Annons

Kamera till 14-åring.

Produkter
(logga in för att koppla)

Majaki

Ny medlem
Har en son på 14 som brinnande önskar sig en kamera. Har öga för detaljer och har fotat både med mobil och med digital kamera. Bildbehandling och olika effekter/filter är en del av nöjet enligt honom.

Jag tänker begagnat för att inte bränna för mycket om inte intresset består, samtidigt som jag vill köpa något vi kan bygga på om intresset fortsätter.

Tänker i första hand max 4000:- då han själv ska vara med och betala en del.

Tacksam för goda råd och tips.
 

cardazio

Aktiv medlem
Har en son på 14 som brinnande önskar sig en kamera. Har öga för detaljer och har fotat både med mobil och med digital kamera. Bildbehandling och olika effekter/filter är en del av nöjet enligt honom.

Jag tänker begagnat för att inte bränna för mycket om inte intresset består, samtidigt som jag vill köpa något vi kan bygga på om intresset fortsätter.

Tänker i första hand max 4000:- då han själv ska vara med och betala en del.

Tacksam för goda råd och tips.
Vilken inriktning?

Nikon D700 med en Nikkor 50 f1.8D så har man en bra grogrund för långsamma saker och porträtt då den har samma utförande som proffshusen idag, stöd för HSS 1/8000s, stor sökare mm. Håller värdet bra.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vilken inriktning?

Nikon D700 med en Nikkor 50 f1.8D så har man en bra grogrund för långsamma saker och porträtt då den har samma utförande som proffshusen idag, stöd för HSS 1/8000s, stor sökare mm. Håller värdet bra.
Bra förslag, enkel att använda såväl i manuellt som i autoläge. Långsam med dagens mått mätt men rätt många fågel och sportbilder togs med 5 bilder/s eller ännu långsammare på filmens tid. Med ett batterigrepp kan man dessutom skrämma upp hastigheten till 8 bilder/s. Om man ska nämna några nackdelar så skulle det väl vara att den inte hanterar video, samt att den inte har så många megapixel ifall man vill göra meterstora utskrifter att hänga balkom soffan. Presenterar man bilder på bildskärm, eller kanske publicerar på facebook eller skriver ut bilder i A3 är 12 Megapixel mer än nog. Hur stora bilder man kan skriva ut med njutbart resultat beror ju också lite på vilket avstånd de är avsedda att betraktas.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan vara bra att välja ett av de vanliga systemen som Canon eller Nikon där det finns mycket begagnat att välja ibland, både i nutid och i framtiden.

Har familjen eller vänner något av dessa så kan det vara en fördel att välja samma system för att kunna låna objektiv.

Om man önskar använda LiveView eller filma så är Canons system att föredra då deras nya kameror har dual pixels vilket snabbar upp AF i live view.

Man ska också fundera på om man ska gå på fullformat FX eller Crop DX, ett crop format kan vara en fördel för tele då man får en snävare bildvinkel på ung 1,5x, fast nackdel om man ser till ISO prestanda och i vidvinkelområdet, men det finns helt OK DX objektiv också för vidvinkel

Jag kan mest Nikon, en begagnad D300, D7000 eller D7100 kan man nog få i budget inom DX (har inte listat instegmodellerna D3xxx eller D5xxx, bildmässigt inga fel på dessa, men vill man verkligen fotografera med egna inställningar så är de större husen att föredra, dessa mer avancerade täcker också in fler objektiv). Inom fullformat finns D700 som nämnts
 

transalp-01

Aktiv medlem
Varför inte börja med en Panasonic GX80 med kitobjektiv? Finns just nu för 3500:- för ny.

Starkaste argumentet är en kamera som han alltid kan ha med sig.

Finns mycket effekter i kameran.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Foto är en kostsam hobby, räknat till inköpspris, men billig sett till kostnad per timme och till nöjet det ger. En begränsad budget gör att vissa typer av fotografi blir svåra att göra bra, framför allt vilt och inomhussport, men om man bortser från just de områdena och det kanske mer är porträtt, miljöer/landskap, etc så kan man komma en bra bit även med begränsad budget.

Själv skulle jag då rangordna utifrån vad jag tycker ger störst inverkan på bilderna och då säga ungefär såhär

*) Om han är intresserad av natt-/mörkerfoto så är ett stativ första grejen. Med tanke på budget satsa på ett stativ i prisklassen 500-1000:- Billigare stativ är för dåliga, och dyrare är inte motiverat. Köp gärna begagnat.

1) prenumeration på Adobe Lightroom och Photoshop. Bildbehandling är helt avgörande för slutresultatet, och eftersom det dessutom intresserar honom så skulle jag sätta det som punkt ett. Skulle han tröttna så kan han avsluta prenumerationen.

2) Ett bra normalzoom-objektiv. Både Nikon och Canon har helt acceptabla sådana, så hittar du ett bra paketpris där det ingår så är det en bra utgångspunkt. Annars kan jag varmt rekommendera ett objektiv som heter Sigma 17-50 f/2.8 OS HSM. Det finns för både Nikon och Canon och med lite envishet kan man hitta ett begagnat exemplar för 1500:-

3) Kamerahus. Med en budget på 4000, som jag antar också ska täcka objektiv så skulle jag rekommendera ett s.k. APS-C-hus (därav objektivförslaget ovan) För Nikon skulle det kunna vara ett hus ur D3xxx- eller D5xxx-serien, för Canon t.ex. 1200D/1300D, eller 650D/700D etc.

Vill du köpa nytt så gäller fortfarande rekommendationen, fast utan det bättre Sigma-objektivet och du får nog också vara beredd att gå upp i pris.

Med risk för att tala i egen sak så kan jag säga att jag har en Canon 1300D med normalzoom och ett 55-250-zoom, samt väska, stativ och minneskort som jag kan sälja för 4000:-. Låter det intressant så får du gärna höra av dig.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Varför inte börja med en Panasonic GX80 med kitobjektiv? Finns just nu för 3500:- för ny.

Starkaste argumentet är en kamera som han alltid kan ha med sig.

Finns mycket effekter i kameran.
Jo jag funderade också på att börja med något litet spegellöst, gissar att den också har wifi och filmar bra etc, så vill man detta så är den ett bra val. Nackdelen är kanske att det blir dyrare optik? kanske svårare att hitta begagnat. Är inte heller säker på att Olympusoptik alltid passar när det gäller optimal AF.

Om man vill jobba en del manuellt så kan en mindre kamera vara mer besvärlig att hantera med olika menyer etc
 

transalp-01

Aktiv medlem
Jo jag funderade också på att börja med något litet spegellöst, gissar att den också har wifi och filmar bra etc, så vill man detta så är den ett bra val. Nackdelen är kanske att det blir dyrare optik? kanske svårare att hitta begagnat. Är inte heller säker på att Olympusoptik alltid passar när det gäller optimal AF.

Om man vill jobba en del manuellt så kan en mindre kamera vara mer besvärlig att hantera med olika menyer etc
Optik finns det tillräckligt begagnat även om utbudet inte är lika stort som till Canon/Nikon. Så optiken blir inte dyrare och generellt är kitobjektiven bättre, speciellt de billigare telezoomarna och Sigma har 3 st fyndobjektiv (19, 30 och 60, alla 2,8) 1700:- nya och beg brukar ligga på 900:-.

Nästan inga problem att blanda Olympus och Panasonic. Det har jag gjort i många år. Jag har haft ett Panasonic objektiv som jag upplevt sämre på Olympus och det är Panasonic 100-300/4-5,6. Övriga dryga 15 jag ägt har jag inte upplevt någon skillnad på. Dual IS funkar inte om man blandar. Då behöver man samma fabrikat men IBIS i senare hus är så pass bra att detta är ett mindre problem.

Vill man jobba mycket manuellt så är Panasonic G80 att föredra men det går helt OK på GX80. Frågan är väl kanske mer hur mycket manuellt din son kommer att jobba. Är det bara bländare och tid så funkar GX80 bra. Ska han hålla på att ändra ISO, AF punkter, vitbalans hela tiden så behöver han upp på G80, men frågan är hur mycket han kommer att göra detta.

Ett begagnat Olympus OM-D E-M10 mark II hus kan vara ett alternativ. Inte fullt lika många knappar och rattar som G80 men bättre än GX80. Köper du nytt har Olympus just nu cash-back.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Det fina i dagens läge är ju att det knappt finns några dåliga kameror öven om man tittar på begagnat marknaden. Nikon D700 som nämnts är en fantastiskt kamera och någon jag skulle haft fortfarande om jag inte hade 2 andra Nikon kameror redan.

Den har allt man kan önska sig från en stillbildskamera och är oerhört gedigen och tålig och räcker för allt man behöver göra. har dock inte video som sagt men behöver man inte det är den en mycket bra kamera.
Och som någon annan nämnde kan man ju tänka framåt redan i början och skaffar man då de första objektiven till Nikon kan han ju bara bygga vidare på sin utrustning och stanna hos Nikon och byta kamera sedan bara men ha samma objektiv.

Min dotter som också börjat fota är bara 9 år och om inte D700an varit så tung hade jag köpt en till henne också, för henne blev det dock en lite mindre kamera att börja prova sig fram på.
Vet att en vän till mig gav en D300 till sin 9-10 åring och även om den var lit sliten är det som en stridsvagn men har fortfarande än idag så bra egenskaper som stillbilds kamera att den räcker för det mesta man vill göra. En riktigt bra tidsålder att börja fota i med så många fina kameror att välja på till ett skapligt pris.
Som alternativ kan jag slå ett slag för D7100 eller liknande som är helt ok kameror också till ett bra pris begagnat.
Som objektiv skulle jag nog börja med ett 50mm f1,8 som någon nämnde. Alternativt en 24-85 zoom om man kan hitta en till ett bra pris.
Lycka till!
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Flera här rekommenderar systemkameror, som knappast är små och smidiga även om bildkvaliteten är OK.

Det är enl min uppfattning fel väg att gå och kommer att leda till att kameran kommer samla damm på en hylla ganska snart!

Köp vilken som helst av kamerorna i Sony RX100-serien som passar budgeten - ny eller begagnad!

Fantastiska kameror allihopa med fantastisk bildkvalitet direkt ur kameran och ännu bättre med RAW-format, som om intresset håller i sig blir nästa logiska steg.
 

Majaki

Ny medlem
Tack för kunnig respons.

Vi ska kika lite på de olika förslagen och känna på dem för att lättare få en uppfattning om vad som passar. 😊
 

Majaki

Ny medlem
Foto är en kostsam hobby, räknat till inköpspris, men billig sett till kostnad per timme och till nöjet det ger. En begränsad budget gör att vissa typer av fotografi blir svåra att göra bra, framför allt vilt och inomhussport, men om man bortser från just de områdena och det kanske mer är porträtt, miljöer/landskap, etc så kan man komma en bra bit även med begränsad budget.

Själv skulle jag då rangordna utifrån vad jag tycker ger störst inverkan på bilderna och då säga ungefär såhär

*) Om han är intresserad av natt-/mörkerfoto så är ett stativ första grejen. Med tanke på budget satsa på ett stativ i prisklassen 500-1000:- Billigare stativ är för dåliga, och dyrare är inte motiverat. Köp gärna begagnat.

1) prenumeration på Adobe Lightroom och Photoshop. Bildbehandling är helt avgörande för slutresultatet, och eftersom det dessutom intresserar honom så skulle jag sätta det som punkt ett. Skulle han tröttna så kan han avsluta prenumerationen.

2) Ett bra normalzoom-objektiv. Både Nikon och Canon har helt acceptabla sådana, så hittar du ett bra paketpris där det ingår så är det en bra utgångspunkt. Annars kan jag varmt rekommendera ett objektiv som heter Sigma 17-50 f/2.8 OS HSM. Det finns för både Nikon och Canon och med lite envishet kan man hitta ett begagnat exemplar för 1500:-

3) Kamerahus. Med en budget på 4000, som jag antar också ska täcka objektiv så skulle jag rekommendera ett s.k. APS-C-hus (därav objektivförslaget ovan) För Nikon skulle det kunna vara ett hus ur D3xxx- eller D5xxx-serien, för Canon t.ex. 1200D/1300D, eller 650D/700D etc.

Vill du köpa nytt så gäller fortfarande rekommendationen, fast utan det bättre Sigma-objektivet och du får nog också vara beredd att gå upp i pris.

Med risk för att tala i egen sak så kan jag säga att jag har en Canon 1300D med normalzoom och ett 55-250-zoom, samt väska, stativ och minneskort som jag kan sälja för 4000:-. Låter det intressant så får du gärna höra av dig.
Ska absolut fundera på det - återkommer!
 

ajoe

Aktiv medlem
Med risk för att upprepa vad andra har tänkt, så vid 14-15 års ålder så hade jag fått ta hand om en hel del produktfotografering åt min far (Hasselblad 1000F) och fick en Pentax S1a.

Det innebär att hela begreppsapparaten tid/bländare/skärpedjup/brännvidd/ISO sitter djupt i ryggmärgen.

Och nej, det var inte bättre förr, möjligheten att se sina bilder omedelbart gör stor skillnad och är lärorikt.

Visst är t ex Sony RX100-serie imponerande på alla vis, men totalt hopplös när det gäller manuella inställningar. Allt är för litet, utom menysystemet.

Begagnad Fuji X-T1 skulle jag föreslå.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Med risk för att upprepa vad andra har tänkt, så vid 14-15 års ålder så hade jag fått ta hand om en hel del produktfotografering åt min far (Hasselblad 1000F) och fick en Pentax S1a.

Det innebär att hela begreppsapparaten tid/bländare/skärpedjup/brännvidd/ISO sitter djupt i ryggmärgen.

Och nej, det var inte bättre förr, möjligheten att se sina bilder omedelbart gör stor skillnad och är lärorikt.

Visst är t ex Sony RX100-serie imponerande på alla vis, men totalt hopplös när det gäller manuella inställningar. Allt är för litet, utom menysystemet.

Begagnad Fuji X-T1 skulle jag föreslå.
Håller med. Är man intresserad och kanske gillar att experimentera bör man ha något som är enkelt att hantera med manuella inställningar. En RX100 är liten och pillig och tar snabbt död på experimentglädjen. Den ger ungefär samma fotoupplevelse som en mobiltelefon, om än med mycket bättre bildkvalitet. Skulle tro att det är minst lika stor risk att en sådan blir liggande på hyllan.

Fuji X-T1 är även den ett utmärkt förslag och har fördelen över Nikon D700/D300 att den även kan hantera video. Blir nog lite dyrare dock då man behöver fler extra batterier och man har inte lika mycket billigt begagnat att välja från när det gäller objektiv.
 

karlstrom69

Aktiv medlem
Foto är en kostsam hobby, räknat till inköpspris, men billig sett till kostnad per timme och till nöjet det ger. En begränsad budget gör att vissa typer av fotografi blir svåra att göra bra, framför allt vilt och inomhussport, men om man bortser från just de områdena och det kanske mer är porträtt, miljöer/landskap, etc så kan man komma en bra bit även med begränsad budget.

Själv skulle jag då rangordna utifrån vad jag tycker ger störst inverkan på bilderna och då säga ungefär såhär

*) Om han är intresserad av natt-/mörkerfoto så är ett stativ första grejen. Med tanke på budget satsa på ett stativ i prisklassen 500-1000:- Billigare stativ är för dåliga, och dyrare är inte motiverat. Köp gärna begagnat.

1) prenumeration på Adobe Lightroom och Photoshop. Bildbehandling är helt avgörande för slutresultatet, och eftersom det dessutom intresserar honom så skulle jag sätta det som punkt ett. Skulle han tröttna så kan han avsluta prenumerationen.

2) Ett bra normalzoom-objektiv. Både Nikon och Canon har helt acceptabla sådana, så hittar du ett bra paketpris där det ingår så är det en bra utgångspunkt. Annars kan jag varmt rekommendera ett objektiv som heter Sigma 17-50 f/2.8 OS HSM. Det finns för både Nikon och Canon och med lite envishet kan man hitta ett begagnat exemplar för 1500:-

3) Kamerahus. Med en budget på 4000, som jag antar också ska täcka objektiv så skulle jag rekommendera ett s.k. APS-C-hus (därav objektivförslaget ovan) För Nikon skulle det kunna vara ett hus ur D3xxx- eller D5xxx-serien, för Canon t.ex. 1200D/1300D, eller 650D/700D etc.

Vill du köpa nytt så gäller fortfarande rekommendationen, fast utan det bättre Sigma-objektivet och du får nog också vara beredd att gå upp i pris.

Med risk för att tala i egen sak så kan jag säga att jag har en Canon 1300D med normalzoom och ett 55-250-zoom, samt väska, stativ och minneskort som jag kan sälja för 4000:-. Låter det intressant så får du gärna höra av dig.
Jag skulle råda er att kolla på andra bildbehandlingsprogram för att slippa betala en prenumeration. T. ex. ON1 Photo Raw, Capture One eller Luminar.
Jag tycker det känns bättre att köpa programmet och sen uppdatera till ny version när det behövs.
Lycka till! :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Flera här rekommenderar systemkameror, som knappast är små och smidiga även om bildkvaliteten är OK.

Det är enl min uppfattning fel väg att gå och kommer att leda till att kameran kommer samla damm på en hylla ganska snart![...].
Varför det?

När jag som fjortonåring övertog pappas Minolta SrT 101 så ökade snarare intresset att fotografera jämfört med min tidigare Zeiss Ikon Contessa.
Större och tyngre. Men roligare.

Här hemma idag lånar båda mina döttrar - 15 och 16 år - gärna min EOS 1D. Stor och tung. Men går ändå att hålla med en hand av en späd femtonåring som tar självporträtt framför spegeln. Kul har de också.
 

martinot

Aktiv medlem
Är nog beredd att hålla med.

En kamera som har lika mycket touch och mängder med menyinställningar som en telefon och fotoappar ökar kanske inte direkt intresset eller orken att sätta sig in i och ställa in kameran.

En bra kamera där man alltid snabbt och enkelt kan ställa in grundläggande parametrar blir ofta kreativare och roligare att använda.

Ökar ofta förståelsen för hur bilder exponeras, och sett många få ett intresse och nyfikenhet att experimentera och börja förstå hur saker hänger samman.

Måste du in i otillgängliga menyer hela tiden så är det lätt att bli less och tappa intresset.
 

Bessel

Aktiv medlem
Är nog beredd att hålla med.


En bra kamera där man alltid snabbt och enkelt kan ställa in grundläggande parametrar blir ofta kreativare och roligare att använda.

Ökar ofta förståelsen för hur bilder exponeras, och sett många få ett intresse och nyfikenhet att experimentera och börja förstå hur saker hänger samman.

Måste du in i otillgängliga menyer hela tiden så är det lätt att bli less och tappa intresset.
Jag håller fullständigt med. Min 14-åring fick en riktigt gammal toppmodell, inte en ny instegsmodell.

(Som extra plus klarar sådana modeller oftast mer oöm behandling också)
 
ANNONS