Annons

Fågelidentifikation

MixPix

Aktiv medlem
Veckans dummaste?

Jag anar att denna knappast genererar ett nytt "kryss"... :)
Men jag undrar fortf vad det är?
Kändes väldigt felplacerad där den låg o jäste i solen intill en gångväg i Malmö.
 

Bilagor

MixPix

Aktiv medlem
Tack! :)
En rymling då alltså? Kändes lite skumt bara att träffa på den sådär mitt i stan...visserligen inte jättelångt från fängelset... :)
 

Anders Winzell

Aktiv medlem
Skulle det kunna vara Snösiska?

Chansen är liten men tycker den är så ljus. Kan det vara en Snösiska? Självklart är bilderna kass men det är samma fågel på alla bilderna (tagna på Södertörn idag). Tyvärr fick jag ingen bild på eller såg övergumpen...

Tack på förhand

Mvh Anders
 

Bilagor

-friberg-

Aktiv medlem
Chansen är liten men tycker den är så ljus. Kan det vara en Snösiska? Självklart är bilderna kass men det är samma fågel på alla bilderna (tagna på Södertörn idag). Tyvärr fick jag ingen bild på eller såg övergumpen...

Tack på förhand

Mvh Anders
Dessa siskor är inte helt lätta att skilja på.. personligen tycker jag dom borde slås samman till samma art o sedan enbart vara raser.. men hela argumentationen för det ska jag bespara dig=)
Jag vågar faktiskt inte spika denna säkert.. dock så var min första känsla gråsiska o första känslan stämmer ofta, dock inte alltid. Den sista bilden känns ganska snösiskelik, men jag skulle velat se en profilbild där man tydligt ser näbben plus övergumpen för att vara helt säker. Men mitt tips blir ändå gråsiska. Kanske är det någon som druckit någon öl mindre än mig som bättre vågar arta den=)

Mvh. Friberg
 

Birdman

Aktiv medlem
Hej!
Jag uppfattar den nedre delen av "benen" som en spegelbild och då är benlängden väl bara beroende av vattendjupet. Dristar mig till att fråga igen med en ännu mer förstorad bild!

mvh/Bo
Det är en glutt.

Gällande siskan här ovan så känner jag som Friberg, att det är en gråsiska. Får inte några direkta snösiskevibbar av denna individ.

// Daniel
 

Auberg

Aktiv medlem
Tack ska du ha. :)
Misstänkte det, men hade lite önsketankar om: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=764257&target=_blank :D

I utbildningssyfte; vad är det som säger storlom, till skillnad från då islomen? Blev lite fundersam då jag inte såg något vitt fält på kroppen på den.
Storlommen saknar det vita på ryggen i vinterdräkt så ingenting konstigt med det. En islom hade haft en betydligt kraftigare näbb och dessutom hade man sett ett tydligt vitt "hack" i halsteckningen vilket storlommen saknar.

Mvh/ Ola
 
ANNONS