Annons

En bra dator för bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Är vissa datorer så dåliga ur hållbarhetssynpunkt. Kan tänka mig mjuka chassin som är lite veka. Men en hårddisk är en hårddisk?

Om man köper tex en Asus för 10k, ska det vara sämre hållbarhetsmässigt än ett prestandamonster för tex 30k?

Oavsett vilken dator man har, så måste den underhållas. Där kanske en Mac är lite enklare med programvaran. Men sköter man en PC så skall väl den funka över tid.

Problemet med bärbara är att om man dänger med datorn, så kan den paja. Bärbart inbjuder till mobilitet medan en stationär står där den står.

Jag har bränt många bärbara, men det är yttre påverkan. Typ barnen ska ha datorn i sängen och det samlas damm och annat.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Man kan ju satsa på datorkomponenterna - processor, RAM, SSD storlek, grafikkort o s v och ha en kass skärm om den ändå skall användas uppkopplad till en bra extern skärm och spara pengar på den bärbara. Ofta hänger prestanda och skärm ihop hos de större märkena men inte alltid. Man kan få en enklare HD skärm med bra prestanda f ö men spara pengar. Däremot hamnar man väl ändå en bra bit över 6000kr om den skall hänga med i några år.
Precis, tappade en öl i min bärbara på resa :) Ville köpa nytt på plats. Bra dator prestandamässigt men ingen kul skärm. Köpte så bra det gick med processor och minne. Använder extern skärm vilket funkar bra. Tycker ändå det är svårt att redigera på 15"

Idag har skärmarna blivit bättre på bärbart.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu verkar TS främst ha behov av en bärbar som både kan användas professionellt i yrkeslivet (utanför fotografi som jag uppfattar det), och skall kopplas till en dedikerad skärm för redigering.

Då är det inte fullt lika viktigt med den interna skärmen med avseende på färgkorrekthet, färgrymd, etc, men annars så stämmer det att du normalt/ofta får bättre skärmar i datorer för 20 papp än de för 4 papp.

Kvalitet har flera aspekter. En är självklart rent fysisk byggkvalitet och tålighet, en annan precision i montering, en tredje är kvaliteten i de hårdvarukomponenter som används (WiFi-kretsar, minnen, diskar, etc), och en fjärde är drivrutiner och hur bra hela systemet är balanserat och anpassat för de ingående komponenterna.

I datorer för 4 papp riktat mot privatpersoner som bra vill ha "billigast" möjligt så lägger inte tillverkarna oftast ner så mycket utvecklingstid för att se till att det blir en bra fungerande helhet. Test och QA är normalt inte så omfattande i varken utvecklingsskedet eller under produktionsskedet.

För yrkesfolk och företag som är mer beroende av att använda verktyg som fungerar och är lite mer pålitliga, så är man beredd att betala lite mer för detta (även hos extremt kostnadsmedvetna företag). Samma sak gäller privatpersoner som prioriterar verktyg som håller och fungerar, framför att bara vara billigast.

Nu är detta inte något varken unikt eller konstigt som gäller endast datorer, utan samma sak gäller ofta även mat, vin, bilar, diskmaskiner och många helt andra produktkategorier.

Det finns normalt en orsak till att billiga saker är billiga. Ofta är det för att det tas olika genvägar för att kunna produceras så billigt som möjligt. Kvalitet och livslängd blir därför sekundära mål för dessa billighetsprodukter (även om det inte alltid är billigast i längden för konsumenten).
 

Abe Normal

Aktiv medlem
4000 spänn ger ingen dator, säger sig självt :)

Kan inte marknaden, kollade snabbt på Komplett. En HP Probook, full HD, bra i7 processor, DDR4, 256 SSD , Win10 Pro och 8GB ram för under 10k, det finns flera runt 10k-sträcket. Vet inte hur chassit är, men prestandamässigt lär den hålla länge. Kanske uppgradera RAM till 16 och en SSD till 500GB vart efter?
 

martinot

Aktiv medlem
Kan inte marknaden, kollade snabbt på Komplett. En HP Probook, full HD, bra i7 processor, DDR4, 256 SSD , Win10 Pro och 8GB ram för under 10k, det finns flera runt 10k-sträcket. Vet inte hur chassit är, men prestandamässigt lär den hålla länge. Kanske uppgradera RAM till 16 och en SSD till 500GB vart efter?
Låter som en utmärkt maskin att starta att kika på, och så kan man eventuellt överväga de uppgraderingar som du föreslår. Men tror det kan vara ett utmärkt alternativ för TS. Man kan ju ha en lös USB3-disk eller NAS till för mer lagringsutrymme för bilder om man kör på en 256GB SSD.

Bra förslag!
 

bildsten

Aktiv medlem
De senaste 15 åren har jag köpt begagnade HP laptops av firmor som handlar med sådana. Undantagen är två små Asus eee PC, varav en köptes ny. De två senaste laptopparna har varit workstations från HP, köpta några år gamla med ett års garanti. Den jag har nu är en HP Elite Book 8760 med 17" dreamcolorskärm köpt för 7500 kr med ett års garanti. Den är uppskattningsvis nu 6 år gammal och har i7 processor, 16 GB ram, 256 GB SSD, 750 GB snurrdisk och en dvd och kör numera Win 10. Den tvekar aldrig hur jag än lastar på den. Den är stor och tung, väger över 4 kg med laddare, men när jag tar med den åker jag bil. Ska jag resa lätt tar jag med en liten Asus eee PC, på den kan jag kolla bilder och göra mycket annat som är för pilligt att göra på telefonen. Det här är en lösning som passar mej, men förmodligen inte alla. Men det finns andra begagnade (och lättare) företagsdatorer av hög kvalité. Här är två leverantörer, men det finns flera.
http://www.arrowdirect.se/
https://www.inrego.se/webbshop
I vissa fall kan man köpa till mera minne, docka, längre garanti mm.
Något som jag tycker är praktiskt är en dockningslist, då slipper man pilla med sladdar till skrivare och externa skärmar mm. så fort man ska flytta på datorn eller sätta tillbaka den på arbetsplatsen.
 

UlrikaCM

Aktiv medlem
Nu verkar TS främst ha behov av en bärbar som både kan användas professionellt i yrkeslivet (utanför fotografi som jag uppfattar det), och skall kopplas till en dedikerad skärm för redigering.

Då är det inte fullt lika viktigt med den interna skärmen med avseende på färgkorrekthet, färgrymd, etc, men annars så stämmer det att du normalt/ofta får bättre skärmar i datorer för 20 papp än de för 4 papp.

Kvalitet har flera aspekter. En är självklart rent fysisk byggkvalitet och tålighet, en annan precision i montering, en tredje är kvaliteten i de hårdvarukomponenter som används (WiFi-kretsar, minnen, diskar, etc), och en fjärde är drivrutiner och hur bra hela systemet är balanserat och anpassat för de ingående komponenterna.

I datorer för 4 papp riktat mot privatpersoner som bra vill ha "billigast" möjligt så lägger inte tillverkarna oftast ner så mycket utvecklingstid för att se till att det blir en bra fungerande helhet. Test och QA är normalt inte så omfattande i varken utvecklingsskedet eller under produktionsskedet.

För yrkesfolk och företag som är mer beroende av att använda verktyg som fungerar och är lite mer pålitliga, så är man beredd att betala lite mer för detta (även hos extremt kostnadsmedvetna företag). Samma sak gäller privatpersoner som prioriterar verktyg som håller och fungerar, framför att bara vara billigast.

Nu är detta inte något varken unikt eller konstigt som gäller endast datorer, utan samma sak gäller ofta även mat, vin, bilar, diskmaskiner och många helt andra produktkategorier.

Det finns normalt en orsak till att billiga saker är billiga. Ofta är det för att det tas olika genvägar för att kunna produceras så billigt som möjligt. Kvalitet och livslängd blir därför sekundära mål för dessa billighetsprodukter (även om det inte alltid är billigast i längden för konsumenten).
Håller med till punkt och pricka och jag förstår verkligen att det självklart spelar roll om jag lägger 10' el 30' - o jag är en person som i allt annat kläder, bilar, hundar, kameror osv verkligen tycker att kvaliteten är värd sitt pris - men det är för att jag personligen tycker datorer är såååååå tråkigt att lägga pengar på som gör att jag snålar :)

Jag liksom tycker att "vad fasen, hur svårt ska det vara att ge mig en bra fungerande dator för typ 10'":))

Jag känner det som när man får fortkörningsböter, jag vet att jag kör för fort jämt och borde inte bli sur när jag får böter men blir det ändå.. Vill inte liksom :)
 

UlrikaCM

Aktiv medlem
4000 spänn ger ingen dator, säger sig självt :)

Kan inte marknaden, kollade snabbt på Komplett. En HP Probook, full HD, bra i7 processor, DDR4, 256 SSD , Win10 Pro och 8GB ram för under 10k, det finns flera runt 10k-sträcket. Vet inte hur chassit är, men prestandamässigt lär den hålla länge. Kanske uppgradera RAM till 16 och en SSD till 500GB vart efter?
Nästa problem... Jag har ingen aning om vart man köper till sånadär lösa saker och inte heller hur jag får in dom.. Lämnar man in datorn nånstans då?
 

UlrikaCM

Aktiv medlem
Den här tror jag på, har dock bara scannat i 2 minuter :)

Full HD 17" som är okay att redigera på, färgerna får man lära sig :0) Det blir allt i ett, säkert ett bra bygge som också håller länge prestandamässigt.

Tycker det är bättre att lägga nån tusing mer och få det bra.

https://www.komplett.se/product/902800/datorer/datorer-barbara-laptop/alla-barbara-datorer/hp-probook-470-g4-173-full-hd#
Åh, tack!! Är den typ tillräcklig för mig? Alltså, jag vet inte om det hjälper men om ngn har Instagram så finns lite bilder där på ulrikacmansson så ni får en bild av vad jag tar för slags bilder. Jag är ju bara en fotoamatör som eg bara använder mig av Lightroom och vill kunna redigera snabbt och bra där i. Anv korten på kurser en del småutställningar och en o annan förstoring.

Datorn ska fungera när jag åker runt o föreläser på olika platser i Sverige o anv mig av bildspel. Se en o annan film o kunna maila.. Typ det jag gör, inget annat.
 

UlrikaCM

Aktiv medlem
Låter som en utmärkt maskin att starta att kika på, och så kan man eventuellt överväga de uppgraderingar som du föreslår. Men tror det kan vara ett utmärkt alternativ för TS. Man kan ju ha en lös USB3-disk eller NAS till för mer lagringsutrymme för bilder om man kör på en 256GB SSD.

Bra förslag!
:) Tack då läser jag på om den.
 

UlrikaCM

Aktiv medlem
De senaste 15 åren har jag köpt begagnade HP laptops av firmor som handlar med sådana. Undantagen är två små Asus eee PC, varav en köptes ny. De två senaste laptopparna har varit workstations från HP, köpta några år gamla med ett års garanti. Den jag har nu är en HP Elite Book 8760 med 17" dreamcolorskärm köpt för 7500 kr med ett års garanti. Den är uppskattningsvis nu 6 år gammal och har i7 processor, 16 GB ram, 256 GB SSD, 750 GB snurrdisk och en dvd och kör numera Win 10. Den tvekar aldrig hur jag än lastar på den. Den är stor och tung, väger över 4 kg med laddare, men när jag tar med den åker jag bil. Ska jag resa lätt tar jag med en liten Asus eee PC, på den kan jag kolla bilder och göra mycket annat som är för pilligt att göra på telefonen. Det här är en lösning som passar mej, men förmodligen inte alla. Men det finns andra begagnade (och lättare) företagsdatorer av hög kvalité. Här är två leverantörer, men det finns flera.
http://www.arrowdirect.se/
https://www.inrego.se/webbshop
I vissa fall kan man köpa till mera minne, docka, längre garanti mm.
Något som jag tycker är praktiskt är en dockningslist, då slipper man pilla med sladdar till skrivare och externa skärmar mm. så fort man ska flytta på datorn eller sätta tillbaka den på arbetsplatsen.

Tusen tack för tipset!!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Åh, tack!! Är den typ tillräcklig för mig? Alltså, jag vet inte om det hjälper men om ngn har Instagram så finns lite bilder där på ulrikacmansson så ni får en bild av vad jag tar för slags bilder. Jag är ju bara en fotoamatör som eg bara använder mig av Lightroom och vill kunna redigera snabbt och bra där i. Anv korten på kurser en del småutställningar och en o annan förstoring.

Datorn ska fungera när jag åker runt o föreläser på olika platser i Sverige o anv mig av bildspel. Se en o annan film o kunna maila.. Typ det jag gör, inget annat.
Förra posten var specar, dvs dom komponenter som sitter i datorn. Tex SSD-disk, storlek 256 eller 500 GB, generation på ram-minne, storlek på minnet, processorn osv. Det är specarna som kostar pengar.

Den datorn jag länkade till är riktigt bra, frågan är om du vill ha 17" eller 15" skärm. Med 17" går det faktiskt att redigera, jag tycker 15" är lite för litet, men också en smaksak. Är övertygad om att den datorn prestandamässigt håller i tio år framåt, det är riktigt bra specar :) Ramminne och hårddisk kan du alltid uppgradera i efterhand.
 

theronsan

Medlem
Om du är helt ointresserad av datorer så tycker jag att du ska köpa en Macbook Pro 13" eller 15". Ja, dom är dyrare, men du får kvalitet som är värt pengarna. Macbooks är dessutom väldigt tysta och väsnas inte såsom många PC laptops brukar göra. Dessutom så fungerar dom. Hela tiden, alltid. Jag kör Photoshop CC och Lightroom CC, kollar mail och filmer på en Macbook Pro (model mitten av 2009) alltså en 8 år gammal modell, och den fungerar hur bra som helst fortfarande, förutom att den är lite långsam om jag jämför med nyare modeller. Jag har bara 8 GB RAM och en 5400 RPM hårddisk på 512 GB i den. Idag bör man ha 16 GB RAM och en SSD. Men den har aldrig krånglat eller gått sönder under dessa 8 år.

Mitt tips: köp en Macbook Pro. Du behöver inte köpa en ny. Kolla om du kan köpa en begagnad Macbook Pro någonstans. Kanske en modell från 2012 eller 2016 så kostar den inte så mycket som en ny gör. Den ska ha minst 8 GB RAM (internminne), gärna 16 GB RAM, och helst en SSD (inte en mekanisk hårdisk) på åtminstone 256 GB. Då får du en snabb, bra dator som du kommer att kunna använda i många år (förhoppningsvis utan krångel :)
 

UlrikaCM

Aktiv medlem
Om du är helt ointresserad av datorer så tycker jag att du ska köpa en Macbook Pro 13" eller 15". Ja, dom är dyrare, men du får kvalitet som är värt pengarna. Macbooks är dessutom väldigt tysta och väsnas inte såsom många PC laptops brukar göra. Dessutom så fungerar dom. Hela tiden, alltid. Jag kör Photoshop CC och Lightroom CC, kollar mail och filmer på en Macbook Pro (model mitten av 2009) alltså en 8 år gammal modell, och den fungerar hur bra som helst fortfarande, förutom att den är lite långsam om jag jämför med nyare modeller. Jag har bara 8 GB RAM och en 5400 RPM hårddisk på 512 GB i den. Idag bör man ha 16 GB RAM och en SSD. Men den har aldrig krånglat eller gått sönder under dessa 8 år.

Mitt tips: köp en Macbook Pro. Du behöver inte köpa en ny. Kolla om du kan köpa en begagnad Macbook Pro någonstans. Kanske en modell från 2012 eller 2016 så kostar den inte så mycket som en ny gör. Den ska ha minst 8 GB RAM (internminne), gärna 16 GB RAM, och helst en SSD (inte en mekanisk hårdisk) på åtminstone 256 GB. Då får du en snabb, bra dator som du kommer att kunna använda i många år (förhoppningsvis utan krångel :)
Tack!! Är det inte svårt att byta från PC till Mac?
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
HP Pavilion

Hej!

Jag köpte en 15" HP Pavilion tidigare i våras. Mycket prisvärd, 10 990 kr, och har all den kraft du behöver för bildredigerering, I7, 16GB RAM, 256 GB SSD + 1TB, UHD 3840*2160 skärm. Inte marknadens bästa skärm eller mest gedigna bygge ... men riktigt bra för amatörbruk. Ska du ha det bästa kostar det mycket, mycket mer. En MacPro Book med motsvarande spec. ligger långt över 20 000 kr ...

Eller, snäppet vassare, årets modell, 11 990 kr (med rabatt). Den skulle jag sannolikt köpa idag! :) Finns även motsvarande 17" och varianter med HD 1920*1080 skärm.

Tveksamt om UHD skärm gör någon större nytta på 15" och mindre men på 17" och större är det definitivt en fördel.
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Svårt, nej!

MacOS är enklare att hantera samt PS och LR fungerar likadant som på Windows.
Enklare vet jag inte (som använt i stort alla Microsofts och Apples produkter sedan slutet på 70-talet). Annorlunda skulle jag säga, och med lite olika (idag väldigt små) för- och nackdelar.

Det sagt så är det inte svårt att lära om och byta system, men med tanke på att TS verkar så grymt ointresserad av att lägga tid på datorer så är jag lite tveksam.

Kanske det i just detta unika fallet är enklare för TS att stanna kvar vid Windows om det är det hon använder och är mest bekväm med idag (hade hon idag använt MacOS så hade rådet från mig varit det motsatta; att stanna kvar i det och köpa Mac).

Tolkar jag TS rätt så vill hon ha en så liten förändring som möjligt, förutom att få ett bättre system som är stabilare och kör på.

Mitt svar till henne blir då att inte snåla på inköp (hon får troligen lägga ungefär samma summor som Apples utmärkta alternativ), och satsa på en "no frills" märkesdator och modellserie för företagare/yrkesfolk (som normalt också bara vill ha system som rullar på utan problem). Alltså PC-sidans motsvarighet till MacBook Pro (som jag själv gillar mycket).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om denna även skall användas i jobbet är det inte alltid givet att alla arbetsgivarens program stöds av Mac. Kan vara värt att tänka på. Samma gäller i o f s olika versioner av Windows.
 
ANNONS