Annons

Köpråd objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

mickes418

Medlem
Hej!

Skulle behöva tips på bra objektiv. Är en glad amatör med en Canon 7D och det som saknas är ett makro, ett vidvinkel samt ett fisheye. Har ni några bra tips? Har inga problem att betala en del för objektiven men 100 000-kronors objektiv går bort. Vill gärna ha ngt som kan utnyttja fullformatet.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Vad har du för grejer nu?

När det gäller macro är mitt bästa tips ett Canon 100/2,8 IS. Top of the line, helt enkelt!

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=100macroL


Hur vidvinkligt vill du ha? Ultravidvinkel eller bara lite vidvinkel? Det finns en hel del att välja på här, men vidivinklar för fullformat blir inte särskilt vidvinkliga på en 7D samtidigt som vidvinklar för en APS blir perverst vidvinkliga på FF om de ens fungerar. Mitt råd här är att välja en du vill ha nu och strunta i om den funkar på nästa kamera, egenskaperna kommer ändå att förändras kraftigt.

Fisheye känner jag inte direkt till så mycket om till Canon, men det man måste börja med att bestämma om man vill ha ett cirkulärt eller diagonalt, alltså om man vill att bilden ska bli cirkelrund med svarta kanter eller om den ska täcka hela sensorn. Dessutom gäller samma sak som för vidvinklar för FF och APS. Läs mer här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fisheye_lens
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Egentligen är valet av vidvinkel och fisheye ganska enkelt om objektiven fortfarande skall vara vidvinkliga och fisheye om man bytr från crop till FF. Raktecknande vidvinkel till crop som fortfarande är vidvinkel på FF finns egentligen bara Sigma 12-24. Alla andra objektiv som börjar runt 12 mm eller lägre och ger vidvinkel på crop täcker inte FF. Vad gäller fisheye för både crop och FF om man inte vill ha diagonal fisheye på crop och cirkulär pånFF är Canon 8-15/4. Vidvinklar och fisheye är det svåraste om man skall behålla dessa vid byte av format. Vill du ha fisheye är mitt förslag att du skaffar ett till crop nu och byter sedan då 8-15 är dyrt och det finns billiga fisheye till resp format och fisheye effekten är speciell och många tröttnar.
 

mickes418

Medlem
Tack för trevliga svar. Det jag har nu är:

Sigma 17-70mm 1:2,8-4. Det står macro på den men den är inte så bra på det tycker jag. Andra bilder är den bättre på.
Canon 70-300 IS
Sigma DG 150-500 5-6,3

Dessa fungerar bra till det mesta men känner att allt eftersom man lär sig vill man komplettera med fler roliga objektiv. Fotar allt möjligt (natur, djur, människor, städer, situationer mm) så vissa objektiv är för att få bättre bilder och fisheye kanske lite mer för att det är kul :).

Är som sagt helt ny på det hela och har precis lärt mig om bländare, slutare och ISO och får till en del hyfsat bra bilder (även om det är en hel del skräp också).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Då skulle jag nog föreslå att tänka i första hand vad gäller vidvinkel och fisheye att titta på crop objektiv då dessa är det svåraste att behålla vid byte till FF. Sälj sedan om du byter. Diagonal fisheye är ofta mer användbart är cirkulärt. Samyang gör prisvärda Fisheye. Att du inte får autofokus med Samyang spelar liten roll då skärpedjupet är enormt. Man kan i stort sett tejpa fokusringen på 1,5m och bara köra på. Man kan också spara lite pengar på vidvinkeln genom att välja en för crop. Tokina 12-24/4 och Sigma 10-20/4,5-5,6 är bra budgetval på sitt sätt där Tokina är lite vassare. Vill man ha ännu mer vidvinkel finns Sigma 8-16. Canons 10-22 har kanske bäst motljusegenskaper men om man ändå tänker på sint byta till FF kanske man skall komma undan billigare med ganska lite avkall på prestanda (Tokinan är minst lika skarp och ljusstarkare men tappar i motljusprestanda och kromatisk abberation mot Canon).
 
ANNONS