Annons

Någon som fått ersättning? hur gjorde ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Förstår ditt resonemang. Naturligtvis är mina bilder till salu, om någon skulle finna det intressant att vilja köpa någon, men intresset förefaller vara svalt, konkurrensen är minst sagt mördande :)

Men jag tar fasta på dina ord och kommer så småningom att begära 3 lusentappar utifrån din tidigare uppställning av den som gjort sik skyldig till upprhovsrättsintrånget. Om vederbörande betalar, är däremot en annan fråga...
För liknande stölder har det krävts 10 000 och det har blivit 3-4000 i förlikning i några okomplicerade fall som diskutterats här på FS.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
För liknande stölder har det krävts 10 000 och det har blivit 3-4000 i förlikning i några okomplicerade fall som diskuterats här på FS.
Så du menar att det har gått till domstol ? Faller det under allmänt åtal ? Leder (i förlängningen) en polisanmälan till någon åtgärd ? Det förefaller som att åklagarmyndigheten har andra ärenden att ta hand om, än den här typen av fall, kan man tycka.

Många frågor, men om det går att få upprättelse med hjälp av lagen (i förlängningen, om det leder så långt), kan vara bra att känna till. Jag är i behov av lite pengar för att kunna köpa mig en vass laptop/notebook inom överskådlig framtid.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Så du menar att det har gått till domstol ? Faller det under allmänt åtal ?
Nej, inget allmänt åtal utan man får ställa ett ekonomiskt krav. Upphovsmannen skickar faktura, motparten säger "nej, det tänker vi inte betala" varefter upphovsmannen (ofta med hjälp av jurist) skickar kravet till domstol.

Processen är förstås knepigare när motparten är utländsk.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Nej, inget allmänt åtal utan man får ställa ett ekonomiskt krav. Upphovsmannen skickar faktura, motparten säger "nej, det tänker vi inte betala" varefter upphovsmannen (ofta med hjälp av jurist) skickar kravet till domstol.

Processen är förstås knepigare när motparten är utländsk.
Ja, jag skall försöka sätta ihop en faktura (finns det någon mall någonstans, det behöver väl inte vara så märkvärdigt ?).

Men om ägaren av domänen som "stulit" bilden vägrar att betala, då vet jag inte hur jag skall gå tillväga. Att inleda en enskild rättsprocess med risken att bli skuldsatt för resten av livet och att gå i personlig konkurs lockar inte.

Ni som råkat ut för liknande och ev. dragit det till domstol, hur har utfallet varit för er?

Att jag är upphovsrättsinnehavare torde stå utom allt rimligt tvivel. Där jag lagt upp mina bilder framgår det att jag har copyright (ett c i en ring följt av mitt namn).
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
J
Men om ägaren av domänen som "stulit" bilden vägrar att betala, då vet jag inte hur jag skall gå tillväga. Att inleda en enskild rättsprocess med risken att bli skuldsatt för resten av livet och att gå i personlig konkurs lockar inte.

Ni som råkat ut för liknande och ev. dragit det till domstol, hur har utfallet varit för er?
Du blir inte skuldsatt för resten av livet: om beloppet du söker är under (idag) ~22K så kan du inte behöva betala mer än cirka 1600 kronor om du förlorar.

Jag har själv dragit två fall till domstol, och jag vann båda fallen. Det första gick bra tycker jag, men jag är missnöjd med det andra (dvs jag fick för lite pengar, men orkar inte tjafsa om det.)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Du blir inte skuldsatt för resten av livet: om beloppet du söker är under (idag) ~22K så kan du inte behöva betala mer än cirka 1600 kronor om du förlorar.

Jag har själv dragit två fall till domstol, och jag vann båda fallen. Det första gick bra tycker jag, men jag är missnöjd med det andra (dvs jag fick för lite pengar, men orkar inte tjafsa om det.)
Det var ju en lättnad. Då skall jag försöka snickra ihop en faktura (duger det med ett mejl ?) och kanske lägga på en lusentapp för arbete, dvs. totalt 4 000 :-.
 

tjompen

Aktiv medlem
Nu är jag lite lat men tycker mig inte ha sett någon nämna Frilans Finans. Jag har gjort jobb som Frilans Finans fakturerat åt mig och därmed fixat skatter och avgifter som någon med F-skatt själv måste sköta. Så i princip anställs du av Frilans Finans, får i runda slängar 1/3 av fakturabeloppet inbetalt på ditt konto, skattat och klart.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Nu är jag lite lat men tycker mig inte ha sett någon nämna Frilans Finans. Jag har gjort jobb som Frilans Finans fakturerat åt mig och därmed fixat skatter och avgifter som någon med F-skatt själv måste sköta. Så i princip anställs du av Frilans Finans, får i runda slängar 1/3 av fakturabeloppet inbetalt på ditt konto, skattat och klart.
Du får ursäkta mig, men jag förstod inte riktigt resonemanget. Jag har ingen F-skattsedel (foto är bara en hobby för mig). Dessutom ser jag inte poängen med att göra jobbet som "anställd"hos Frilans finans och sedan få en tredjedel av beloppet, istället för att göra jobbet själv och få hela beloppet (skattefritt ?).

Om mitt minne inte sviker mig, får man tjäna en liten summa per år (på hobby o dyl.) utan att betala skatt. Men om jag har fel, blir jag säkert korrigera.
 

tjompen

Aktiv medlem
Ifall du tjänar pengar på din hobby ska du betala skatt. Sen har vi det där med moms som jag inte är helt insatt i hur det funkar. Kolla på skatteverkets hemsida. Nedan från skatteverkets hemsida. Därav nämnde jag Frilans Finans... Ifall du inte har någon inkomst så vet jag inte vad som gäller men då är det väl någon miniminivå innan man börjar ta ut skatt.

"I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten skattepliktiga.

Undantag

Inkomst av försäljning av vilt växande bär, svampar och
kottar som du själv plockat under ett inkomstår är skattefri
till den del den inte överstiger 12 500 kr. Detta gäller
bara om inkomsten inte på annan grund kan hänföras till
näringsverksamhet eller till lön eller liknande. Skattefriheten
gäller t.ex. inte för den som har anlitats av någon
annan för att plocka bär."
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ifall du tjänar pengar på din hobby ska du betala skatt. Sen har vi det där med moms som jag inte är helt insatt i hur det funkar. Kolla på skatteverkets hemsida. Nedan från skatteverkets hemsida. Därav nämnde jag Frilans Finans... Ifall du inte har någon inkomst så vet jag inte vad som gäller men då är det väl någon miniminivå innan man börjar ta ut skatt.

"I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten skattepliktiga.

Undantag

Inkomst av försäljning av vilt växande bär, svampar och
kottar som du själv plockat under ett inkomstår är skattefri
till den del den inte överstiger 12 500 kr. Detta gäller
bara om inkomsten inte på annan grund kan hänföras till
näringsverksamhet eller till lön eller liknande. Skattefriheten
gäller t.ex. inte för den som har anlitats av någon
annan för att plocka bär."
Jag förstår. Att jag skulle tjäna pengar på min hobby är iofs en grov överdrift. Jag har upptäckt ett otillåtet användande av en av mina bilder och jag tänker fakturera företaget som ligger bakom tilltaget.

Jag kommer helt sonika att skicka ett mejl med mina ersättningsanspråk, sedan får vi väl se vad det blir för respons.

Om det nu (i slutänden) skulle bli några pengar, får jag väl ta upp det i min inkomstdeklaration och nöja mig med det.

Men man skall akta sig för att sälja skinnet innan björnen är skjuten 😉.
 

PMD

Aktiv medlem
Om det nu (i slutänden) skulle bli några pengar, får jag väl ta upp det i min inkomstdeklaration och nöja mig med det.
Observera att om du tjänar pengar på din hobbyverksamhet så får du även göra avdrag för kostnader du haft i hobbyverksamheten. Se till att spara kvitton för dessa kostnader eftersom Skatteverket kan vilja göra en kontroll. Det ska vara kostnader du har haft under beskattningsåret och de fem åren närmast före beskattningsåret.

Hur man deklarerar inkomst av hobbyverksamhet finns beskrivet på Skatteverkets webplats.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Observera att om du tjänar pengar på din hobbyverksamhet så får du även göra avdrag för kostnader du haft i hobbyverksamheten. Se till att spara kvitton för dessa kostnader eftersom Skatteverket kan vilja göra en kontroll. Det ska vara kostnader du har haft under beskattningsåret och de fem åren närmast före beskattningsåret.

Hur man deklarerar inkomst av hobbyverksamhet finns beskrivet på Skatteverkets webbplats.
Tack för upplysningen. Jag var dock medveten om att jag har avdragsrätt för kostnader i hobbyverksamhet. Däremot håller jag det däremot som högst osannolikt att jag skulle tjäna några pengar på detta, så något avdrag blir sannolikt inte aktuellt, nä.

Men som sagt, jag tackar för upplysningen.
 
ANNONS