Annons

Felmeddelande - Kortet fullt (7D)

Produkter
(logga in för att koppla)

danielll

Aktiv medlem
Fick ett mail av en kvinna som jag sålt min 7D till för ett år sedan.
Hon har fått något konstigt meddelande.
"Den säger att kortet är fullt när jag har den på alla lägen förrutom C1,2,3. Men kortet är tomt. Jag har även testat att sätta in ett annat kort med samma resultat."

Någon som vet vad det kan vara?

Tacksam för snabba svar :)

/Daniel
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Fick ett mail av en kvinna som jag sålt min 7D till för ett år sedan.
Hon har fått något konstigt meddelande.
"Den säger att kortet är fullt när jag har den på alla lägen förrutom C1,2,3. Men kortet är tomt. Jag har även testat att sätta in ett annat kort med samma resultat."

Någon som vet vad det kan vara?

Tacksam för snabba svar :)

/Daniel
Hej

Kan de va att korten är formaterade i datorn? IOF så skulle väl C1,C2,C3 inte fungera då heller, kanske...
Böjda pinnar i hållaren ? Om/ny installation av firmware ?

ThomasR
 

knobloch

Aktiv medlem
Be henne formatera kortet i kameran (om hon inte redan gjort det).
Fungerar det fortfarande inte efter det, ja då verkar det vara något knas.
 

reboot81

Aktiv medlem
Antagligen tillräckligt med plats för en bild med den bildstorlek som C1-3 är inställd på, tex Jpeg S. Men att det inte finns plats för en bild av den storlek som de andra lägena är inställda på, tex RAW.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Felbeskrivningen väcker en hel del frågetecken.
Så jag är allt annat än säker på att det hjälper.

Men!
Jag skulle, för att börja någonstans, börja med att testa att formatera kortet/korten först i datorn, och därefter i kameran.

Om detta hjälper så har det hänt något med filsystemet på korten.

Två generella tips för att minimera risken för problem med filsystemet på minneskort.
1. Undvik att radera/tömma kort i datorn.
2. Använd inte funktionen för att "radera alla bilder" i kameran, när du ska tömma ett kort.
Utan använd funktionen för att "formatera" kortet.

Det kan låta som att det är samma sak, men det finns en något mindre risk för "skräprester" i filsystemet med "formatering" (som inte alls tömmer kortet i egentlig mening) än funktionen för att "radera" samtliga bilder.

En annan sak som är bra att komma ihåg i sammanhanget.
Minneskort tål bara ett visst antal skrivningar.
Så man bör vara försiktig med att använda gamla kort.
Börjar ett äldre kort "strula", byt det snarast.
 

IngNer

Aktiv medlem
Om man raderar bilder i datorn, med Mac eller Linux, så skapas en papperskorg, en mapp på kortet, där alla raderade filer hamnar, precis som i datorn. När man då har fått den mappen att fylla kortet går det inte att ta fler bilder.

Så, grundtipset att aldrig radera bilder på kortet är helt rätt. Och när man har laddat över sina bilder till en säker plats, så ska man formatera kortet, för att vara säker på att det får ett nytt och fräscht filsystem. Det allra vanligaste felet när ett kort är fullt trots att man har "tagit bort alla bilder" är att datorn har lagt dit en mapp som innehåller de borttagna filerna.
 
ANNONS