Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)

falke

Aktiv medlem
Den var ju alldeles strålande positiv! Kul läsning.
Exempelvis:

"One surprise came from our testing of the cameras dynamic range, it delivered a consistently higher range than both the competition and its predecessor. The majority of this improvement, however, was in the shadow range, a function we presume of the new 14-bit processing pipeline."
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Det märkliga är att jag har mer återgivning i skuggorna från 30d än 40d, med lite smarta lagda kurvor lär skilnaden inte var synbart möjlig mellan 30d och 40d vad det gäller DR.
Se sid 106 och framåt.
Mikael
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag håller inte med Askey i en punkt och det är brus/detaljer och färgåtergivning i lågdager.
Nu kan rawkonverterare ge olika resultat, exv Camera raw och Phase One klarar att estimera fram färger olika i skuggor.Men vi har båda använt Camera Raw
Flera andra än jag har fått samma resultat, dvs 30d klarar att något bättre att återge information i skuggor än 40d.
Skilnaden är liten men finns
se http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=81292&perpage=15&pagenumber=104

Phil Askey vidimerar också mitt antagande att 30d är något känsligare än 40d, 40d 1600iso motsvarar ungefär 2000iso med 30d
Mikael
 
Senast ändrad:

jorgene

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Phil Askey vidimerar också mitt antagande att 30d är något känsligare än 40d, 40d 1600iso motsvarar ungefär 2000iso med 30d
Men, det är väl en bra sak? Då mäter ju Canon också känsligheten rätt enligt ISO-standarden nu, precis som alla andra tillverkare?
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Jo , men samtidigt så måste herr Askey ta notis om detta vid en jämförelse, dvs tid /bländare blir annorlunda med 5d, 30d jämfört med 40d.Dvs 40d blir något rikligare exponerad jämfört med de andra eftersom känsligheten inte är densamma.

Mikael
 

macrobild

Avslutat medlemskap
jorgene skrev:
Men, det är väl en bra sak? Då mäter ju Canon också känsligheten rätt enligt ISO-standarden nu, precis som alla andra tillverkare?
Så kan man utrycka det, därför vore det intressant om Phil har tagit notis om detta, eftersom 5d, 30d har något högre känslighet, dvs tid bländare blir annorlunda jämfört med 40d
Mikael
 

Spramdoctor

Aktiv medlem
>Var hittar man piratbatterier till bra pris till 40D?

Jag beställde först ett bulk från kafferbrus som inte alls fungerade, vet inte om jag bara hade otur med mitt, jag skulle ha skickat tillbaka det om jag bara kunde hitta igen det.

Det nya jag köpte från kjell & company fungerar däremot bra.
 

NiklasÖ

Aktiv medlem
Arlemo skrev:
Var hittar man piratbatterier till bra pris till 40D?

Är det någon skillnad på dem och original?

Har haft ett par pirat till 350D och de ska ha högre mAh, enl märkningen i a f, men har upplevt två nackdelar:

-det verkar som om piraterna lagt av nu (räcker till få bilder numer) och originalet håller fortfarande. Det kan vara en slump (har inte gjort nån utförlig test) eller så är det så att originalet håller längre. Någon som vet nåt om det?

-det där lilla plastskyddet fanns inte på piraterna så polerna ligger oskyddade. En petitess kanske, men det är praktiskt. Hur lagrar ni extrabatterier, löst i fickan/väskan, i nåt fodral el..?
Köpte batteri i Thailand, för ett år sedan, till min G6:a (samma batteri som till 40D) och upplever nu efter ca. 1 års användning att det behöver laddas lite oftare (räcker till färre bilder) än original som jag haft i 3-4 år (kommer inte ihåg när jag köpte kameran).

Min erfarenhet är med andra ord att original funkar bra. Misstänker dock att som med precis allt annat finns det de 3:e partstillverkare som gör sämre prylar och de som gör riktigt bra prylar! Skall man välja 3:e partstillverkat får dock priset vara rätt mycket billigare för att man i längden skall tjäna på det (gäller i alla fall reservdelar till mc).

Mvh!
// Niklas
 

Björn-v

Aktiv medlem
Har köpt 3 st batterier från kjell & company till Nikon D1, och 2 st har jag fått lämna tillbaka. Det tredje måste jag landa in jag börjar plåta. Jag köper nog batterier från Scandinavianphoto nästa gång, och betalar någon 100 lapp mera
 

apersson850

Aktiv medlem
Ju fler tester jag läster, desto klarare blir det att det inte är lätt att skriva dessa tester. Idag har jag sett flera exempel på att till synes vederhäftiga amerikanska testare beklagar sig över att man inte kan använda den inbyggda blixten på en 40D som fokuseringshjälp, utan att samtidigt ta just en blixtbild. Men till skillnad från exempelvis en 400D, kan 40D visst göra detta. Men det är den första av mina Canon, där blixten används som fokuseringshjälp, som har haft denna funktion.

Men ingen av de testare, vars alster jag läste, som alls kommenterade denna påstådda brist hade alltså upptäckt att det inte är en brist. Läser de bara varandras artiklar??

EOS 10 hade separat autofokusbelysning, så det var en annan sak med den.

Här är ett exempel där det är fel:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/E40D/E40DA.HTM
 

PMD

Aktiv medlem
Man måste ställa "Flash firing" till "Disable" i meny "Flash Control" (i sjätte inställningsfliken).
Annars blixtrar blixten när man tar bilden.

Sidan 103 i manualen.

PS.
Hm, kanske inte förresten. Jag borde nog prova, och inte bara läsa manualen. :)
DS.
 

Orre

Avslutat medlemskap
Går det att byta språk på kameramenyerna på EOS 40D ?

Alltså om man köper en kamera från utlandet och den har tex engelska menyer, kan man sen ladda ner och byta ut till svenska ?

//Benny
 

Bokeh

Aktiv medlem
Orre skrev:
Går det att byta språk på kameramenyerna på EOS 40D ?

Alltså om man köper en kamera från utlandet och den har tex engelska menyer, kan man sen ladda ner och byta ut till svenska ?

//Benny
Vad jag förstått så har alla kameror samma firmware, därmed så finns Svenska som språk på alla, oavsätt vilket land du köper den i.

/kent
 

conman

Aktiv medlem
Orre skrev:
Går det att byta språk på kameramenyerna på EOS 40D ?

Alltså om man köper en kamera från utlandet och den har tex engelska menyer, kan man sen ladda ner och byta ut till svenska ?

//Benny
Skall inte vara nagra problem. Köpte min Kamera i Tyskland och svenska fanns tillgänglig i kameran utan att behöva ladda ner nagot.
Däremot far du nog ingen svensk manual, men den finns kanske att ladda ner.
/Conny
 
ANNONS