Annons

Bröllopsfoto - Nytt objektiv till Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan-sson

Ny medlem
Hej!
Jag vet att det finns mängder av liknande inlägg med hittar inget produktspecifik diskussion så chansar med att slänga upp en ny.

Jag skall foto två stycken bröllop i sommar och tänkte inhandla ett nytt objektiv till min 7D. Jag har för närvarande ett:
EF-S 18-135/3,5-5,6 IS
men jag tänkte utöka kameraväskan med ytterligare ett objektiv.

Vad är era spontana åsikter? Jag har kollat lite på tre olika objektiv:
Canon EF 85/1,8 USM eller
Canon EF 50/1,4 USM eller
Canon EF 35/2,0

Jag är även öppen för andra alternativ. Min budget ligger kring 4000:-

Jag kommer att låna ett till hus (förmodligen EOS 450D) till själva fotograferingen.

Tack på förhand!
/Jesper
 

micke80

Aktiv medlem
Har precis skaffat 50/1,4, iof till min 5D3 men är otroligt nöjd med det hitills, enda nackdelen jag egentligen hittat är att det lider av en hel del C/A vid kontrastrika motiv på största bländare. På en 7D blir det ju även motsvarande ett 80mm vilket är riktigt trevligt till porträtt.

Ett 50/1,4 brukar kunna gå att hitta begagnat för 2-2500kr och isf skulle du kunna få både 35 och 50mm iaf nästan inom budget.
 

Johan-sson

Ny medlem
Har precis skaffat 50/1,4, iof till min 5D3 men är otroligt nöjd med det hitills, enda nackdelen jag egentligen hittat är att det lider av en hel del C/A vid kontrastrika motiv på största bländare. På en 7D blir det ju även motsvarande ett 80mm vilket är riktigt trevligt till porträtt.

Ett 50/1,4 brukar kunna gå att hitta begagnat för 2-2500kr och isf skulle du kunna få både 35 och 50mm iaf nästan inom budget.
Tack för ditt svar Micke!

Har mer och mer gått in på att köpa objektiven begagnade och fick upp ögonen för
70-200 f4 L. Så alternativet nu är att köpa 85mm/1,8 + 50mm/1,4 eller 70-200 f4L.

Blir 70-200 för långt på min 7D? Motsvarar väl 112mm-320 på min kamera?
 

micke80

Aktiv medlem
Tack för ditt svar Micke!

Har mer och mer gått in på att köpa objektiven begagnade och fick upp ögonen för
70-200 f4 L. Så alternativet nu är att köpa 85mm/1,8 + 50mm/1,4 eller 70-200 f4L.

Blir 70-200 för långt på min 7D? Motsvarar väl 112mm-320 på min kamera?
Spännande fundering det här, för ett par månader sedan skulle jag nog svarat 70-200/4 eftersom det är ett väldigt smidigt allround-tele oavsett du har FF eller crop, MEN absolut versionen med IS eftersom största bländare trots allt inte är större än 4 ( har själv den och den är suverän när man behöver vara flexibel, använder den mycket till studioporträtt, framförallt på barn ;o), kör den även i princip alltid på en 1D3 med 1,3 crop tillsammans med ett hus med vidvinkel/normal-zomm vid vigslar).

Nu måste jag nog istället absolut svara 50 + 85 om det i första hand är bröllop och porträtt du ska använda det till, framför allt om det är i befintligt ljus och alternativet är 70-200/4 utan IS. Möjligheten till det korta skärpedjupet är suveränt till porträtt och ska du fotografera på en plats med sämre ljus (kyrka t.ex.) så blir det tufft med 70-200/4 om du inte har IS.

Däremot tycker jag ändå att du ska sätta upp ett 70-200 som nästa mål just eftersom det är ett så mångsidigt objektiv, men satsa då lite högre och gå på ett med IS.

/Micke
 

kanelbulle

Aktiv medlem
Hej!

Fotade ett bröllop med en 7d och hade ett 50/1.8 och nämnda 70-200/4.0 is att använda.

I kyrkan körde jag först med det fasta objektivet, men gick snart över till zoomen för lite tightare bilder. Ljuset var som tur var ganska bra och också tack vare IS, så fick jag ut sköna bilder på brudparet.

Utomhus så var 70-200 objektivet självskrivet och även där så kunde jag komma nära utan att störa.

När jag nu kunnat jämföra bilderna från objektiven, så måste jag säga att zoomen är nog favoriten, men den fina fasta 50 kan verkligen producera bra bilder vid dåligt ljus och den stannar i min väska som en "blixt ersättare"

Så för att komma med ett tips, 50 är en trevlig brännvid!, men själv så siktar jag på Canons nya 40/2.8 som har lite mera vidvinkel och ligger på runt 2000kr.

Har du kanske möjlighet att hyra ett objektiv?

Lycka till vid fotograferingen!
 
ANNONS