Annons

Fågelidentifikation

Osquar

Aktiv medlem
Säger absolut inte emot! Blev bara nyfiken hur man tar den som fjällvråk o inte en ljus ormvråk av "börringemodell"? :)
Framförallt på det breda svarta ändbandet på den i övrigt vita stjärten alá ung kungsörn. Sedan är fördelningen mellan ljusa resp. mörka partier i fjäderdräkten på huvud, hals och bröst sådan som fjällvråk har.

/Oscar
 

MixPix

Aktiv medlem
Framförallt på det breda svarta ändbandet på den i övrigt vita stjärten alá ung kungsörn. Sedan är fördelningen mellan ljusa resp. mörka partier i fjäderdräkten på huvud, hals och bröst sådan som fjällvråk har.

/Oscar
Ok! Tack för förklaringen! :)
(Sprang på en väldigt ljus ormvråk i somras som jag sitter o jämför med.)
 

Peterus

Aktiv medlem
Säger absolut inte emot! Blev bara nyfiken hur man tar den som fjällvråk o inte en ljus ormvråk av "börringemodell"? :)
En kommentar inbyggd till en fråga till proffsen:
Fjällvråken har ju de fjäderklädda benen som inte ormvråken har (väl?).
Just i denna bilden syns de ju tydligt.

/Peter
 

aasaboe

Aktiv medlem
Grå eller snö?

Vi har en del siskor här, de gröna är lätta att känna igen och de röda är ju gråsiskor ;-)

I går och i dag har vi haft en flock siskor som är ljusare än vanligt och inte röda. Kan det vara snösiskor? Jag har förstått efter litet koll att det inte är alldeles lätt att avgöra, så jag hör med experterna här.
 

Bilagor

Alexandersson

Aktiv medlem
Tack Daniel!

Finns det något bra sätt att avgöra vilken det är? För oss som inte är så väldigt insatta, alltså ;-)
Ett kort svar: nej.

Som flera påpekar så är det här med siskor en delvis oklar djungel av varianter ifrån vitaste snösiskan till flera raser av gråsiskor till olika typer av brunare siskor. Så här är inte vetenskapen helt klar med vad som gäller verklar det som och gränsen mellan art och ras är nog som jag uppfattar den ganska hårfin. Gå in på artportalen.se och titta på ALLA bilderna där på alla siskorna så kan du se hur mycket det varierar, var med på ringmärkning och håll ett antal hundra/tusen i handen och titta på variation i fjäderdräkten, läs forskningsrapoorterna som finns kring siskor, studera dem i fält så fort du får chansen så kommer du kanske att få en liten klarare bild. Så helt busenkelt är det inte...
 

aasaboe

Aktiv medlem
Tack Stefan och Martin!

Jag har förstått att det inte är så lätt. Och vidare studier (i det lilla formatet förvisso) pekar just på det som Martin tar upp. Tydligen är man inne på att slå ihop snö- och gråsiskor, efter genetiska studier. Det handlar kanske mer om nordlig/sydlig variant/ras?

Det finns ju fler liknande exempel, variationer som ännu inte nått så långt att man kan tala om olika arter. Än så länge, vi lever ju mitt i evolutionen även om det är lätt att glömma ibland. Intressant är det i alla fall.
 
ANNONS