Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken/vilka kameror är drömkombon?

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Som rubriken säger. Vilka två (man vill ofta jobba med två) skulle du vilja ha.

För min del. Finns troligtvis bättre Sony/Nikon, men eftersom 200/1.8L och 85/1.2L är så trevliga blir det Canon.

Däremot svårare vilken av kamerorna. 2st 5DIV för dynamiska omfånget eller 5Ds R för den högre upplösningen?
Eller skulle perfekta kombon vara 1st 5DIV och 1st 5Ds R? Samtidigt är det smidigt med två lika dana kameror, med exakt samma handgrepp och lättare med efterarbetet då bildfilerna kommer från "samma" sensor.

Så val mellan flexibilitet och lättarbetat. Tror jag går på lättarbetat med två 5DIV (hmm, eller...)
 

Timo Peter Grönlund

Aktiv medlem
Nikon D5 + 400mm 2,8

Drömkombo för sportfoto Nikon D5 + 400mm 2,8 & Nikon D810 + Nikon 70-200 f2,8

Drömkombo för natur och resefoto Nikon D810 + Tamron 15-30 f2,8 & Nikon D810 + Nikon 70-200 f2,8
 

johan-vall

Aktiv medlem
Min drömkombo; Sony a7R ii och nya Sony a6500 med en 16-35, 55 och 70-200. Näjligen att man skulle haft lilla 35an också när man ska behöver lätta packningen. Mångsidigt och bra.

Edit.. Detta skulle passa mina nuvarande behov, skulle jag fota mer bröllop skulle jag nog kasta ut 55 och byta den mot en 24-70.
 

forstheim

Aktiv medlem
Oj, det finns så oerhört många val att göra och erfarenheten av olika kameror och objektiv är för undertecknad ganska begränsad. Exempelvis har jag aldrig hållit i eller än mindre testat Canon 5D IV. Ej heller har jag provat någon av Canons ljusstarka normal- och telezoomar eller några Nikon systemkameror och objektiv. Nu handlade ju dock din fråga om "drömkombon"..så då får man väl helt enkelt dagdrömma lite och gå på det man har läst eller hört om i stället.

Rent spontant tänker jag att jag skulle vilja täcka upp brännviddsomfånget 24-200 mm, så två lämpliga objektiv är då sådana som har brännvidderna 24-70 och 70-200 mm. Ska man sedan vara realist och tänka på vikt och storlek så vet jag inte om jag är beredd att släpa runt på zoomar med ljusstyrka f2.8. Eftersom frågeställningen gällde två kamerahus så skulle man kanske kunna tänka sig två ljusstarka fasta objektiv i stället för zoomarna..typ Canons 35/2 IS USM och 100/2.0 USM. Men dem känns å andra sidan lite för begränsande. När det gäller kamerahus tänker jag spontant på just Canon 5D IV. Det verkar vara ett riktigt trevligt och vasst kamerahus - men kanske aningen för stort, tungt och dyrt för en hobbyfotograf som undertecknad (Canon 6D passar bättre). I en drömkombo skulle dock 5d IV kunna passa! :)

Mina svar blir två - ett svar baserat på rent och skärt drömmande och ett svar baserat på lite realism inblandat:

Drömkombo: Canon 5D IV + 24-70/2.8 L II USM och Canon 5D IV + 70-200/2.8 L IS II USM
Realistkombo: Canon 6D + 24-70/4 L IS USM och Canon 6D + 70-200/4 L IS USM

Slår man ihop ovanstående två alternativ till ett så skulle det bli:
Canon 5D IV + 24-70/4 L IS USM och Canon 5D IV + 70-200/4 L IS USM
. Ja det är en kombo jag skulle kunna leva med och gärna också drömmer om.. :)
 

casting

Aktiv medlem
Kör 5dsr och 5d mk3 idag. 5dsr byter jag inte bort i första taget, men skulle kunna komplettera med en 1dx istället för 5dmark3-4 för actionfoto. Har för dålig erfarenhet av andra märken för att kunna välja där. (Och så svarar man innan man såg i vilket forum man är...) När det gäller bröllop skulle jag vilja ha dubbla 5dsR:er....
 

casting

Aktiv medlem
Det räcker med Canon EOS 5D Mark IV och nya EF 24-105 IS version II.
Varför kånka på två kameror?
När man som jag och många andra tar betalt för uppdraf vill man alltid ha med en backup om den ena skulle strejka. Och på bröllop finner jag det smidigt att köra tele på ena och normal/vid på den andra för snabbt byte. Ser man att sportfotografer också gör, även om dom ofta växlar mellan supertele och normaltele :)
Annars håller jag med dig. När jag fotar privat släpar jag aldrig dubbla kameror.
 
ANNONS