Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UtskriftsPANIK!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Spygg

Aktiv medlem
Ok - jag har försökt söka i forumet, och googla på nätet - men jag BLIR inte klok på hur jag ska lyckas skriva ut på ett korrekt sätt från Photoshop!
Jag har en Canon TS9150 bläckstråleskrivare, laddad med ett Canon Photo Paper Plus Glossy II i bakre facket, och försöker skriva ut en bild i Adobe RGB, men jag lyckas fan inte. Följande händer:

1: Har bilden öppen i Photoshop CS2020 i min iMac Pro

2: Väljer Skriv Ut från arkivmenyn, och skriv ut-fönstret öppnas.

3: I "Skrivarinställning" väljer jag min skrivare (Canon TS9100 series) och klickar sedan på "Utskriftsinställningar"

4: I "Utskriftsinställningar" (som för övrigt har en liten varningstriangel med utropstecken bredvid skrivaren, men utan mer förklaringar än så) väljer jag:
Förinställningar: Färg
Pappersstorlek: A4
Mata från: Bakre fack
Mediatyp: Foto
Utskriftskvalitet: Högsta
...och trycker sen på Spara

5: Då får jag upp en varningsruta med texten "ColorSync-färgmatchning kan ge andra resultat än färghantering i skrivare. Antingen Photoshop-färghantering eller skrivarfärghantering rekommenderas."

6: Väljer jag då att skriva ut så kommer samma varningsruta upp igen, följt av Skrivarinställningsrutan som öppnas igen, men där mina inställda värden nu är borta, och resettade till grundvärdena.

7. Klickar jag istället på Färghantering och väljer att Photoshop istället ska hantera fägerna, kan jag där välja mellan en massa olika profiler, men nästan alla ser ut att hantera videofärger snarare än fotofärger (väldigt många rec709 och DCI). Hursomhaver hittar jag ingen Canon-skrivarprofil, eller ens någon generisk foto-profil.

8. Får panik och skriver detta inlägg...

Så hur GÖR jag, och VARFÖR ska det vara så krångligt att skriva ut en vanlig Adobe RGB-bild från Photoshop?!?
 

rootsroom

Aktiv medlem
Profil

Då du använder Canon papper kan du säkert ladda ner en pappersprofil till ditt papper och skrivare från Canon? Har inte Canon men jag gör så för min Epson och olika papperstillverkare och respektive papper. Installera profilen och välj den som profil när du skriver ut, glöm inte att slå av färghanteringen i skrivarinställningen om du låter Photoshop hantera skrivaren. Klart bättre än någon allmän fotoprofil.
 

alfin

Aktiv medlem
Eller väljer att låta skrivaren hantera färgerna om du inte har någon separat profil för just det papperet. Säkerställ att du väljer rätt papper i Canons skrivardrivrutin, så borde det fungera.
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Ok - jag har försökt söka i forumet, och googla på nätet - men jag BLIR inte klok på hur jag ska lyckas skriva ut på ett korrekt sätt från Photoshop!
Jag har en Canon TS9150 bläckstråleskrivare, laddad med ett Canon Photo Paper Plus Glossy II i bakre facket, och försöker skriva ut en bild i Adobe RGB, men jag lyckas fan inte. Följande händer:

1: Har bilden öppen i Photoshop CS2020 i min iMac Pro

2: Väljer Skriv Ut från arkivmenyn, och skriv ut-fönstret öppnas.

3: I "Skrivarinställning" väljer jag min skrivare (Canon TS9100 series) och klickar sedan på "Utskriftsinställningar"

4: I "Utskriftsinställningar" (som för övrigt har en liten varningstriangel med utropstecken bredvid skrivaren, men utan mer förklaringar än så) väljer jag:
Förinställningar: Färg
Pappersstorlek: A4
Mata från: Bakre fack
Mediatyp: Foto
Utskriftskvalitet: Högsta
...och trycker sen på Spara

5: Då får jag upp en varningsruta med texten "ColorSync-färgmatchning kan ge andra resultat än färghantering i skrivare. Antingen Photoshop-färghantering eller skrivarfärghantering rekommenderas."

6: Väljer jag då att skriva ut så kommer samma varningsruta upp igen, följt av Skrivarinställningsrutan som öppnas igen, men där mina inställda värden nu är borta, och resettade till grundvärdena.

7. Klickar jag istället på Färghantering och väljer att Photoshop istället ska hantera fägerna, kan jag där välja mellan en massa olika profiler, men nästan alla ser ut att hantera videofärger snarare än fotofärger (väldigt många rec709 och DCI). Hursomhaver hittar jag ingen Canon-skrivarprofil, eller ens någon generisk foto-profil.

8. Får panik och skriver detta inlägg...

Så hur GÖR jag, och VARFÖR ska det vara så krångligt att skriva ut en vanlig Adobe RGB-bild från Photoshop?!?
Ta bort skrivaren i din dator och lägg till den igen men se till att det inte blir som en Airprint för då är risken att du inte får med ICC-profilern.
Detta händer t.ex på Epson
 
ANNONS