Annons

Dymotejp...

Produkter
(logga in för att koppla)

UlrikaCM

Aktiv medlem
Hej - har en fråga angående att jag vill lägga in en textremsa på några av mina kort.
Jag vill att texten ska se ut som jag skrivit ut det på dymotejp o klistrat dit..
Dvs svart botten med vit text el möjligen tvärtom beroende på bakgrunden på kortet.

Har försökt söka o förstå hur man fixar det men hittar inget, är det någon som vet hur jag får till det?
 

afe

Aktiv medlem
Hej - har en fråga angående att jag vill lägga in en textremsa på några av mina kort.
Jag vill att texten ska se ut som jag skrivit ut det på dymotejp o klistrat dit..
Dvs svart botten med vit text el möjligen tvärtom beroende på bakgrunden på kortet.

Har försökt söka o förstå hur man fixar det men hittar inget, är det någon som vet hur jag får till det?
Du behöver installera ett typsnitt som ser ut som dymotejp. Jag vet inte om det finns gratis, men googla dymo tape font så hittar du massor.
 

ugewan

Medlem
Adobe Dynamo

Jag får inte remsan att se ut som en "hel" remsa pga av att det blir uppehåll vid mellanslaget. Jag har försökt trycka på lodrätta strecket men det blir bara ett genomskinligt mellanslagsruta...?
Har ett gammalt dylikt typsnitt. Om du använder ett program som kan hantera typografi, t ex Indesign, Illustrator men även Photoshop, så är det enkelt att 'knipa' text (kerning)... just med Adobe Dynamo behövs det knipas för att slippa de vita gluggarna.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Jag får inte remsan att se ut som en "hel" remsa pga av att det blir uppehåll vid mellanslaget. Jag har försökt trycka på lodrätta strecket men det blir bara ett genomskinligt mellanslagsruta...?
Fungerar för mig, både på sidan som det länkas till och i Libreoffice. Använder du rätt lodrät streck? På min dator trycker jag AltGr+tangent märkt med de tre symbolerna ><| Jag tror att symbolers placering på tangentborden inte är helst standardiserade.
 

Smw

Aktiv medlem
Jag får inte remsan att se ut som en "hel" remsa pga av att det blir uppehåll vid mellanslaget. Jag har försökt trycka på lodrätta strecket men det blir bara ett genomskinligt mellanslagsruta...?
Hej !
Fungerade för mej.
Prova i någon editor typ notpad eller word för att leta reda på strecket.
Inte alltid helt enkelt.

I word el dyl bör du kunna se "dymoremsan".

//MW
 

Billensth

Medlem
Dymo fonttyp

Hej

För mig fungerar det att få en "dymoremsa" på hela texten.
Använde mig an infoga en symbol i word i Dymo textuppsättning finns ett blanktecken som jag använde.

Du få titta i PDF filen så ser du hur det blev.

Ha de
Anders
 

Bilagor

Smw

Aktiv medlem
Hej !
Fungerade för mej.
Prova i någon editor typ notpad eller word för att leta reda på strecket.
Inte alltid helt enkelt.

I word el dyl bör du kunna se "dymoremsan".

//MW
Hej !

Hur gick det ?

Sitter lite civiliserat vid en dator och kan prova lite.

1. På mitt tgbord är strecket på samma tagent som < > , fast med AltGr, blir då |.
Mitt tgB, vänster om Z.

2. Eller ( utgår du använder ps ) öppna panelen "Specialtecken", finns under "Fönster"
Hos mej, rad 14 , kol 3.

---------

Det ska vara lite snett, det är fullständigt omöjligt att klistra Dymotejp rakt, jämt och snyggt.

//MW
 

oXo

Aktiv medlem
Jag får inte remsan att se ut som en "hel" remsa pga av att det blir uppehåll vid mellanslaget. Jag har försökt trycka på lodrätta strecket men det blir bara ett genomskinligt mellanslagsruta...?
Ställ muspekaren där du vill ha mellanslag och tryck ner alt tangenten och håll den nertryckt och knappa in siffrorna 124 släpp sedan alt tangenten
 

Polar300

Aktiv medlem
Vertikalstrecket kallas oftast pipe (kommer visst från UNIX-världen) och har ASCII nr 124.

Saxat utifrån nätet:
"The pipe-symbol is a quite normal ASCII-character, so every Windows program should understand it in any normal font. The numeric code for Windows is alt-0-1-2-4, or alt-1-2-4 (the 0 doesn't make a difference as long as you stay below number 128)."

Kan vara bra att veta, kanske...
 

UlrikaCM

Aktiv medlem
Vertikalstrecket kallas oftast pipe (kommer visst från UNIX-världen) och har ASCII nr 124.

Saxat utifrån nätet:
"The pipe-symbol is a quite normal ASCII-character, so every Windows program should understand it in any normal font. The numeric code for Windows is alt-0-1-2-4, or alt-1-2-4 (the 0 doesn't make a difference as long as you stay below number 128)."

Kan vara bra att veta, kanske...
Inte säker på att jag fattar det :) Men jag provar mig fram iaf :) :)
 

Smw

Aktiv medlem
Ställ muspekaren där du vill ha mellanslag och tryck ner alt tangenten och håll den nertryckt och knappa in siffrorna 124 släpp sedan alt tangenten

Hej !

Jag provade med denna men av någon anledning fungerade det inte, kanske nått i min miljö,
eller så gjorde jag fel.

alt 3. Markera tecknet | , kopiera (ctrlC) , klistra in (ctrlV) där det ska vara .

Gör ett textdokument på skrivbordet, klistra in det där tillsammans med andra
specialare och ev kommentarer och tips.

//MW
 

Polar300

Aktiv medlem
OK, jag borde kanske nämnt lite tydligare HUR du får till pipe-tecknet:
Medan du håller nere ALT-tangenten knappar du in 0124 på det numeriska tangentbordet.
Då får du | (Så kan alla definierade ASCII-tecken åstadkommas.)

I det utvidgade ASCII teckensystemet finns de 128 ursprungliga gamla ASCII-tecknen och sedan fortsätter det upp till ÿ med ALT0255...

Sedan så finns Unicode-systemet som fortsätter lååångt längre upp i numeriska värden, det sista jag hittar just nu är hexadecimalt numrerat till U+FEFC Det är ett arabiskt tecken som ser ut så här (om det nu går fram i forumsystemet): ﻼ
 
ANNONS