Annons

Reparera Olympus E-PL2 (byte av LCD)

Produkter
(logga in för att koppla)

jwalck

Medlem
Min E-PL2s LCD dog förrut men jag använde den i många månader därefter med VF-2 som enda display. Nu har jag en E-M5 som ersättare och tänkte ge mig på att laga den!

Jag har jobbat med småelektronik och är vid det här laget van vid att byta skärmar på telefoner, men öppna en modern digitalkamera blir en första för mig!

Nuvarande status är att jag har en ersättnings-LCD och har lyckats montera loss två lager på framsidan, men baksycket vill inte släppa än! Det verkar sitta fast uppe vid blixtskon. Är jag den enda här som är äventyrlig nog att öppna min kamera eller finns det någon med tips?
 

Bilagor

Agent00soul

Aktiv medlem
Coolt att du ger dig på en sådan sak. Lyckas du inte fixa den, har du i alla fall lärt dig något.
Jag tror att för de flesta lönar sig en sådan reparation inte, eftersom arbetet/kostnaden med att hitta reservdelar och kunskapen som krävs inte står i paritet med andrahandsvärdet på en några år gammal kamera. Det är ju aldrig säkert att man lyckas med reparationen. Då kanske det är säkrare att köpa en likvärdig på exempelvis Tradera.
 

jwalck

Medlem
Det visade sig finnas skruvar innuti blixtskon jag hade missat, nu är skärmen bytt och kameran i ett stycke igen. Jagar bara efter laddaren nu (den hade gått ner i förådet) så håll tummarna!

Jag tycker oftast att det är värt det. Skärmen kostade i detta fall strax under 200 kr med frakt och det blir en utmärkt lördagssyssla så tiden behöver jag inte mäta.:) Dessutom är det väldigt synd att slänga i övrigt hela prylar även när det går att ekonomiskt motivera det. Fortfarande en bra kamera som bör ha många 1000 exponeringar kvar innan den tackar för sig!
 

Bilagor

jwalck

Medlem
Ja, lyckas man hitta rätt reservdel för bara 200 kr, lönar det sig definitivt.
Japp, ebay är vår vän i sammanhanget!

Tyvärr dåliga nyheter, problemet kvarstår även med nya panelen så felet ligger någon annanstans. Ger mig på kablar och kontakter men än utan lycka. Utan ett enda schema eller en enda manual är det svårt att felsöka. Kanske ger kontakta Olympus en chans och se om de har en välvillig supportkontakt som inte bara säger skicka in den!

Som tidigare påpekat, en lär sig iaf mycket på kuppen.:)
 
ANNONS