Annons

Nikon Kundservice

Produkter
(logga in för att koppla)

atotowi

Aktiv medlem
Bortsett från tiden det tagit (som faktiskt inte regleras i nån lag) så har fallet skötts på ett korekt sätt remt formellt.
Tillverkaren/Säljaren har rätt till 3 försök att åtgärda en felaktig vara innan kunden kan begära att köpet går tillbaka.

Sen ska man väl som säljare/tillverkare fundera på hur good will påverkas av en sån här affär.

Har varit med om samma procedur när det gäller andra grejer och det är lika bittert varje gång att behöva vänta i veckor bara för att skicka tillbaka dom igen i butiken då felet inte avhjälpts.
Sen är det ju oxå olyckligt att Garant-tiden inte förlängs med den period som varan ligger på verkstaden när det är DOA-fall. Så ibland kan "halva" garanti perioden gå åt bara i väntan på varan om man har riktig otur och slutligen får den ersatt med en ny.
 

Mesch

Aktiv medlem
Att gluggen krånglar är ju inte jättekonstigt. Helt enkelt ett måndas ex. Det otroliga är att Nikon skickar tillbaka den som åtgärdad och klar.
Absolut, det ser jag inte som konstigt, alla gör måndagsex som trillar igenom felkontrollerna. Det är hela förfarandet efter köpet som är otroligt.
 

Mesch

Aktiv medlem
Frågan är ju dock om jag verkligen skullet betalat de där 800 kr för kalibrering av mitt kamerahus. Verkar ju inte som om gluggen är så felfri som Nikon hela tiden påstått. Utav 5 st objektiv: 24-70 2,8 afs, 70-200 2,8 afs, Zeiss 35 2,0, 180 2,8 samt då den här förbannade 85 1,4 afs G så är det bara 85:an som inte gått att få till anständig skärpa med. Någon respons på gårdagens mail till kundservice har jag inte fått än.
Åh jävlar!
De pengarna måste du ju ta ut i blod om de inte återbetalas.

Ring bara jag följer med, bor rätt nära Nikon Solna :)
 

Photocon

Aktiv medlem
Tack så mycket, men nu tror jag saker skall ordna upp sig.
Skönt att det verkar lösa sig för dig. Tråkigt med tidsaspekten bara. Jag ska inte lägga mer aspekter på Nikons agerande. Det talar för sig självt. Det enda jag tänker slriva är att det tillhör inte god sed att skicka tillbaks ett objektiv som fixat när det inte är det. Mildare än så kan jag inte uttrycka det.

Tyvärr gäller detta inte bara Nikon utan tyvärr Canon och Sony också, enl min personliga erfarenhet. Gluggar borta i månadsvis och kommer sedan tillbaks t o m i sämre skick än innan.

Så, du får väl ta samma lärdom som jag: Köp ALDRIG ett objektiv utan att testa det i affären på EGEN kamera. Handlar du på nätet ska du begära full returrätt om objektivet inte fungerar som det ska. Går nätföretaget inte med på det så välj ett annat företag.

Nu har du ju turen att bo i en ganska tätbefolkad region med fotaffärer så det bästa är ju alltid att handla i fysiska affärer, även om det kostar lite mer än på nätet. Det väger mer än väl upp den jävliga känslan av att ligga ute med pengar och inte ha tillgång till utrustningen under långa väntetider. Utnyttja returrätt omedelbart om fel föreligger. Men bäst är ju att prova innan köp.

Lycka till!

//Lennart
 

Palletheking

Aktiv medlem
Japp då var det klart. Gluggen är återlämnad och istället för en ny 85:a blev det en Zeiss 100 2,0 ZF2. En ecceptionell optik som jag haft nöjet att äga tidigare. Den får jag dock vänta på ett tag. MM drar av de 817 kr jag betalt sen tidigare i servicavgifter för kalibrering av mitt hus, Zeissen är lite dyrare än Nikons 85:a. En avgift som jag redan från början sett som orättfärdig. Egentligen har väl inte MM kompenserat mig på något sätt. Man tar tillbaka optiken och lämnar tillbaka pengar jag från början inte borde behövt betala. Den summan tror jag de också kommer försöka få tillbaka av Nikon. Ett extra batteri blev det i alla fall för olägenheten att vara utan kamera i 8,5 veckor. Nä nu går jag vidare och skiter i den här bedrövliga historien. Har i alla fall fått min kamera tillbaka vilket känns skönt, och snart kommer drömoptiken. Någon mer af-optik blir det inte på väldgt länge.
 

Mesch

Aktiv medlem
Japp då var det klart. Gluggen är återlämnad och istället för en ny 85:a blev det en Zeiss 100 2,0 ZF2. En ecceptionell optik som jag haft nöjet att äga tidigare. Den får jag dock vänta på ett tag. MM drar av de 817 kr jag betalt sen tidigare i servicavgifter för kalibrering av mitt hus, Zeissen är lite dyrare än Nikons 85:a. En avgift som jag redan från början sett som orättfärdig. Egentligen har väl inte MM kompenserat mig på något sätt. Man tar tillbaka optiken och lämnar tillbaka pengar jag från början inte borde behövt betala. Den summan tror jag de också kommer försöka få tillbaka av Nikon. Ett extra batteri blev det i alla fall för olägenheten att vara utan kamera i 8,5 veckor. Nä nu går jag vidare och skiter i den här bedrövliga historien. Har i alla fall fått min kamera tillbaka vilket känns skönt, och snart kommer drömoptiken. Någon mer af-optik blir det inte på väldgt länge.
Skönt att det löste sig med tid & frustration som enda kostnad, även om det vart dyrt på den fronten. Hoppas Zeiss:en blir en trevligare upplevelse på alla sätt.
 

Iore117

Aktiv medlem
Intressant tråd om Nikon. Jag får själv rysning i hela kroppen när jag tänker på Nikons serviceorganisation och varför jag inte kör Nikon sen 15 år. Jag hade en 28-85-zoom 1990 som de aldrig lyckades få att fokusera rätt med en F801 och senare en F4. Inte heller min dåvarande 35-70/2.8 var aldig riktigt bra trots turer fram och tillbaka till Nikons service.

Under min digitala Olympustid nu på 2000-talet så var en kamera och en blixt på service. Det var en kompaktkamera 5060 som tog lite längre tid än utlovad, men efter 4 veckor i Portugal fungerade den åter perfekt den tid jag hade den. På ena blixten sprack en plastring vid skon, det tog 2 veckor, och inga problem. Övriga systemkamerahus och objektiv fungerade alltid så bra de borde under den tiden.

Med mina erfarenheter från Nikons service och med 4/3-systemet i praktiken nedlagt kör jag nu ett annat "populärt" märke där jag inte behövt anlita service ännu.
 

martinlarsson

Aktiv medlem
Funderar på om jag vågar sända in min 3 månader gamla D800 till Nikon...

Köpte en D800 för 3 månader sen, och har nu märkt ett större antal runda fläckar på bilderna. Jag har redan försiktigt blåst rent med en gummiblåsa av bättre modell (dvs. inte en som drar in damm i sig), men fläckarna är kvar. Dom är rätt stora, runt 30-40 pixels för de största, och det finns säkert 25-30 av dom. Känns för mig som det kanske är oljefläckar som kommit dit av spegelrörelsen eller något liknande. Dom fanns inte där när kameran var ny, men har uppträtt gradvis nu när jag fotat c:a 1500 bilder. Märks nu t.o.m. vid f5,6, så det är såpass allvarligt att jag måste få den servad.

Jag har bara en erfarenhet av Nikons service, och det var när min kompaktkamera behövde åka in, och det gick inte smidigt, det var rörande fram och tillbaka, jag behövde ringa flera gånger eftersom man inte läst felbeskrivningen, fick kostnadsförslag eftersom man missat att jag skickat med orginalkvittot osv... Löste sig till slut, men jag var av med kameran i över 3 veckor, och det vill jag inte behöva vara igen om jag kan undvika det. Min fundering är om det finns något ställe i närheten av Göteborg som fixar rengöring av sensorn på ett vettigt sätt, och till vettigt pris?
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag har då den mesta flyt man kan ha med verkstäder och garantier.
Lämnade in min D800 med ett AF-s objektiv ( båda med garanti) och tre äldre af-d objektiv.
Det tog ju närmare tre veckor, men allt kom tillbaka uppmätt, fixat rengjort till en kostnad av min bilresa på 2*15 minuter till Nikon i Solna.
De äldre objektiven gjorde Nikon fritt som goodwill, resten garanti.

Har väl bara tur antar jag :)
( eller också funkar det för det mesta bra för alla )

Tänkte det kunde vara skönt med lite positivt i eländet :)
 

Palletheking

Aktiv medlem
Tror nog det funkar bra för många. Det är väl de här lite mer oförklarliga serviceärendena som man retar sig på. Vad gällde min 85:a så är det ju skrattretande att man påstår sig lagat en glugg som är absolut omöjlig att sätta skärpan med. Första gången var det inget fel alls och de andra två ggr så hade man åtgärdat det som från början ansågs felfritt. Mina rön bekräftades utan vidare av två personal från MM Norrköping, bägge fotografer varav den ena delvis lever på fotografin.

Men visst en kort tid innan hade jag en 24-70 2,8 som var inne o vände på verkstaden och då tillfredställande åtgärdad. Dock visade sig att gummit släppt på zoomringen, något jag misstänker att verkstaden låg bakom. Inget jag normalt missar, då gluggen dessutom var så gott som ny vid tillfället.
 

Mesch

Aktiv medlem
Tror nog det funkar bra för många. Det är väl de här lite mer oförklarliga serviceärendena som man retar sig på. Vad gällde min 85:a så är det ju skrattretande att man påstår sig lagat en glugg som är absolut omöjlig att sätta skärpan med. Första gången var det inget fel alls och de andra två ggr så hade man åtgärdat det som från början ansågs felfritt. Mina rön bekräftades utan vidare av två personal från MM Norrköping, bägge fotografer varav den ena delvis lever på fotografin.

Men visst en kort tid innan hade jag en 24-70 2,8 som var inne o vände på verkstaden och då tillfredställande åtgärdad. Dock visade sig att gummit släppt på zoomringen, något jag misstänker att verkstaden låg bakom. Inget jag normalt missar, då gluggen dessutom var så gott som ny vid tillfället.
Jo det är nog så att det oftast fungerar, fast så hör man ju historier som din ibland.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag har också varit med om att lämna in en hel väska med grejer på morgonen och hämta ut det på eftermiddagen, kalibrerat, fixat och klart. Dessutom har jag varit med om det här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1531264#post1531264

Efter en låååång väntan där jag mailat Nikon ett par gånger utan att få svar ringde jag till dem i fredags och hörde efter hur det låg till med mitt objektiv. Det har ju trots allt gått 2,5 månad sedan jag hörde av dem senast och på deras hemsida står det att reservdel har anlänt, reparation ska påbörjas och har gjort det i en månad eller mer nu.

Iallafall, i fredags fick jag prata med person A som skulle kolla upp mer och jag skulle ringa tillbaka efter 14.00.

Kl. 14.30 ringde jag och fick prata med person B som sa att A satt i sammanträde men att person B skulle försöka kolla med serviceteknikerna. Tyvärr gick inte det så jag skulle ringa på måndag (idag) istället.

Nu fick jag prata med person C, en väldigt trevlig person, som sa att person A var på semester, person A hade inte heller lämnat någon anteckning eller liknande om objektivet, hade han kommit fram till något tog han det med sig på semestern. C skulle kolla med teknikerna och återkomma om ca 10 minuter.

Efter tre timmar utan samtal ringde jag upp igen och fick återigen tala med C, som överhuvud taget inte mindes att vi talat lite tidigare eller hade en aning om vilket objektiv det gällde eller vad C skulle ta reda på om det. Efter en stunds minnesuppfriskning fick C iallafall tagit reda på hur det stod till med objektivet och reparationen skulle påbörjas den här veckan. Det hade visst strulat med reservdelar eller något. Sa de.

Eftersom C, och alla andra, varit så trevliga (men framför allt eftersom jag är så trevlig och godhjärtad :) förklarade jag lugnt och fint alla exakt alla delar i deras hantering av objektivet var totalt oacceptabel och att jag snart ska på semester, och då SKA jag ha objektivet.

Nu får vi se om det dyker upp senare i den här veckan eller början på nästa som de lovat....
 

Palletheking

Aktiv medlem
En gång skickade jag in en 55 2,8 för fettning av snäckgången. När gluggen kom tillbaka via Expert låg räkningen på 2700 kr. Det här var kring 1995. Ni förstår nog min bestörtning. Efter lite högljutt klagande fick jag prata med verkstadschefen som ursäktade sig och slutnotan landade på kring 600 kr med frakter o allt.

En annan gång skickade jag in en Tamron för fettning av snäckgången vi Hallbergs foto. Förklarade att jag ville ha den riktigt trög. Efter ca 2-3 veckor kom den tillbaka med förklaringen att snäckan varok och pga det hade man inte gjort någonting. Men jag fick givetvis betala två fraktkostnader. Hmmm, vad säger man. Hade hellre betalat två frakter plus ca 500-600 kr för att man gjort det jag bad om.
 
ANNONS