Annons

Dx-Beskärning/FX

Produkter
(logga in för att koppla)

gwbiker

Aktiv medlem
Har kört med Nikon d7200 men nu köpt en D750... Blir inte riktigt klok, kanske tagit mej vatten över huvudet MEN kan ngn vänlig skäl förklara,
Om jag kör FX på bildområde och automatisk DX beskärning av... tar jag en bild och tittar på den på monitorn så är den rund!!
Är inte meningen med fullformat att man skall kunna köra i FX-läget?? Men vill ju ha ut så bra bildkvalite det bara går.
Med vänlig hälsning
Magnus
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det låter som att problemet är att du har ett DX-objektiv på kameran, vilket normalt sett inte fungerar (åtminstone inte bra) om du vill utnyttja hela sensorn. När du har automatisk beskärning på så känner kameran av att du har monterat på ett DX-objektiv och beskär själv bilden till DX-storlek. Slår du av det så får du, som du märkt, se att objektivets bildcirkel inte räcker till den större sensorn.

Du behöver alltså ett annat objektiv avsett för sensorstorleken i kameran.
 

Brix

Aktiv medlem
Om du kör FX och använder ett objektiv avsett för APS-C så blir den ju rund eftersom du får med kanterna av objektivet i bilden. Antar att det är vad detta handlar om.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Har kört med Nikon d7200 men nu köpt en D750... Blir inte riktigt klok, kanske tagit mej vatten över huvudet MEN kan ngn vänlig skäl förklara,
Om jag kör FX på bildområde och automatisk DX beskärning av... tar jag en bild och tittar på den på monitorn så är den rund!!
Är inte meningen med fullformat att man skall kunna köra i FX-läget?? Men vill ju ha ut så bra bildkvalite det bara går.
Med vänlig hälsning
Magnus
Om jag förstår din beskrivning av vad du gör rätt, så beror det på att ett DX objektiv har en mindre bildcirkel än storleken på sensorn.

Antignen måste du använda automatisk DX-beskärning eller ett FX objektiv.
 

gwbiker

Aktiv medlem
Har kört med Nikon d7200 men nu köpt en D750... Blir inte riktigt klok, kanske tagit mej vatten över huvudet MEN kan ngn vänlig skäl förklara,
Om jag kör FX på bildområde och automatisk DX beskärning av... tar jag en bild och tittar på den på monitorn så är den rund!!
Är inte meningen med fullformat att man skall kunna köra i FX-läget?? Men vill ju ha ut så bra bildkvalite det bara går.
Med vänlig hälsning
Magnus
Tack för svar.. kom precis på det själv. Byter jag till mitt Tamron 100-400 så blir bilderna 24 MP då detta objektiv är anpassat till fullformat. Men behöver alltså köpa en ny normalzoom... lite synd att inte utnyttja hela sensorn, fast sen e väl frågan hur mycket bildkvalliten skulle förbättras med en FF zoom..
 

Brix

Aktiv medlem
Tack för svar.. kom precis på det själv. Byter jag till mitt Tamron 100-400 så blir bilderna 24 MP då detta objektiv är anpassat till fullformat. Men behöver alltså köpa en ny normalzoom... lite synd att inte utnyttja hela sensorn, fast sen e väl frågan hur mycket bildkvalliten skulle förbättras med en FF zoom..
Beror helt på vilket objektiv du har nu och vilket du i så fall byter till.. :)

Dock så går du ju såklart miste om en del av upplösningen när du kör APS-C objektiv.
 

mickecrown

Aktiv medlem
Sigma 24-105 Art

Hej,
Kan bara hålla med. Använder ett Sigma 24-105 Art på D810 och D7200.
Om jag inte klantar till det själv så blir de flesta bilderna alldeles utmärkta.
Är det objektiv som oftast sitter på D810:an.
Lycka till!
Mikael
 

zosma

Aktiv medlem
Om du vill uppleva skillnaden mellan din gamla kamera och ditt nya fullformathus ska du skaffa ett snabbare fast objektiv, t.ex. 50/1.8G. Med en långsammare zoom blir det ingen skillnad.
50/1,8 G har jag redan innan. Även en 70-200/2,8 visserligen gammal utan bildstabilisering.
 

Brix

Aktiv medlem
Om du vill uppleva skillnaden mellan din gamla kamera och ditt nya fullformathus ska du skaffa ett snabbare fast objektiv, t.ex. 50/1.8G. Med en långsammare zoom blir det ingen skillnad.
Nja, det beror ju helt på vilket objektiv i så fall :p Det finns zoomar som är bättre än fasta objektiv. Men visst, generellt sett så har ju fasta objektiv bättre bildkvalité.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tamron 35-150/2,8-4 verkar riktigt bra, den skulle t.o.m kunna ersätta mitt 70-200. Har man något mer i det vidvinkliga så täcker denna ett stort område. Idag klarar jag mig ifs ganska bra med Nikons 28/1,8 upp till 70-200
 

nicdah

Aktiv medlem
Tamron 35-150/2,8-4 verkar riktigt bra, den skulle t.o.m kunna ersätta mitt 70-200. Har man något mer i det vidvinkliga så täcker denna ett stort område. Idag klarar jag mig ifs ganska bra med Nikons 28/1,8 upp till 70-200
Jag köpte ett Tamron 35-150/2,8-4 för två veckor sedan. Är otroligt nöjd med det. Skärpemässigt i toppklass. I stort sett ingen skillnad mellan full öppning och nedbländat till f8. Har inte använt mitt Nikon 70-200 f4 sedan jag köpte detta ;) Har även ett 15-30 för att täcka upp på vidvinkelsidan.

/ Niclas
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag köpte ett Tamron 35-150/2,8-4 för två veckor sedan. Är otroligt nöjd med det. Skärpemässigt i toppklass. I stort sett ingen skillnad mellan full öppning och nedbländat till f8. Har inte använt mitt Nikon 70-200 f4 sedan jag köpte detta ;) Har även ett 15-30 för att täcka upp på vidvinkelsidan.

/ Niclas
Tack för information, att fokusringen roterar, betyder det att man inte kan fokusera manuellt i A läge?
 

nicdah

Aktiv medlem
Tack för information, att fokusringen roterar, betyder det att man inte kan fokusera manuellt i A läge?
Det stämmer !! Går inte att fokusera manuellt i A läge. Kanske en stor nackdel
för många dock inte för mig. Däremot har jag läst att en del störs av den roterande fokusringen eftersom de är vana att hålla handen lång fram på objektivet. AF är lite speciell. Ibland är den supersnabb och ibland lite långsam. Beror på om man skiftar snabbt mellan objekt nära respektive långt ifrån. Gäller samma sak med ljudet från AF motorn. Fokuserar man från oändligt till närgräns hörs den. Annars är den nästan helt tyst. Lite sämre byggkvalitet än Tamron 24-70 G2 som jag också har dock inte jättemycket. Skiljer drygt 100 gram mellan dessa. Ihop med min Nikon D750 är skärpan fantastisk. Behövde bara minimal justering av AF via Tap-in console för att den skulle bli perfekt. Och som sagt, det är nästan ingen skillnad i skärpa mellan full öppning och f8. Kantskärpan är också kanon. VC väldigt bra. Någonstans mellan 4-5 stop vid 150 mm. 1/10 vid 150 mm är inga problem. Vid 1/5 s och samma brännvidd kan man börja se viss oskärpa. Det är nog mindre vid 35 mm skulle jag tro. Mitt Tamron 24-70 G2 lider av fokus shift på kortare avstånd. Helt hopplöst när fokus flyttar sig vid nedbländning. Har varit inne på service men blev snarare sämre. På 35-150 finns ingen fokus shift alls vad jag kan se. Skärpan ligger på samma ställe oavsett f 2.8 eller f8.
 
ANNONS