Annons

Fuji X - nytt spegellöst system 2012?

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
proprietary mounts

Sonys E-bajonett är inte särskilt "skyddad": http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/201102/11-018E/index.html
Men det är samtidigt uppenbart att Sony inte fokuserar på att sälja optik, utan kameror. I grunden är ju "gadgets" (konsumentelektronik) deras grej och vad de är bäst på.

En "premiumlinje" med Fujinon-optik skulle förmodligen vara bland det bästa man kan skruva på en halvbildskamera ändå, så i det perspektivet spelar kanske inte konkurrens från ett eventuellt tredjepartsutbud så stor roll.
- Oj, så fel man kan uttrycka sig ibland.

Jag läste press releasen, där det står att det explict gäller enbart objektiv och adaptrar till Sonys E-bajonett. Tillvägagångssättet med NDA är på inget sätt unikt, Olympus & Panasonic tillämpar detsamma med både klassiska Four Thirds och nyare Micro Four Thirds. En etablerad metod i industrin för att säkerställa licensiering och äganderätt. I det här fallet är det mer ett "mee too" scenario för att kunna spela på samma villkor som redan etablerade MFT.

Hur som helst, både MFT och Sony med sina NEX (varav ifrågasättande Samsungs delaktighet) har påtagligt visat att spegelfria kameror är mer än förvuxna kompaktkameror, som nu alltmer eroderar marknaden för de etablerade DSLR som volymsäljande systemkameror.

Räkna med att tredjepartstillverkare av objektiv också söker sig till denna nya marknad, även om differentieringen har blivit större med Pentax Q, Nikon CX, MFT, NX & NEX. Dock ställs Sigma, Tamron, Tokina m.fl. inför huvudsakligen två nya problem:
1. Olika sensorstorlekar påverkar objektivkaraktären - t.ex. en bra vidvinkel på APS-C blir en tråkig normal på MFT.
2. Med kontrastbaserad AF hos de spegelfria kamerorna, så krävs en helt ny motorstyrning hos objektiven, för att dessa skall dels vara snabba samt tysta för videobruk.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
APS-H om tillverkningsvolym

Jag håller nog en lite slant på småbild.
...
Men om dom väljer APS-C måste dom kriga med Sony/Samsung
som redan är ute med kameror och satsar på både
instegs och avancerade kameror.
...
Fuji har nog redan siktet inställt på mellanformat om
nåt år och vill säkert vara först där med spegellöst.
Resonemanget låter rimligt. Tidigare har alla aktörer av spegellösa försökt hitta olika nischer med sina lanseringar.

Det återstår att se om Pentax lanserar ytterligare en fattning, eller om det är Ricoh med GXR som är deras spår utöver Pentax Q. Och vart landar Canon?

Men här gäller det nu Fujifilm, så varför skulle man välja APS-C? Enda anledningen i så fall är tillgången på en volymproducerad sensor i APS-C format.

Men Fujifilm har ju en tradition av att designa sina egna sensorer. Så varför skulle inte så vara fallet igen, vilket öppnar upp sensorlandskapet till att välja ett format som är tillräckligt unikt och inte redan täckt av konkurrerande teknik.

APS-H torde vara ekonomiskt fördelaktigare i sensortillverkningen än 135-formatet, samt att Leica M8 inte finns här längre, så att enda konkurrens är Canon med sina proffs-DSLR.

Kan Fujifilm göra en mycket bra APS-H sensor, är det inte uteslutet att Canon knackar på dörren och vill köpa den också, och vips har vi fått en intressant volymaspekt att räkna med.

En Fujifilm sensor för småbildsformatet? Här finns ju redan Sony med 24x36mm sensorer till bl.a. sina egna och till Nikons kameror. Här skulle en Fujifilm sensor behöva vara så pass mycket bättre än den volymsäljande Sony-sensorn, att det är ett högre risktagande för Fuji att ge sig in här.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vi behöver faktiskt inte gå längre än till lillebror Fujifilm X10 för att hitta en "zoomande" sökaroptik.
"Zoomande" sökare finns ju också, som redan påpekats, i flera Ixus (jag har en sådan) och i t ex G12. Det de har gemensamt är att de är riktigt urusla på alla sätt och borde kallas titthål, inte sökare. X10 har jag ännu inte sett irl men jag är mycket nyfiken.

Alla dessa exempel har förstås väl definierade och ganska snäva gränser för vilka brännviddsområden de måste omfatta. De har inte heller någon inspeglad evf att ta hänsyn till. En sökare av X100s typ, kvalité och funktion som klarar av oändligt många brännvidder (vilket vore önskvärt på en systemkamera) skulle bli (nästan) oändligt komplicerad och (nästan) oändligt dyr.
 

zingiber

Aktiv medlem
det verkar som du fortfarande inte riktigt greppat hur bildramarna fungerar i de flesta mätsökarsystem med utbytbar optik.
någon har skrivit en lättsammare beskrivning: http://patternsoflightndark.com/wordpress/?p=2163

vi vet ju inte heller om det faktiskt blir en mätsökar-stukad kamera med hybridsökare, men om det blir så lär den med all sannolikhet ha fix förstoring.
i fallet med andra formfaktorer är nog en vanlig EVF utan några krusiduller att föredra ändå.
 

zingiber

Aktiv medlem
Jag läste press releasen, där det står att det explict gäller enbart objektiv och adaptrar till Sonys E-bajonett. Tillvägagångssättet med NDA är på inget sätt unikt, Olympus & Panasonic tillämpar detsamma med både klassiska Four Thirds och nyare Micro Four Thirds. En etablerad metod i industrin för att säkerställa licensiering och äganderätt. I det här fallet är det mer ett "mee too" scenario för att kunna spela på samma villkor som redan etablerade MFT.
Att Sony licensierar E-fattningen till "vem som helst" utan att ens ta betalt tycker iaf jag är anmärkningsvärt, minst sagt. Den enda förklaring jag kan se är att Sony inte är intresserade av att utveckla och sälja gluggarna själva.

Four-thirds var/är en öppen standard så vitt jag vet, men µ4/3 är det inte. (Finns det ens något tredjepartsobjektivt för µ4/3 på marknaden?)
Den enda tredjepart som har (och betalar för?) licens för något annat kamerasystem torde vara Zeiss för deras ZE-objektiv.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Att Sony licensierar E-fattningen till "vem som helst" utan att ens ta betalt tycker iaf jag är anmärkningsvärt, minst sagt.
---
Sony licensierar definitivt inte ut sin E-fattning till "vem som helst". Det är väl inte så svårt att se att de väljer ganska noga? De som ansöker om detta måste ju genomgå en tämligen omfattande "screening" process.


---
Den enda förklaring jag kan se är att Sony inte är intresserade av att utveckla och sälja gluggarna själva.
---
Detta är säkerligen inte alls förklaringen. Sony vill säkert sälja så många av sina egna gluggar som möjligt. Men de vill ännu hellre sälja fler hus. Detta är deras kärnområde, och stora volymer är som bekant vitala för att få lönsamhet när det gäller elektronikproduktion. Att snabbt öka utbudet av olika objektiv ger direkt motsvarande större efterfrågan på fler hus och ökar möjligheten till att erövra större marknadsandelar än vad konkurrenterna förmår. Sony har redan de bästa sensorerna (ingen av konkurrenterna kan mäta sig ens med första generationens NEX:ar, och den nya är markant bättre), och de är särklassigt bäst för användning av manuella "legacy" objektiv. Likaså har de olika modeller för vitt skilda ändamål (till skillnad från Panny och Oly, som har ett förvirrande stort antal av nära nog identiska kameror - OK, kanske två ganska näraliggander typer då...). Ingen annan har något som liknar NEX-7:an, som fångat även pro-fotografers intresse. Och fler varianter lär komma, för andra ännu så länge "spegellös-fria" områden som ingen ännu tänkt på. :)

Som jag ser det är Fujifilm f.n. den enda som skulle kunna bli en verklig konkurrent till NEX-systemet. Förutsatt att "de gör rätt" förstås, vilket jag hoppas på. Ju hårdare konkurrens, ju bättre blir det (oftast) för oss användare. Ju bättre Fuji-kamerorna blir, ju bättre blir NEX:arna. Och ju bättre dom blir, ju bättre måste Fuji-kamerorna bli. Right? :)

Närä, jag sitter inte alls inne med kunskapen om vad "rätt" skulle vara i den spegellösa världen. Men det tror jag ingen annan gör heller... :)
.
 
Senast ändrad:

zingiber

Aktiv medlem
i ljuset av detta verkar det ju som spekulationerna i den gamla tråden var ganska sansade. det ser ju exempelvis inte ut att vara varken en E eller M-bajonett på bilderna.

dock upplever jag baksidan som väldigt plottrig, med knappar strösslade tillsynes huller om buller.
och leatheretten har tydligen blivit påklistrad av en bakfull apa?
 

x-country

Aktiv medlem
Four-thirds var/är en öppen standard så vitt jag vet, men µ4/3 är det inte. (Finns det ens något tredjepartsobjektivt för µ4/3 på marknaden?)/QUOTE]

O ja. Voigtländer Nokton 25mm f0.95

förutom Cosina har flera tillverkare anslutit sig eller meddelat att de tänker börja tillverka MFT-linser. Schneider Kreuznach, Zeiss, Samyang, Sigma...
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Fujifilm XL

Ryktesbilderna visar på flera intressanta detaljer, såsom en ambitiöst stor optisk sökare, samt en stor objektivbajonett. Antingen ska den klara av en stor bildsensor, eller så är kraven på telecentricitet höga.

Prioriteten är nog inte på litenhet, snarare är det de optiska kraven som fått styra. Sen kan man ju undra hur koppling till framför allt Leica M manuella objektiv kommer att vara möjlig.
 

pet

Aktiv medlem
Ryktesbilderna visar på flera intressanta detaljer, såsom en ambitiöst stor optisk sökare, samt en stor objektivbajonett. Antingen ska den klara av en stor bildsensor, eller så är kraven på telecentricitet höga.

Prioriteten är nog inte på litenhet, snarare är det de optiska kraven som fått styra. Sen kan man ju undra hur koppling till framför allt Leica M manuella objektiv kommer att vara möjlig.
Enligt ursprungskällan så rör det sig om en APS-C sensor vilket är troligt med tanke på att X100 använder sig av den storleken.

Stroleksmässigt så ser kameran inte ut att blir mycket större än X100an...ska blir mycket intressant o se hur denna kamera kommer att prestera...bildkvalitén brukar ju vara mycket bra i Fujis kameror och bra objektiv vet vi att dom kan göra/konstruera.
 

zingiber

Aktiv medlem

afe

Aktiv medlem
Det var någon som skrev tidigare i tråden att det skulle bli för komplicerat och dyrt att göra en optisk sökare till den här kameran, men om ryktesbilderna stämmer ser det onekligen ut som om Fuji gjort det ändå :)
 
ANNONS