Annons

Tamron SP AF70-200mm F/2,8 Di LD(IF)MACRO A001S

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
En ny älskling!

Måste bara få skriva av mig lite ;-)

Det här objektivet är alldeles fantastiskt. Fantastisk känsla och byggkvalitet, mycket välbalanserat, otroligt ljusstarkt och med fantastisk bildkvalitet.

Totalt intern fokusering och det förlängs inte alls när man zoomar. Zoom och fokusringarna löper otroligt fint och sitter på rätt ställe med en trevlig skjutbar fokus-urkoppling så att fokusringen inte roterar vid AF. Dessutom med ett alldeles perfekt motljusskydd och en trevlig förvaringsväska.

Igår på Sonys demodagar provade jag Sony 70-200GSSM och tog "samma" bilder med det och jämförde och vad jag kan se av detta lilla så blev resultatet aningen bättre med Tamron.

En 7-linsers Kenko 2.0x Teleplus Pro 300 DG Teleconverter är på väg med posten och med det blir det ett smidigt 140-400 F/4 som enligt alla tester jag läst ska kunna ge mycket bra IQ och enkelt ryms i fickan. Sammantaget ett 70-400/2,8-4 (efter lite micklande med objektifattnigen) i en mycket trevligt format.

Kan man gissa att jag rekomenderar det här objektivet? :)


/Mats
 

Pippo

Aktiv medlem
Kan inte annat än att hålla med. Köpte ett förra veckan (Nikonfattning visserligen) och är också ruskigt nöjd. Kan inte förstå vad mer man kan begära för priset vs prestanda...
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Kan inte annat än att hålla med. Köpte ett förra veckan (Nikonfattning visserligen) och är också ruskigt nöjd.
Eller hur, toppenobjektiv helt klart!


Kan inte förstå vad mer man kan begära för priset vs prestanda...
Skulle väl för din del då möjligen vara bildstabilisering eftersom Nikon inte har det inbyggt i kameran... ;-)


/Mats
 

Pippo

Aktiv medlem
Hehe, nja, det är väl närmast byggkvaliteten jag tänkte på. Å andra sidan brukar jag inte plöja åkrar med mina objektiv så jag är inte det minsta orolig. ;)
Dessutom har jag svårt att tänka mig ett mer prisvärt objektiv under 6.000:-.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Blir det?
Två bländarsteg skulle det vara enligt specen och det blir väl bländare 4, väl?
Jag har säkert fått nåt om bakfoten.

Jaja, vi får se när adaptern kommer. Tillräckligt ljusstarkt för att AF ska fungera i alla fall.


/Mats
2,8 x 2 = f/5,6

Hade du valt en 1,4 x konverter så hade du fått f/4
 

Surgeon

Aktiv medlem
Ja, nu har jag läst på om bländarstegen och visst blir det 5,6.
Lite tråkigt när jag för ett ögonblick levde i förhoppningen att få ett 400 mm F/4, men det visade sig vara för bra för att vara sant :)

Snubblade förresten över den här gamla tråden om ämnet som jag tycker var mycket läsvärd, http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=32356


/Mats
Vadå tråkigt???

Du har en bra lins 70-200/2,8 med konverter 400/5,6 (du kommer att få "lite" sämre skärpa) med konvertern, men med lite spegeluppfällning och trådlös avtryckare så kommer du att få bra bilder
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Vadå tråkigt???

Du har en bra lins 70-200/2,8 med konverter 400/5,6 (du kommer att få "lite" sämre skärpa) med konvertern, men med lite spegeluppfällning och trådlös avtryckare så kommer du att få bra bilder
Jo absolut. Jag har ju nämnt tidigare att jag är supernöjd och ett bra 400 mm F/5,6 är inte alls dåligt, så det är inte ett endaste dugg tråkigt.

Bara det att jag ett tag levde i en bubbla av lyckorus då jag genom att räkna fel trodde att jag skulle få ett 400 mm F/4 :). Lite tråkigt att det det inte var så, men det var ju som sagt för bra för att vara sant.


/Mats
 

AndyK

Aktiv medlem
Är själv grymt sugen på det objektivet.

Frågan är om badrummet ska renoveras klart eller om man ska köpa ett objektiv istället.... Hmmm, för husfridens skull får nog objektivet vänta... :p
 

MixPix

Aktiv medlem
Blir inte AF grymt seg med 2.0 konvertern?

Mitt sigma 70-200 som sägs ha snabbare AF just blir hyfsat segt med 2.0TC.
På gränsen till oanvändbart för motiv i rörelse tom.
 

martinlarsson

Aktiv medlem
En ny älskling!

Måste bara få skriva av mig lite ;-)

Det här objektivet är alldeles fantastiskt. Fantastisk känsla och byggkvalitet, mycket välbalanserat, otroligt ljusstarkt och med fantastisk bildkvalitet.

Totalt intern fokusering och det förlängs inte alls när man zoomar. Zoom och fokusringarna löper otroligt fint och sitter på rätt ställe med en trevlig skjutbar fokus-urkoppling så att fokusringen inte roterar vid AF. Dessutom med ett alldeles perfekt motljusskydd och en trevlig förvaringsväska.

Igår på Sonys demodagar provade jag Sony 70-200GSSM och tog "samma" bilder med det och jämförde och vad jag kan se av detta lilla så blev resultatet aningen bättre med Tamron.

En 7-linsers Kenko 2.0x Teleplus Pro 300 DG Teleconverter är på väg med posten och med det blir det ett smidigt 140-400 F/4 som enligt alla tester jag läst ska kunna ge mycket bra IQ och enkelt ryms i fickan. Sammantaget ett 70-400/2,8-4 (efter lite micklande med objektifattnigen) i en mycket trevligt format.

Kan man gissa att jag rekomenderar det här objektivet? :)


/Mats
Har haft mitt sedan i maj, och det är suveränt skarpt och användbart! Hade utställning i höstas, och 3 av de 4 bilder jag hade med var tagna med detta, den fjärde är en äldre bild som jag tog med mitt 50mm f/1.4 före jag skaffade 70-200'at, så jag måste säga att jag är väldigt nöjd med det.

I mitt fall föll valet på Tamron framför Sigma eftersom jag sett i flera recensioner att skärpan var suverän på Tamron. Många påstod att autofokus var nämnbart långsammare än på Sigmat, men jag fick möjlighet att testa det på fotomässan, och tyckte det kändes tillräckligt snabbt för mig :) Visst tar det en gnutta tid att ställa AF från oändlighet till kortaste, men jag har ännu inte råkat ut för en situation där det har gjort att jag missat att ta bilden jag velat ha.

Kort och gott det mest prisvärda objektiv jag någonsin köpt. Rekommenderas!
 

frunck

Aktiv medlem
Hehe, nja, det är väl närmast byggkvaliteten jag tänkte på. Å andra sidan brukar jag inte plöja åkrar med mina objektiv så jag är inte det minsta orolig. ;)
Dessutom har jag svårt att tänka mig ett mer prisvärt objektiv under 6.000:-.

Under 6000:-!! Var ? Då köper jag direkt
 

Pippo

Aktiv medlem
Från Holland:

www.cameranu.nl

Inga som helst problem med dem. Världsgaranti i två år och fritt att returnera på säljarens bekostnad inom 2 v om det skulle vara något som helst problem med gluggen.

Edit: Europagaranti skulle det nog vara förresten.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Från Holland:

www.cameranu.nl

Inga som helst problem med dem. Världsgaranti i två år och fritt att returnera på säljarens bekostnad inom 2 v om det skulle vara något som helst problem med gluggen.

Edit: Europagaranti skulle det nog vara förresten.
Grymt bra pris, jag betalade 7200 för mitt.

Är faktiskt mitt mest använda objektiv just nu, både i studion och för mina fågelbilder.

Grymt bra skärpa och bra AF-hastighet


edit---> OJ-->det blev 2 GRYMT i inlägget hehe <--
 
Senast ändrad:

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Från Holland:

www.cameranu.nl

Inga som helst problem med dem. Världsgaranti i två år och fritt att returnera på säljarens bekostnad inom 2 v om det skulle vara något som helst problem med gluggen.

Edit: Europagaranti skulle det nog vara förresten.
Kanske bäst att inte vända sig till dem för reparation.
"Klantenservice" står det på sidan ;-)

Märkligt förresten att det kostar €578 till Canon, €615 till Nikon, €699 till Pentax och €739 till Sony. Sjukt stora skillnader ju. Här i Sverige hos Cyberphoto t.ex. är det exakt samma pris till alla kameror (8485 kr). Hos Warehouseexpress kostar det £615 till alla kameramärken.

Nåja, jag har ju mitt redan, så varför bry sig.



/Mats
 

Surgeon

Aktiv medlem
kanske bäst att inte vända sig till dem för reparation.
"Klantenservice" står det på sidan ;-)

Märkligt förresten att det kostar €578 för Canon, €615 för nikon, €699 för Pentax och €739 till Sony. Sjukt stora skillnader ju. Här i Sverige hos Cyberphoto t.ex. är det exakt samma pris till alla kameror (8485 kr). Hos Warehouseexpress kostar det £615 till alla kameramärken.

Nåja, jag har ju mitt redan, så varför bry sig.



/Mats
Funderade faktiskt på detta själv. Men har man Canon får man kanske acceptera lite sämre kvalitet på linsen.

OBS alla Canonfotografer,,,läs in en hel del skämt/ironi i detta inlägg så att ni inte går "beserk" och faktiskt väljer marknadens båsta digitala systemkamera, i prisgruppen 11000-20000 dvs -----------------Pentax K-5 .

Känner på mig att denna tråd kommer att urarta i ett krig om vad som är bäst, lycka till,,,,signing out
 
ANNONS