Annons

Canon G12 vs. Nikon P7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Shibo

Aktiv medlem
Har lite funderingar på att köpa en "kompaktkamera" som håller måttet och valet står mellan väl mellan P7000 och G12. Vad har ni för erfarenheter, positivt som negativt.

Jag är också intresserad av att veta vad ni tycker om HD-filmningsfuntkionen skulle gärna vilja ha en sådan här kamera och lyckas helt och hållet ersätta videokamera (HD), håller dem måttet i bild, fokus och ljud?

/Torben
 

JOLidman

Aktiv medlem
Nikon Coolpix P7000 vs Canon PowerShot G12

Hybrid cameras are becoming popular either as a step-up from a compact, or as a more compact alternative to a DSLR. Nikon has just unveiled the Coolpix P7000 as the replacement for its P6000 and, like its predecessor, it's being sold as a 'point and shoot' backup camera for pros and enthusiasts.

The obvious competitor to Nikon's new kid on the block is the brand new Canon PowerShot G12, announced today, which replaces the G11. We put the two into battle to see which will emerge victorious.

http://www.pocket-lint.com/news/35529/nikon-p7000-vs-canon-g12
 

Anders Östberg

Guest
Nej, ingen av dom kan ersätta en videokamera tycker jag, men ska du välja en så är P7000 bättre eftersom den har autofokus och optisk zoom i videoläget, plus ingång för extern mik. G12 saknar detta.

G12 har den vikbara skärmen som fördel, skulle nog sakna den på P7000 eftersom båda har riktigt dåliga sökare.
 

kololo

Aktiv medlem
Jag vill minnas att jag läst nånstans att de har någon variant på RAW-filer som inte är direkt kompatibla med Photoshop. Fast eftersom jag inte vet så frågar jag här..
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
G12 och RAW

Det stämmer, LR 3.2 klarar inte att öppna G12:ans RAW bilder - ännu.
Har sökt efter uppdatering och inte hittat något.
Har tagit några filmsekvenser med G12 på trampolinhoppande barnbarn och tycker att resultatet var mycket bra.
Stillbilder från Light in Alingsås med G12 fick också (kamera) beröm av betraktare.
Obs glöm inte att sätta ner "ljusnivån" i displayen, använde M-läge och tog bilder med olika exp. tider. Bilderna blev något överexponerade eftersom tagen bild granskades i displayen - men i datorn var bilden ganska överexp.
För övrigt mycket nöjd med G12
Hans
 

JOLidman

Aktiv medlem
Besökte en känd fotoafär i Bankeryd för att "klämma och känna" på P7000 och G12. Hittade en P7000 i en monter och fattade genast tycke för den förutom att jag inte lyckades hitta hur man ändrar ISO eller något annat på det vänstra hjulet. Ops, finns visst en centrumknapp, undrar vad som händer ...

Ok - P7000 passade mig precis och eftersom jag har en D300 var menysystemet ingen överraskning. Kan faktiskt tänka mig en trots den dåliga sökaren som är de enda nackel jag kan komma på efter 10 min "klämma känna".

Pratade med personalen och fick låna en G12. Passade inte i min hand på samma sätt som P7000. På något sätt är högerdelen av kameran för kort, känns som om jag ska tappa den. Den stora fördelen med G12 är den svirvelbara skärmen och vill jag inte ha den så är det bara att vika in den, perfekt!!! Hade Nikon haft en svirvelbar skärm hade plastkortet kommit fram!

Jag antar att bildmässigt är dessa båda kameror på samma nivå. Svårt val om man sedan tidigare inte är Ca eller Ni ägare.

och så var middagen färdig ...
 

martinlarsson

Aktiv medlem
Har lite funderingar på att köpa en "kompaktkamera" som håller måttet och valet står mellan väl mellan P7000 och G12. Vad har ni för erfarenheter, positivt som negativt.

Jag är också intresserad av att veta vad ni tycker om HD-filmningsfuntkionen skulle gärna vilja ha en sådan här kamera och lyckas helt och hållet ersätta videokamera (HD), håller dem måttet i bild, fokus och ljud?

/Torben
Har haft en P7000 i 4 dagar nu, och den känns mycket trevlig. Jag är lite ovan med en så liten kamera (kör normalt sett en Pentax K7 med batterigrepp), men den har ett bekvämt grepp, om än aningen smått för mina händer. Det som tippade mitt val åt P7000 framför G12 var framförallt de recensioner jag läst om bildkvalitet, och att P7000 klår G12 vid normala (låga) ISO.

Jag har ännu inte provat filma video med den, men kommer säkert prova det också, även om stillfoto är mer min grej.
 
Senast ändrad:

C. Hansson

Aktiv medlem
Skakar liv i den här gamla tråden igen. Jag är mycket intresserad av att köpa antingen en P7000 eller en G12 och kommer att använda den mestadels för stillbildsfotografering. Hur är de två kamerorna mot varandra? Finns det någon här ute på fotosidan som använt båda kamerorna och kan ge någon bedöming om dess styrkor och svagheter?

Jag har kollat runt lite på olika testsidor och snackat lite med personal i olika butiker. Det lustiga är att personalen i den ena butiken propagerade för P7000 och höjde den till skyarna och dissade G12 medan personalen i den andra butiken prisade G12 och ansåg P7000 inte vara värd mycket. Är de två kamerorna prestandamässigt så lika varandra att det egentligen kvittar vilken man väljer av de två?

Nu har jag sedan tidigare ett Nikonsystem (F3, F4, F5, FM, FM2) men jag är inte så märkestrogen att jag inte sneglar åt Canon när jag tittar på dessa små kompakter.
 

martinlarsson

Aktiv medlem
Skakar liv i den här gamla tråden igen. Jag är mycket intresserad av att köpa antingen en P7000 eller en G12 och kommer att använda den mestadels för stillbildsfotografering. Hur är de två kamerorna mot varandra? Finns det någon här ute på fotosidan som använt båda kamerorna och kan ge någon bedöming om dess styrkor och svagheter?

Jag har kollat runt lite på olika testsidor och snackat lite med personal i olika butiker. Det lustiga är att personalen i den ena butiken propagerade för P7000 och höjde den till skyarna och dissade G12 medan personalen i den andra butiken prisade G12 och ansåg P7000 inte vara värd mycket. Är de två kamerorna prestandamässigt så lika varandra att det egentligen kvittar vilken man väljer av de två?

Nu har jag sedan tidigare ett Nikonsystem (F3, F4, F5, FM, FM2) men jag är inte så märkestrogen att jag inte sneglar åt Canon när jag tittar på dessa små kompakter.
Spana in min hemsida (www.dmlfoto.se) , har skrivit rätt mycket om P7000 de senaste månaderna. Har inte testat G12 dock, men jag har skrivit mycket om vad jag tycker är bra och dåligt med P7000.

-- Martin
 

C. Hansson

Aktiv medlem
detta är en icke-fråga, G12:an 12 dagar i veckan
Snabbt svar! :)

Vad bygger du det på? G12:an är trevlig och jag måste erkänna att jag är väldigt svag för den vikbara skärmen. Men rent prestandamässigt, tex vid fotografering i dåligt ljus, hur blir bilderna de två kamerorna emellan?
 

MrKarisma

Aktiv medlem
detta är en icke-fråga, G12:an 12 dagar i veckan
Kunde inte sagt det bättre själv. Har testat båda, och P7000 går knappt att fotografera med så slö är den. När man tryckt på en knapp i tex menyerna får man vänta några sekunder innan kommer vidare. Likadant när man fotograferar i Raw, det dröjer ca 4-6 sekunder mellan varje bild. Oacceptabelt. Riktigt katastrofkamera.

G12 är en bra kompaktkamera med hur mycket möjligheter som helst.
 

Mesch

Aktiv medlem
Det är väl så att Nikon är slö, jag skulle nog i alla fall testa båda i butik innan ett köp.
 

Fredsson

Aktiv medlem
Kunde inte sagt det bättre själv. Har testat båda, och P7000 går knappt att fotografera med så slö är den. När man tryckt på en knapp i tex menyerna får man vänta några sekunder innan kommer vidare. Likadant när man fotograferar i Raw, det dröjer ca 4-6 sekunder mellan varje bild. Oacceptabelt. Riktigt katastrofkamera.

G12 är en bra kompaktkamera med hur mycket möjligheter som helst.
Då måste det vara något fel på min P7000 för det tar då inte 4-6 sek mellan varje bild ;-)

Dock är det riktigt att efter ca 5-6 raw bilder tar det några sekunder att ladda ner bilderna på minneskortet och tömma kamerans buffert. För mig är det inget problem att jag kan ta 5-6 bilder i taget med ca 1,3 bilder per sekund. Men om det är en mycket viktig parameter så ska visst Canon kameran vara bättre. Annars är det en trevlig kamera med bra bildkvalitet.
 

C. Hansson

Aktiv medlem
Kunde inte sagt det bättre själv. Har testat båda, och P7000 går knappt att fotografera med så slö är den.
Det där är intressant, det är anmärkningsvärt att P7000, är så pass trött vid seriebildstagning något jag lagt märke till när jag provat de två kamerorna i butik. Jag har för mig att jag läste någon spec. att den klarar 1.7 bilder per sekund medan G12 ligger runt 4 bilder per sekund om jag inte helt är ute och cyklar.

Jaja, det blir nog ytterligare dagar med klämmande och provande av de två kamerorna.
 

Fredsson

Aktiv medlem
Enligt manualen så tar P7000 1,3 bilder per sekund och på Cyberphotos hemsida står det att Canon G12 tar upp till ca 2 bilder per sekund så där tror jag inte att skillnaden är så jättestor. Om du fotograferar i raw format går det att ta ca 5 bilder i en följd med P7000 sedan måste kameran tömma sitt minne till minneskortet innan det går att fortsätta fotografera. Här ska G12 vara bättre då den ska kunna lagra bilder kontinuerligt så det ska bara gå att fotografera på. Detta gäller alltså vid fotografering i raw. Jag provade just med bästa kvalitet jpg och då matade P7000 på 26 bilder i en följd sedan hackade den till lite innan den kunde fortsätta igen.

Du ska naturligtvis välja den kamera du trivs bäst med men det är ju bra om beslutet grundas på någorlunda sanna fakta.
 

C. Hansson

Aktiv medlem
>Fredriksson. Tack för att du har klargjort en missuppfattning från min sida. Det är som sagt svårt att fatta bra beslut när man inte har alla eller rätt fakta. Tyvärr verkar säljarna på olika stora elektronikmarknaderna vara mer inriktade på att sälja än att ge korrekta upplysningar. Jag får ofta uppfattningen att de är dåligt pålästa på varorna de säljer. Jag saknar de mindre fotohandlarna med kunskap om varorna de säljer, men de butikerna är tyvärr på utdöende.
 
ANNONS