Annons

Det märkliga ordet ”stilrent”.

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Jag är förtjust i bilder som är enkla i sin uppbyggnad med få bildelement. Bilder sådana som Ralph Gibson fotograferar eller Lennart Durehed.

Ofta kallas de ”stilrena” men det är en ganska lustig användning av ordet.
Stilrent betyder inte att någonting är enkelt eller minimalistiskt, inte heller kan en bild i sig vara stilren. Med stilrent menas att samtliga bilder har en enhetlig stil och att olika stilar inte blandas i bilden.

Så tre bilder med starka färger och plottrig uppbyggnad med ett starkt centralperspektiv är just stilrena.

Ett rum inrett med värsta rysch&pysch-möblemanget kan nog kallas stilrent.

Men en bild av ett tomt askfat mot vit bakgrund kan aldrig kallas stilren.

Kändes skönt att få skriva av sig efter en dag i studion. Med att skapa stilrena bilder av beigefärgade kläder mot vit bakgrund.
 

Walle

Aktiv medlem
jag tror att de flesta människor då och då våldför sig på ordet. Jag vet att jag gör det med jämna mällanrum. Men som jag ser det så spelar det inte så stor roll, eftersom jag vanligtvis gör mig förstådd. Exempel: Jag hälsade för några år sen på en god vän som är bosatt i Skagen. Han bor i ett fint stort hus, med vackra golv av teak (Hela övervåningen pryds däremot av heltäckningsmattor). Väggarna är rappade med vitt bruk. Möblemanget består av diverse obekväma möbler tillverkade i trä.
På väggarna hänger diverse konst, mest akvareller. Köket innehåller bland annat ett kylskåp av amerikansk modell, med två dörrar (av rostfritt stål) bredvid varandra, den vänstra smalare än den högra. Givetvis komplett med is-maskin.

Det första ord jag kommer att tänka på när jag ska beskriva hur hans hus ser ut är just "stilrent", även då jag är fullt medveten om att det är allt annat än stilrent. Kan inte komma på något adjektiv som bättre kan beskriva vad jag försöker förklara. Även fast "stilrent" är så fel så förstår de flesta vad man menar, och är inte det ändå målet för kommunikation? Att göra sig förstådd, även om man råkar använda fel ord.

Mina två cent :)
 

mipert

Aktiv medlem
Visst är det viktigast att man förstår varandra och jag vet precis vad som menas om någon säger ”stilrent”. Jag använder dock inte ordet utan klämmer fram med andra ord. Favorit när det gäller inredning är ”shakerpåverkat”.

Men det är roligt att ibland tänka på hur vi använder ord och hur felaktig användning lever kvar. Sådant som pressning, kalibrera, zonsystemet och annat.
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Du har säkert rätt Mikael i din definition av ordet stilren. Förmodligen har betydelseförskjutningen kommit sej av att man undermedvetet vänder på ordet, så att det blir "ren stil" och en ren stil kan knappast vara plottrig. Vill man att det ska framgå att man menar enhetlighet eller konsekvens i stil så måste man kanske använda de orden i stället.
 

Walle

Aktiv medlem
mipert skrev:
Men det är roligt att ibland tänka på hur vi använder ord och hur felaktig användning lever kvar. Sådant som pressning, kalibrera, zonsystemet och annat.
Visst är det så! Jag gillar även att fundera över olika ords ursprung. Funderade faktiskt ett tag att studera etymologi på högskolenivå. Kanske tar upp dom tankarna senare.
 

Archibald

Ny medlem
Jag trodde jag äntligen hittat en aktuell diskussion med likasinnade, sen ser jag att er tråd är sex år äldre än min, som är från 2009! ;D

https://thedronesclub.nu/2009/03/14/begreppet-stilrent/

"Stilren", är Inte detsamma som "avskalad" eller "minimalistisk". Det handlar om en enhetlig stil, i ren form, utan uppblandning av andra stilar.

Tack för att ni förstår, några av er.

/Arch

Jag är förtjust i bilder som är enkla i sin uppbyggnad med få bildelement. Bilder sådana som Ralph Gibson fotograferar eller Lennart Durehed.

Ofta kallas de ”stilrena” men det är en ganska lustig användning av ordet.
Stilrent betyder inte att någonting är enkelt eller minimalistiskt, inte heller kan en bild i sig vara stilren. Med stilrent menas att samtliga bilder har en enhetlig stil och att olika stilar inte blandas i bilden.

Så tre bilder med starka färger och plottrig uppbyggnad med ett starkt centralperspektiv är just stilrena.

Ett rum inrett med värsta rysch&pysch-möblemanget kan nog kallas stilrent.

Men en bild av ett tomt askfat mot vit bakgrund kan aldrig kallas stilren.

Kändes skönt att få skriva av sig efter en dag i studion. Med att skapa stilrena bilder av beigefärgade kläder mot vit bakgrund.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du har säkert rätt Mikael i din definition av ordet stilren. Förmodligen har betydelseförskjutningen kommit sej av att man undermedvetet vänder på ordet, så att det blir "ren stil" och en ren stil kan knappast vara plottrig. Vill man att det ska framgå att man menar enhetlighet eller konsekvens i stil så måste man kanske använda de orden i stället.
NU får man skriva ihop ord i svenskan ....
renstil

Är det en ren stil eller utför man ngt i stil med en ren?
Man kanske bara skriver rent i efterhand med stil?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Stilbrott är väl i så fall det som avviker från det stilrena?
Den avvikande tavlan eller möbeln eller det raka strecket bland alla böjda?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
NU får man skriva ihop ord i svenskan ....
renstil

Är det en ren stil eller utför man ngt i stil med en ren?
Man kanske bara skriver rent i efterhand med stil?
Ja ”renstil” har en helt annan innebörd än ”ren stil”.
Två samer kanske kan diskutera olika renstilar med varandra när fotografer diskuterar olika rena stilar inom fotokonsten.
:)
 

Falumas

Aktiv medlem
Svenska är dessutom ett språk som inte styrs, så ords betydelse ändras långsamt efter hur dom används. Ställer till rätt mycket problem för dom som läser äldre svenska texter.

Så används stilrena mest som spartanska, rena så betyder det just det.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Svenska är dessutom ett språk som inte styrs, så ords betydelse ändras långsamt efter hur dom används. Ställer till rätt mycket problem för dom som läser äldre svenska texter.

Så används stilrena mest som spartanska, rena så betyder det just det.
Hm, är inte det ett stilmord på språket?

:)
 

Falumas

Aktiv medlem
Ganska är väl ett av dom mer kända, som tidigare var förstärkning och nu förminskning. Ganska bra var förr väldigt bra. Som tåget och som ett brev på posten, kommer nog snart vara något dåligt istället för nu som något bra. Det är när det som det syftas på inte längre lever upp till betydelsen. Sedan kan ett ords betydelse ändrad då dom i olika syften används fel.
Om tillräckligt många kommer säga att Nikonkameror är dåliga kommer dålig bli bra om några år. ;) På samma sätt som ganska ändrade betydelse, även om Canonkameror inte alls var inblandad i den historien.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Och här på fotosidan har ordet subjekt börjat betyda motiv.
Alltså det som avfotograferas istället för den som grammatiskt utför fotograferandet.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns en tråd för allmänna klagomål på dålig språkbehandling, men jag hittar den inte.
 

Archibald

Ny medlem
Så ni menar att eftersom så många använt ordet så pinsamt fel, under så lång tid, så skall den felaktiga betydelsen börja betraktas som den gällande, eftersom det nästan inte längre ens finns någon som begriper ordets rätta innebörd?

Ergo: om tillräckligt många gör tillräckligt fel, under tillräckligt lång tid, kommer det felaktiga snart att bli vedertaget som korrekt och ok? Man hittar fler och fler argument som rättfärdigar felet, och ibland rent av förlöjligar uppmuntrandet av det ursprungligt korrekta.

Det är ett synsätt som formar många delar av, och företeelser i världen idag. och med sig självt som förebild, blir sättet att resonera allt vanligare.
 

Falumas

Aktiv medlem
Så ni menar att eftersom så många använt ordet så pinsamt fel, under så lång tid, så skall den felaktiga betydelsen börja betraktas som den gällande, eftersom det nästan inte längre ens finns någon som begriper ordets rätta innebörd?

Ergo: om tillräckligt många gör tillräckligt fel, under tillräckligt lång tid, kommer det felaktiga snart att bli vedertaget som korrekt och ok? Man hittar fler och fler argument som rättfärdigar felet, och ibland rent av förlöjligar uppmuntrandet av det ursprungligt korrekta.

Det är ett synsätt som formar många delar av, och företeelser i världen idag. och med sig självt som förebild, blir sättet att resonera allt vanligare.
Så fungerar svenskan, till skillnad från franska och tyska där språket styrs.
 

PMD

Aktiv medlem
Så ni menar att eftersom så många använt ordet så pinsamt fel, under så lång tid, så skall den felaktiga betydelsen börja betraktas som den gällande, eftersom det nästan inte längre ens finns någon som begriper ordets rätta innebörd?

Ergo: om tillräckligt många gör tillräckligt fel, under tillräckligt lång tid, kommer det felaktiga snart att bli vedertaget som korrekt och ok? Man hittar fler och fler argument som rättfärdigar felet, och ibland rent av förlöjligar uppmuntrandet av det ursprungligt korrekta.

Det är ett synsätt som formar många delar av, och företeelser i världen idag. och med sig självt som förebild, blir sättet att resonera allt vanligare.
Det är så språket förändras och det är inget som går att ändra på. Den som ständigt klagar på den sortens språkförändring brukar bli betraktad som en trist och jobbig språkpolis.

/ Sign. språkpolis
 
ANNONS