1 (jag minns inte objektivets exakta beteckning, men det var ingen dyr proffsvariant).
Nåväl. Självklart skulle jag ha ställt ner väskan och lagt objektivet på säker plats. Så gjorde jag nu inte. Jag greppade om bakluckan med några lediga fingrar på handen med objektivet och drog till.
Det som hände kan inte ha sett riktigt klokt ut. Jag tappade givetvis greppet om bakluckan, och drog med god kraft objektivet rakt ner i asfalten.
Mors, tänkte jag, skrot förstås.
Inte alls! Filtrets kant tog stöten, i övrigt inga skråmor. Filtret höll och kunde skruvas av och på igen. Fokus- och bländarringarna funkade som tidigare. Jag hittade inga fel på bilder tagna med objektivet efteråt. Kameran och objektivet såldes till en analogmänniska härom året, och vad jag vet funkar objektivet fortfarande.
Det låter konstigt att det blir sådana skador som beskrivs här, när sakerna tappas några decimeter i en vadderad ryggsäck!
/Stefan
 

afe

Aktiv medlem
Fungerar väl som fallskärm? :)

Men helt allvarligt, jag har funderat på om det inte skulle gå att fästa ett paraply i det vanliga stativet, inte så dumt vid t.ex. en motortävling eller nåt annat tillfälle då man står länge på samma plats och vädret kan variera en del ...
A&T Phototech säljer en paraplyhållare för att fästa i stativet (enbent eller trebent). Tyvärr ganska dyrt, och jag vet inte om det fungerar med vilket paraply som helst.
 

cw-op

Aktiv medlem
Det är väl med fotografer som med målvakter - Dom måste ha tur (C;?
Både vad det gäller att vara vid exakt rätt plats vid exakt rätt tidpunkt och nu också konsten att tappa kamerorna på rätt sätt(C;=

Minns att jag tappade min 300D när jag precis hade köpt den. Det var när 300:ans plastchassi och dess hållfasthet stöttes & blöttes som mest här på forumet.

Kameran voltade ner i klinkergolvet från ett skrivbord på hjul vilket innebar en luftfärd på ca 75-80 cm innan inbromsning! Kommer ihåg hur kameran studsade liksom. En smärtsam upplevelse! Den var utrustad med bg och en EF 100/2 -ett medium tungt ekipage- men ändå, inte ett märke som jag såg då. Senare noterade jag att blixtskon var aningen tight så kameran bör ha landat på den?

Inte kul att höra dessa skräckhistorier om vad som kanhända när man sumpar grejorna på låg höjd och inlindade i en polstrad fotoväska. Otroligt eller kanske oturligt verkligen? Tycker som sagt att man dänger och slänger kameraväskorna in och ut i bilen. Med liknande kameror & gluggar -och större- som de trådskaparen hade men utan några somhelst problem.

Riktigt feta objektiv behandlar man ju annorlunda. Dom kräver ju en helt annan logistisk agenda om man säger så. Dom behandlas ju ungfär som man behandlar nyfödda bebisar, eller hur (C;?

Utan att driva iväg ´å skapa nån förhatlig vs-tråd nu, kan det vara så att stryktåligheten varierar med kameramärke? Tycker mig ha märkt att just varumärket Nikon är kraftigt överrepresenterat i den här olyckstråden? Är det en ren tillfällighet eller kör de flesta fs-members Nikon nuförtiden? Just a thought ... JANNE
 

cw-op

Aktiv medlem
Pardonnez moi, mesdames et messieurs!
Jag ber verkligen om ursäkt men jag såg inte att jag hade hamnat på en särskild avdelning för "Nikonobjektiv". Då var det inte så konstigt att just Nikon-fadäser var så övertaliga härinne(C;? Förlåt en yngling som felat! JANNE
 
Senast ändrad:

eschersprecher

Avslutat medlemskap
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=27991068

Längre tråd om ett par 24-70 som går sönder i bajonettfästet där Nikon lagat åtminstone ett som garantireparation.

----------

Tack alla som svarat på min ursprungliga fråga, det var flera lärorika fall :)

En del andra svar är lärorika på sitt eget vis och vill bara på förekommen anledning klargöra att jag inte hanterade min kamera ovarsamt i tron att den skulle klara fallen oskadda som antytts.

Hursomhelst i fallet med 14-24:an med hacket i zoomen (som inte trillade en halvmeter utan ca 2-3 dm) så är det nu helt borta och är nu helt jämn och fin som före fallet och lika skarp och välfokuserande som alltid.

Återigen tack för era erfarenheter!
 
Senast ändrad:
Trasigt Nikkor 18-55mm

Hej!
Det låter som du haft samma otur som mig eller också är Nikkor-objektiven lite känsligare än andra objektiv.
Jag hade med mig min Nikon D60 med AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR till fjällen. Efter en stund ute i -5 grader så tappade vi kameran, som låg väl nerpackad i Nikons orginalväska, från ca. 40cm ner i golvet. Det var inte mer en en liten duns, men det visade sig att 2 av de 3 styrklackar som sitter i objektivets fattning gick rakt av. Borde inte ett kvalitetsobjektiv klara detta? Jag förstår att det är känsliga saker, men detta var inte någon större smäll och det känns som om det borde tåla mindre stötar.

Kanske borde man istället köpa objektiv med fattning i metall? Är det någon som har liknande erfarenheter som kan ge lite råd?
 

Makten

Aktiv medlem
Borde inte ett kvalitetsobjektiv klara detta?
18-55 är inte att betrakta som ett "kvalitetsobjektiv", utan snarast billigaste möjliga objektiv till en systemkamera. Det är bra optiskt, men inte mekaniskt.
Tråden handlar om objektiv som kostar ungefär femtontusen kronor, vilka rimligen bör vara hållbarare än ett för en tiondel av det priset.

Hur som helst så är det aldrig meningen att man ska tappa kameror och objektiv i golvet, och det är inte ett dugg konstigt att de går sönder när man gör det, oavsett vad de kostar.

Att din kamera var kall när du tappade den har väldigt stor relevans, eftersom de flesta material blir sprödare ju lägre temperaturen är.
 
ANNONS