Annons

Hur strukturera upp bland mina bilder på bra sätt

Produkter
(logga in för att koppla)

aswe

Aktiv medlem
Jag har överfört en massa bilder från olika datorer till en enda. Det blev ca 400 gb . Nu ligger dem i olika mappar och är överförda med olika program, nikon canon, picture projekt, lightroom osv
Hur gör jag för att få ordning på alla bilder, dvs nappade på samma sätt mm? Något speciellt program?
Jag har Liightroom. Kan jag använda det?
Tyvärr är jag helt kocko när det gäller datorer?
 

iSolen.se

Guest
Jag har överfört en massa bilder från olika datorer till en enda. Det blev ca 400 gb . Nu ligger dem i olika mappar och är överförda med olika program, nikon canon, picture projekt, lightroom osv
Hur gör jag för att få ordning på alla bilder, dvs nappade på samma sätt mm? Något speciellt program?
Jag har Liightroom. Kan jag använda det?
Tyvärr är jag helt kocko när det gäller datorer?
Det handlar inte om datorer utan om ordningsinne.

Hur vill du hålla redan på alla bilder över lång tid? Program kommer och går...

En enkel grundstruktur C:\YYYY-DD-MM_motiv\ är en bra början. Sen kan du köra LR eller annat ovanpå men var beredd på att förlora "ovanpå"-biten.

Vad du än gör, håll det enkelt.
 

aswe

Aktiv medlem
Det är det där jag inte har fattat då. Tycker maskin väljer själv vilka typer av mappar som skapas och vad de ska heta. Blir ju en hel hög med varianter.
Men förstår att jag kan styra det.

Måste jag sitta och byta namn på alla bilder nu?
 

AFJ

Aktiv medlem
Om du vill starta från "scratch" är mitt förslag:

1) Skapa en ny mapp på din hårddisk, t ex "C:\Bilder"

2) Skapa en ny mapp på din hårddisk som heter "C:\LRDatabas"

3) Bestäm dig för Lightrroom som ditt huvudsakliga verktyg.

4) Starta Lightroom, gå till "File-New catalog" ("Arkiv- Ny katalog"), bläddra fram till C:\LRDatabas och skriv in ett namn för din katalog, tex "MinLRKatalog"

5) Välj File-Import photos...

6) Som källa väljer du nu de mappar där du har dina gamla bilder. Förhoppningsvis ligger dessa under en och samma mapp och du kan göra importen i ett steg. Om bilderna ligger utspridda på flera mappar "bredvid varandra" får du upprepa importen.

7) Till höger i importfönstret måste du se till att välja destination. Där skall du ange C:\Bilder. Du skall också ange "By Date" och "Date format", tex "2013/2013-10-01"

8) Du kan kryssa i "Don't import suspected dublicates"

9) Sedan måste du välja "Copy "eller "Move". Välj "Copy" om du har gott om plats och fortfarande vill ha kvar bilderna i din gamla struktur. Välj "Move" om du inte vill göra av med mera diskutrymme och inte vill ha kvar bilderna på sina gamla platser.

10) Klicka på "import" och gå och ta en rejäl fikapaus.

När importen är klar bör du ha en bra kronologisk grundstruktur. Om du vill kan du nu gå igenom dina mappar, rensa bort, slå ihop, döpa om mapparna så du lägger till någon kort beskrivning om fototillfället.

Beroende på hur mycket bilder du har så kan det ta dagar, veckor, månader att få ordning men det är ganska tillfredsställande att ordna upp sitt bildarkiv.

OBS! Om du inte är så van med Lightroom och datorer kan det vara smart att öva lite först. Gör som ovan men döp katalogen till "Test" och välj bara ut någon enstaka mapp med något hundratal bilder för import - då får du lite känsla för hur Lightroom funkar.

OBS! Allt detta förutsätter att du inte har massa redigeringar, nyckeldord mm som du har gjort i andra program eller tidigare i Lightroom som du måste ha kvar. Om så är fallet blir processen betydligt mer komplicerad.
 

aswe

Aktiv medlem
Oj vad bra. Jag ska pröva lite med LR. Tyvärr ligger bilderna i ett par hundra mappar också, men lite får man väl göra själv. Bra tillfälle att rensa.
Tack för ditt svar.
 

AFJ

Aktiv medlem
Oj vad bra. Jag ska pröva lite med LR. Tyvärr ligger bilderna i ett par hundra mappar också, men lite får man väl göra själv. Bra tillfälle att rensa.
Tack för ditt svar.
Att bilderna ligger i flera mappar är inget problem så länge de ligger under en och samma "huvudmapp", man kan låta Lightroom importera från undermappar. Det som kan bli lie stökigt är om bilderna ligger på helt olika grenar i filträdet, men det brukar lösa sig.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag använder samma namn till biblioteket o filerna, tex: 2013-09-15-Fotboll-Hovslaett.
Under mapp: 2013, läggs ett bibliotek med namnet: 2013-09-15-Fotboll-Hovslaett & i där finns filer: 2013-09-15-Fotboll-Hovslaett_0001, 2013-09-15-Fotboll-Hovslaett_0002 osv
ex för 2 filer:
E:/bilder/2013/2013-09-15-Fotboll-Hovslaett/2013-09-15-Fotboll-Hovslaett_0001
E:/bilder/2013/2013-09-15-Fotboll-Hovslaett/2013-09-15-Fotboll-Hovslaett_0002

Omdöpningen o mappnamn sköts inifrån LR, alltså vid importen.

Skall man göra detta så innebär det att Anders punkt 10 kommer att göras för varje bibliotek du vill ge ett nytt namn.
Utnyttjar du detta tillsammans med move, som Anders beskrev, så blir det tydligt när du är klar. Det finns då inga filer kvar på originalplatsen.
 

herja

Aktiv medlem
Move

Använd inte move, kör copy först och sen kan man radera på gamla stället. Om t.ex strömmen går mitt i en move kan det bli galet.
 

iSolen.se

Guest
Jag använder samma namn till biblioteket o filerna, tex: 2013-09-15-Fotboll-Hovslaett.
Under mapp: 2013, läggs ett bibliotek med namnet: 2013-09-15-Fotboll-Hovslaett & i där finns filer: 2013-09-15-Fotboll-Hovslaett_0001, 2013-09-15-Fotboll-Hovslaett_0002 osv
ex för 2 filer:
E:/bilder/2013/2013-09-15-Fotboll-Hovslaett/2013-09-15-Fotboll-Hovslaett_0001
E:/bilder/2013/2013-09-15-Fotboll-Hovslaett/2013-09-15-Fotboll-Hovslaett_0002

Omdöpningen o mappnamn sköts inifrån LR, alltså vid importen.

Skall man göra detta så innebär det att Anders punkt 10 kommer att göras för varje bibliotek du vill ge ett nytt namn.
Utnyttjar du detta tillsammans med move, som Anders beskrev, så blir det tydligt när du är klar. Det finns då inga filer kvar på originalplatsen.
Döper du alltså om bilderna? Det skulle jag undvika, det är lättare att hitta och hantera om man behåller orginalnamnet när något går fel. Fotodatum står redan i exif och du lägger lämpligen till några keywords spelare, Johnny, fotboll, mål, springer,hovslätt där. Det blir kraftfullare och går bra att söka upp i windows/mac även om du skulle få korrupt LR-katalog eller kraschad indexhårddisk.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Döper du alltså om bilderna?

Det skulle jag undvika, det är lättare att hitta och hantera om man behåller orginalnamnet när något går fel. Fotodatum står redan i exif och du lägger lämpligen till några keywords spelare, Johnny, fotboll, mål, springer,hovslätt där. Det blir kraftfullare och går bra att söka upp i windows/mac även om du skulle få korrupt LR-katalog eller kraschad indexhårddisk.
Njae din fråga är felaktig.
Jag döper filerna vid import från minneskortet.
O jag håller med dig i din synpunkt att det kanske inte är lämpligt i detta fallet. Att döpa OM är ingen bra idé om filerna redan har ett vettigt namn. Oklart av mig!

keywords använder jag knappt.
 

iSolen.se

Guest
Njae din fråga är felaktig.
Jag döper filerna vid import från minneskortet.
O jag håller med dig i din synpunkt att det kanske inte är lämpligt i detta fallet. Att döpa OM är ingen bra idé om filerna redan har ett vettigt namn. Oklart av mig!

keywords använder jag knappt.
De menar att svaret på min fråga är nej? Du döper inte om bilderna om de har vettigt namn? Men då har du ju ändå döpt om filerna om de inte heter typ DSC_6666.

Börja med keywords du kan ha fler och du kan göra bra sökningar som inte går med filnamn. Plus att keywords följer med när du laddar upp bilder i tex ett online album (eller importerar till LR:) ) så att det går att göra sökningar även där.

Keywords följer med backupper så du behöver inte hålla reda på LR-indexet som passar din backup.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
De menar att svaret på min fråga är nej? Du döper inte om bilderna om de har vettigt namn? Men då har du ju ändå döpt om filerna om de inte heter typ DSC_6666.
hmmm vad blir logiskt korrekt ja/nej? Hinner inte fundera nu!
Jag döper alltid alla filer till datum_ett namn_löpnummer.
Men jag döper inte om, det finns givetvis ngt undantag.

Vet inte vad jag skall ha sökningarna till o har därmed ingen nytta av nyckelorden.
 

iSolen.se

Guest
hmmm vad blir logiskt korrekt ja/nej? Hinner inte fundera nu!
Jag döper alltid alla filer till datum_ett namn_löpnummer.
Men jag döper inte om, det finns givetvis ngt undantag.

Vet inte vad jag skall ha sökningarna till o har därmed ingen nytta av nyckelorden.
Datumen finns i bilderna och har du nyckelord och tom kategorier kan du alltid hitta bilderna utan att fundera på i vilken mapp de ligger med en vanligt windows-sökning, tom på gamla backupper.
 

Falumas

Aktiv medlem
Använd inte move, kör copy först och sen kan man radera på gamla stället. Om t.ex strömmen går mitt i en move kan det bli galet.
Det galnaste som kan hända är att sista filen kopierats men inte hunnit raderats, dvs den finns på två ställen. Fördelen med om man körde move när strömmen gick är att man då kan kör move igen och skriva över den filen som finns på två ställen och sedan vara säker på att kopian är korrekt.

Kör du dessutom en move på från ett ställe till ett annat på samma disk så skrivs bara filsystemsinformaitonen om,så det går otroligt mycket snabbare.

/Karl
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Datumen finns i bilderna och har du nyckelord och tom kategorier kan du alltid hitta bilderna utan att fundera på i vilken mapp de ligger med en vanligt windows-sökning, tom på gamla backupper.
Men jag behöver inga sökningar.
Jag går till den mapp där bilderna jag vill åt finns.
Men det kanske ändrar sig i framtiden.
 

erik.p

Aktiv medlem
Så här gör jag, kanske ett alternativ, eller något att överväga...

Som flera andra varit inne på, skapa en vettig grundstruktur för att spara filerna.

Själv har jag en huvudmapp, och sen en mapp per år, och därefter en mapp som heter något i stil med "2013-10-02 Höstpromenad". Ser ut ungefär så här;

"P:Fotografier/2013/2013-10-02 Höstpromenad"

Iställer för att låta Lightroom göra indexeringen, låter jag Googles gratisprogram Picasa göra det.
Största fördelen är att den har ansiktsigenkänning (om det nu är så himla användbart vet jag inte, men ganska kul), i övrigt är förefaller de vara ganska lika.

Sen sätter jag "taggar" eller keywords" på bilderna. Generellt sett är det dumt att bygga in för mycket "intelligens" i själva mapp-namnet tycker jag, känns bättre att ha alla data om bilden i exif-filen, ifall mapp och bilds skiljs åt.

Filnamnen gör jag ingenting åt, de får heta "DSC_1234".

Du har många,många timmar framför dig innan du fått ordning på bilderna om du gör enligt mitt exempel, men i slutändan har du en bra struktur. Som en bonus får du tillfälle att gå igenom alla dina gamla bilder med...

Sen rekommenderar jag att du gör back-up på både bilderna och även databasen kontinuerligt (via en NAS och/eller molntjänst).
 

alfin

Aktiv medlem
Döper du alltså om bilderna? Det skulle jag undvika, det är lättare att hitta och hantera om man behåller orginalnamnet när något går fel. Fotodatum står redan i exif och du lägger lämpligen till några keywords spelare, Johnny, fotboll, mål, springer,hovslätt där. Det blir kraftfullare och går bra att söka upp i windows/mac även om du skulle få korrupt LR-katalog eller kraschad indexhårddisk.
Jag har alla bilder sorterade i mappar på kamera/år/datum och döper om bilderna vid import till exempelvis 5D2-100131_3577.cr2 istället för meningslösa _mg_3577.cr2.

Jag har en bild från 2006 på en website som jag behövde göra om. Jag behöver bara se filnamnet för att veta exakt var bilden ligger, utan att söka i exif eller keywords.
 

erik.p

Aktiv medlem
Jag har alla bilder sorterade i mappar på kamera/år/datum och döper om bilderna vid import till exempelvis 5D2-100131_3577.cr2 istället för meningslösa _mg_3577.cr2.

Jag har en bild från 2006 på en website som jag behövde göra om. Jag behöver bara se filnamnet för att veta exakt var bilden ligger, utan att söka i exif eller keywords.
Det funkar ju med. Även mina bilder döps efter kameramodell när jag tänker efter (en setting i kameran alltså).

Samma information skulle du ju kunna spara i exif filen. Fördelen med att lägga all information om en bild i en databas är ju att du kan göra mera avancerade sökningar, i stil med;

Bilder tagna med en "nikon", och bländare "1.8" som har huvudmotivet "hund".

Praktiska tillämpningar på ovan....eh...då blev det svårare - men det går. För en del av oss räcker ju det... :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vid export från LR eller PSE så döper jag filen till XXYY som läggs framför filnamnet som är löpnummer, kamera, objektiv mm data från exif

XX är motiv och YY är vecka, man skulle också kunna lägga in år också om man vill och utöka YY till YYYY dvs 1340, nu lägger jag bilderna i årsmappar så jag nöjer mig just nu med vecka

XX står för motiv som är huvudsorteringen efter filnamn, vilket gör att alla fåglar som har 50 kommer i samlad flock med sortering därefter efter vecka
 
ANNONS