Annons

Typ av NAS för säkerhetskopiering (spegling) av bildbibliotek

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoBeckan

Aktiv medlem
Hej!
Jag behöver förbättra min process för säkerhetskopiering av mina fotofiler, Lightroom-kataloger mm och vill hitta en lösning där jag kan jobba såhär:

*Bildfilerna läser jag in direkt till NAS nr 1 (antingen direkt eller via Lightroom import)
*LR-katalogen ligger på datorn med synk till dropbox
*Bildfilerna ska speglas från NAS nr 1 till NAS nr 2 (helst direkt medan jag jobbar)
*Med jämna mellanrum switchar jag NAS nr 2 till NAS nr 3 som jag förvarar på annan plats än i mitt hem.

Jag har hittills jobbat på liknande sätt med tre USB-diskar som jag synkat manuellt mga av Synctoy. Nu verkar Synctoy vara på väg ut och tar dessutom rätt mycket tid att hantera, så jag skulle vilja ha en mer automatisk lösning samt att jag hoppas på billigare diskar när jag nu börjar komma upp i datamängder över 2 TB.

Mina frågor är:
*Vilken typ av NAS-lösning borde jag välja? Rekommenderar ni att jag köper ett kabinett där jag kan byter ut diskarna när det är dags att switcha?
*Kan jag (enkelt) sätta upp en spegling mellan två NAS:ar även om de är separata (utan kabinett)?
*Kan ni rekommendera vad jag ska köpa?
*Borde alla tre NAS:arna vara exakt samma modell, eller kan jag/bord jag har olika?
*Verkar det fö vettigt som jag har tänkt mig...?

Skickar med en bild där ni ser min tänkta plan för bildprocess och lagring. Jag funderar på att använda Plex för bilddelning av en särskild exportmapp som också ska ligga på NAS:en så den får gärna vara kompatibel med den.

Tack på förhand!

/Anna
 

Bilagor

jonas18z

Avslutat medlemskap
Varför 3 NAS:ar och inte 2 och ha båda uppkopplade hela tiden som synkar? Jag vet att det går att göra i Synologys men troligtvis också i qnaps.
 

FotoBeckan

Aktiv medlem
Varför 3 NAS:ar och inte 2 och ha båda uppkopplade hela tiden som synkar? Jag vet att det går att göra i Synologys men troligtvis också i qnaps.
Tack för din reflektion! Om du menar att jag istället för NAS3 skulle synka hela NAS1 med molnet, så tänker jag att jag dels vill ha ett grundsystem som funkar utan uppkoppling till internet och dels att det tar lång tid att synka såna datamängder över nätet. Vet inte heller vad molntjänst för 2TB kostar, men gissar att en extra NAS är billigare, eller?

Men min huvudfråga gäller vilken typ av NAS jag ska köpa. I kabinett eller inte, för- och nackdelar med det.

Anna
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Tack för din reflektion! Om du menar att jag istället för NAS3 skulle synka hela NAS1 med molnet, så tänker jag att jag dels vill ha ett grundsystem som funkar utan uppkoppling till internet och dels att det tar lång tid att synka såna datamängder över nätet. Vet inte heller vad molntjänst för 2TB kostar, men gissar att en extra NAS är billigare, eller?

Men min huvudfråga gäller vilken typ av NAS jag ska köpa. I kabinett eller inte, för- och nackdelar med det.

Anna
Nej alltså du har NAS1 som du har i hemmet och arbetar mot. NAS1 synkar du mot NAS2 som du placerat på något annat ställe utanför NAS1. Det synkar mot varandra hela tiden via en uppkoppling.

Men om det bara är 2TB och du inte räknar med att det kommer öka i stor takt skulle det räcka med 1 NAS och sen köra det mot dropbox, google drive eller vad du nu vill ha.

https://www.dustin.se/product/5011039891/diskstation-ds418j
plus 4 st 8TB diskar
https://www.dustin.se/product/5011002034/ironwolf-pro

Och så kör du RAID 10 då får du säkerhet i fall någon disk smäller då har du 16 TB säkert och backar upp med synologys inbyggda verktyg. Går att schemalägga varje natt om du så vill
 

PMD

Aktiv medlem
Observera att spegling inte är en bra metod för säkerhetskopiering. Om du av misstag raderar filer på din primära NAS så speglas det till din andra NAS och du har inget sätt att få tillbaka filerna.
 

FotoBeckan

Aktiv medlem
Nej alltså du har NAS1 som du har i hemmet och arbetar mot. NAS1 synkar du mot NAS2 som du placerat på något annat ställe utanför NAS1. Det synkar mot varandra hela tiden via en uppkoppling.

Men om det bara är 2TB och du inte räknar med att det kommer öka i stor takt skulle det räcka med 1 NAS och sen köra det mot dropbox, google drive eller vad du nu vill ha.
Tack för svar.
Den tredje disken jag tänker mig på annan plats, kan jag inte ha uppkopplad utan ligger urkopplad.

Och jag tror att jag kommer behöva gardera mig för minnestorlekar upp till 4TB iallafall, så det känns lite "tungt" att ha synkat hela den datamängden i ett moln.

Tack för tips om diskar! Ska kolla in dem!
 

FotoBeckan

Aktiv medlem
Observera att spegling inte är en bra metod för säkerhetskopiering. Om du av misstag raderar filer på din primära NAS så speglas det till din andra NAS och du har inget sätt att få tillbaka filerna.
Tack för input! Det är ju något att beakta helt klart.
 

FotoBeckan

Aktiv medlem
MS Windows har inbyggd programvara som löser backupproblemet ganska bra.
Är det det som kallas "Filhistorik" i windows 10?
Går det att jobba med att ha alla bildfilerna på en extern hårddisk och säkerhetskopiera till en annan mha av det?

När jag kollade på det som heter Filhistorik ser det ut som att man bara kan kopiera från datorns hårddisk till en extern hårddisk. Eller?
 

PMD

Aktiv medlem
Är det det som kallas "Filhistorik" i windows 10?
Går det att jobba med att ha alla bildfilerna på en extern hårddisk och säkerhetskopiera till en annan mha av det?
Ja, om jag inte har fattat fel så går det.

När jag kollade på det som heter Filhistorik ser det ut som att man bara kan kopiera från datorns hårddisk till en extern hårddisk. Eller?
Man kan även kopiera till en "network location".

https://support.microsoft.com/en-us/help/4027408/windows-10-backup-and-restore

Det tycks finnas en del begränsningar på vilka mappar som det görs backup på, så jag rekommenderar en genomläsning av dokumentationen för "Filhistorik" så att man inte får en obehaglig överraskning.
 

atotowi

Aktiv medlem
Om man inte behöver dela filerna med flera datorer i ett nätverk så föreslår jag DAS (Direct Attached Storage) dvs diskar man ansluter direkt med USB/Thunderbolt.
Kör själv med Drobo 5D. Back up sker till moln tjänst. För data som ändras ofta och där jag behöver snapshots, om jag skulle råka radera nåt av mistag, använder jag Time Machine (mac användare).
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag håller med. Att använda NAS istället för USB-diskar ger som jag ser det inga egentliga fördelar om man jobbar ensam. USB-diskar är generellt sett billigare. Om du vill använda NAS - se till att åtkomsten är över traditionell nätverkskabel. Wi-Fi blir sällan lika snabbt.

När det gäller Synctoy så är det om jag inte minns helt fel egentligen bara att grafiskt skall till Windows inbyggda funktioner för kopiering. Det går tämligen enkelt att använda ROBOCOPY kommandon istället. Det är möjligt att utveckling/support av Synctoy har upphört men jag tror nog att det kommer att fungera som tidigare även i fortsättningen.

För egen del gör jag så här:

Originalfilerna på min stationära dators hårddisk.

Kör manuellt ROBOCOPY (egen skrivet script) som kopierar till en USB-disk. Skriptet kör en spegling och är uppsatt så att viss dagar kör det till en mapp, andra till en annan och så roterar jag USB-disken och förvarar på annan plats. På så vis minskar jag lite av riskerna med en spegling eftersom gamla filer finns kvar tämligen lång tid.

Jag kör också CrashPlan backup, en molntjänst med obegränsat utrymme för 10 dollar i månaden. Den har fullståndig versionshantering. Programvaran tycker jag är bra. Jag har ca 1 TB bilder så det krävs hyfsad uppkopplingshastighet. Den här tjänsten ligger och snurrar i bakgrunden på datorn och första gången tog de väl en vecka att få upp all data men sedan går ju varje tillkommande fotosession ganska fort. Känns på ett sätt tryggt att ha en kopia i molnet som sköter sig helt själv, samtidigt känns det väl inte lika tryggt att veta att CIA och FBI säkert kan komma åt mina bilder närhelst det vill! :)

Slutligen kör jag Windows inbyggda backup till en enkel NAS (NAS därför att jag inte har plats på skrivbordet för en disk till så den står i en garderob). När det gäller Windows inbyggda backupprogram och filhistorik så är jag inte så imponerad av hur det har fungerat tidigare och har faktiskt inte satt mig in i om det blivit så mycket bättre i WIndows 10.
 

Sundin

Avslutat medlemskap
Tack för input! Det är ju något att beakta helt klart.
Jag har Synology och filer jag raderar sparas i en mapp som kallas #recycle om papperskorgsfunktionen är aktiverad.

Jag använder dessutom en tjänst för lagring av viktiga filer i molnet. Tänk på att NAS:en är en server som sköter denna backup dygnet runt om det behövs. Hastigheten på förbindelsen är alltså inte lika kritisk som om du skulle köra från en dator.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag kör också CrashPlan backup, en molntjänst med obegränsat utrymme för 10 dollar i månaden. Den har fullståndig versionshantering. Programvaran tycker jag är bra. Jag har ca 1 TB bilder så det krävs hyfsad uppkopplingshastighet. Den här tjänsten ligger och snurrar i bakgrunden på datorn och första gången tog de väl en vecka att få upp all data men sedan går ju varje tillkommande fotosession ganska fort. Känns på ett sätt tryggt att ha en kopia i molnet som sköter sig helt själv, samtidigt känns det väl inte lika tryggt att veta att CIA och FBI säkert kan komma åt mina bilder närhelst det vill! :)
Crashplan är väl krypterat? Med en tillräckligt lång nyckel har man hyfsat bra skydd i så fall.
 

cowboy

Aktiv medlem
"Papperskorg" även i QNAP

Jag har Synology och filer jag raderar sparas i en mapp som kallas #recycle om papperskorgsfunktionen är aktiverad.
En liknande papperskorgfunktion med beteckningen “Network Recycle Bin 1” finns i min QNAP TS-669 Pro (den har i o f s några år på nacken).

Alla filer från NASen som jag raderar hamnar automatiskt i papperskorgen. Vill man tömma papperskogen får man göra det manuellt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns nog många sätt att lösa detta på. Själv har jag haft ett antal lösningar genom åren.
Har länge kört med Qnap nas för back-up. Körde ett tag bilderna direkt mot en Qnap 451. Fast efter ett tag tyckte jag det gick för trögt när man redigerade bilder.
Skaffade därför en G-raid med 2 diskar. Kör den i raid nolll för högsta prestanda.
Den har Thunderbolt och är verkligen snabb.
Den backar jag upp mot mina 3 nas-servrar. Den ena av dem för att ha en kopia på alla bilder om stöld eller brand skulle inträffa.

Mina bilder tar cirka 6 TB så utrymme får man aldrig nog av.
G-raiden är på 12 TB.
 
ANNONS