Annons

En dyrare studioblixt med en stor octabox, eller ett kit med 2 st 60x90 softbox?

Produkter
(logga in för att koppla)

martinlarsson

Aktiv medlem
Har tills nu kört med två vanliga externa blixtar triggade med cactus, en av blixtarna med en 60x60 softbox, och den andra med ett vanligt vitt paraply. Bilderna blir helt ok, men jag vill slippa strulet med blixtar som går in i sleepmode och kräver lång tid för uppladdning, och tänker därför nu köpa en eller två riktiga studioblixtar.

De alternativen jag tänkt ut är:

1 st. 400/600ws blixt med en stor octabox (typ 135-170 cm).
2 st. 300ws blixtar med 60x90 softboxar.

Jag har handlat från kaffebrus förut och tycker det har funkat bra. Min budget är c:a 6000-7000. Jag har redan en heltäckande vit bakgrund. Jag fotar mest porträtt och vill ha möjligheten att lysa ut helkroppsbilder för 2-3 personer i mesta fall. Är amatör, så utrustningen kommer troligen inte användas mer än någon gång eller två per vecka.

Tacksam för råd och tips.
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Jag körde tidigare med Profoto 600W men har nu Profoto 300W istället.

Till dem har jag ofta en octabox på 150cm, och en stripbox på 30x180cm, inga problem med styrkan
och jag gillar dessa bättre då jag om jag vill smidigt kan köra på kort skärpedjup.

Kör även dessa på gruppfoto, då två av dem, som jag slår igenom transparanta parapyler, inga problem att belysa grupper på uppemot 20-25 personer.

Och skulle det någon gång knipa med ljuset är det bara att dra upp till t.ex 200 istället för 100iso.
Dagens kameror klarar ju höga ISO om man skulle behöva det.
Värre då att gå nedåt om ljuset är för starkt, då blir det filter och annat istället, mer glas framför linsen.

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se
 

BeriJan

Aktiv medlem
Photax har en del paket som jag tror kan vara intressanta för dig

Bl a detta paket för 5995:-
Paketet innehåller följande:
  • 2 st Visico Intelligent VC 300LR +
  • 2 st Halogenlampor (ledljus) till d:eek:
  • 2 st Långa Skyddskåpor f. blixtrör
  • 2 st Visico Belysningstativ 8008K
  • 2 st Softboxar 60x90 cm
  • 1 st Förvaringsväska
  • 2 st Synksladdar, Nätkablar 240v + Manualer
  • 1 st Visico Radiosystem VS604 (Värde 495 kr)
  • 1 st Fjärrkontroll LR2000 (På köpet)

http://photax.se/std/blixtpaket/blixtpaket.htm
http://photax.se

Själv funderar jag på att köpa deras paket VC300LR3PKT.
 

martinlarsson

Aktiv medlem
Jag körde tidigare med Profoto 600W men har nu Profoto 300W istället.

Till dem har jag ofta en octabox på 150cm, och en stripbox på 30x180cm, inga problem med styrkan
och jag gillar dessa bättre då jag om jag vill smidigt kan köra på kort skärpedjup.

Kör även dessa på gruppfoto, då två av dem, som jag slår igenom transparanta parapyler, inga problem att belysa grupper på uppemot 20-25 personer.

Och skulle det någon gång knipa med ljuset är det bara att dra upp till t.ex 200 istället för 100iso.
Dagens kameror klarar ju höga ISO om man skulle behöva det.
Värre då att gå nedåt om ljuset är för starkt, då blir det filter och annat istället, mer glas framför linsen.

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se
Ok, så en 300ws funkar fint med en såpass stor som 150cm? Då kan det definitivt vara intressant för mig. Framförallt är jag ute efter att få modellingljuset, det är den biten jag gissar på idag när jag kör med två lösa kamerablixtar genom min lite mindre softbox. Jag kör enkelt upp till iso400 med riktigt bra kvalitet. Ofta idag hamnar jag upp mot F11 när jag kör med mina enkla blixtar.

-- Martin
 

martinlarsson

Aktiv medlem
Jag landade till slut på en 300ws Quantuum med en 180 dörr octabox och en 30x120 dörr softbox. Hade fundering åt en D-Lite 4, men fick rekommendationen från Cyberphoto att en Quantuum var mer rejält byggd för att hålla en stor octa. Skall bli spännande att få fingra på denna när den dyker upp, och se hur det fungerar. Stort mjukt ljus är grejen för mig känns det som, och denna borde kunna ge det, och 30x120 som en striplight om jag vill göra mer riktat smalt ljus..
 

Henrik.k

Aktiv medlem
Jag landade till slut på en 300ws Quantuum med en 180 dörr octabox och en 30x120 dörr softbox. Hade fundering åt en D-Lite 4, men fick rekommendationen från Cyberphoto att en Quantuum var mer rejält byggd för att hålla en stor octa. Skall bli spännande att få fingra på denna när den dyker upp, och se hur det fungerar. Stort mjukt ljus är grejen för mig känns det som, och denna borde kunna ge det, och 30x120 som en striplight om jag vill göra mer riktat smalt ljus..
Hej

har du fått hem din nya blixt?
Isåfall, skulle du kunna posta några bildexempel?

Hade varit vänligt av dig.

Mvh Henrik
 

martinlarsson

Aktiv medlem
Hej

har du fått hem din nya blixt?
Isåfall, skulle du kunna posta några bildexempel?

Hade varit vänligt av dig.

Mvh Henrik
Hejsan,

Jepp, det har precis kommit, men jag har inte hunnit testköra den ännu. Räknar med att göra det de närmaste dagarna, skall bara kolla vilken av mina favoritmodeller som kan komma loss för ett test :)
 

martinlarsson

Aktiv medlem
Hej

har du fått hem din nya blixt?
Isåfall, skulle du kunna posta några bildexempel?

Hade varit vänligt av dig.

Mvh Henrik
Skulle testskjuta för första gången i förrgår, och tyvärr är 180 cm octan för tung för Quantuum R+300, det gick inte att dra åt fästet tillräckligt hårt för att hindra hela blixten att långsamt glida framåt (inga problem med stativet till blixten, det var väldigt stabilt och visade inga tendenser att bli framtungt). Har mailat till butiken och frågat om det är möjligt att byta till 120 cm istället, borde ändå vara ett lyft jämfört med 60x60 softboxen jag kört tills nu.

Blixten i sig är trevlig att använda, verkar ge jämna resultat, ser ingen direkt skillnad i färgbalans (ligger konstant runt 7600K), och exponeringen verkar också jämn även om jag inte kan avgöra om den skulle variera något tiondels steg. Testsköt den med 120x30cm softboxen, och det fungerade bra, men jag är ovan med att ha ett så smalt ljusfält, det blev väldigt hårda kontraster mellan belyst och ickebelyst i ansiktet, vilket väl är hela meningen med ett striplight :)
 

Janne H

Aktiv medlem
Har tills nu kört med två vanliga externa blixtar triggade med cactus, en av blixtarna med en 60x60 softbox, och den andra med ett vanligt vitt paraply. Bilderna blir helt ok, men jag vill slippa strulet med blixtar som går in i sleepmode och kräver lång tid för uppladdning, och tänker därför nu köpa en eller två riktiga studioblixtar.

De alternativen jag tänkt ut är:

1 st. 400/600ws blixt med en stor octabox (typ 135-170 cm).
2 st. 300ws blixtar med 60x90 softboxar.

Jag har handlat från kaffebrus förut och tycker det har funkat bra. Min budget är c:a 6000-7000. Jag har redan en heltäckande vit bakgrund. Jag fotar mest porträtt och vill ha möjligheten att lysa ut helkroppsbilder för 2-3 personer i mesta fall. Är amatör, så utrustningen kommer troligen inte användas mer än någon gång eller två per vecka.

Tacksam för råd och tips.
En st 300 W/s räcker gott framifrån om du kompl med reflexskärm.
Blixt nr 2 kan du ha till hår-effektljus snett bakifrån gärna då med mindre plåtreflektor o raster.
På mina kurser brukar vi jobba med f8 och 100 -200 íso. Till det går åt ca 50-200WS per blixt.
Inställningsljuset räcker oxå från de flesta moderna blixtar, dämpa gärna det befintliga ljuset i rummet så ser du lättare hur ljus o skuggor faller på dina modeller.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=48331&highlight=givande+ljuskurs

Hälsn.

/Janne
 
ANNONS