Annons

Tunt på begagnatmarknaden

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Tillbaka på Fotosidan efter ett uppehåll. Skjuter fortfarande med min A850 och A700 som reservhus och har inte haft någon anledning att kolla marknaden för varken nytt eller begagnat på flera år. Plötsligt fick jag ett missljud i slutaren och meddelande om kamerafel dök upp på displayen under en fotosession. Först sporadiskt och sedan mer och mer frekvent. Till sist gav jag upp och fotade vidare med A700. Dagen efter fungerade A850 felfritt och har så gjort sedan dess (4-5000 exponeringar) men ett frö av oro såddes förstås och jag började kika runt på vad som finns numera. A99 förstås, men tänkte också kolla av vad en 850/900 betingar idag och det visade sig inte finnas en enda en till salu i hela konungariket. Begripligt iofs med tanke på hur bra de är, men ändå, nog brukar det väl finnas någon någonstans? Finns det fler ställen att söka på än Fotosidan, Blocket och Tradera?

Kollade e-bay och hittade hus till rena fantasipriser, dvs lika mycket som jag betalade för ett nytt hus för tre-fyra år sedan. A99-hus kostar mindre på e-bay än 850/900 hus. Är det så att Sonyanvändare vill ha DSLR och därför håller hårt i sina hus och är villiga att betala rejält, eller är det bara en tillfällig svacka? Vad bör jag betala för ett 850/900 hus i dagens läge? Om jag nu inte kliver upp på A99, mycket att läsa in efter flera års ointresse *s* o så ser jag att det finns någon liten kamera som heter A7 också, men den jobbar inte med mina objektiv utan adapter, så den har jag strukit från "wanted" listan, är det fel?

Är felet jag beskrev ovan ett vanligt fel? Finns det någon tråd om det?

Uppdatera mig lite om du har tid :)
 

Worley

Avslutat medlemskap
A99 MkII är ju på väg ut. Då dyker det säkert upp några 850 på begagnatmarknaden, när folk uppgraderar.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag har fört prisstatistik på FS på intressanta Minolta och Sonyprylar sen senaste ca 4 åren. 10st A850 och 6st A900 varit till salu. Jag antar att Folk håller i sina gamla hus som backup till A99:an.
Vid de högre priserna så följer oftast ett objektiv eller dyl. med.

Priser:
Sony A850: 5500 7500 8000 8900 6500 8900 6000 8600 6000 8000
Sony A900: 9500 8500 12000 9000 11500 10400
 

KGS

Aktiv medlem
Tackar, Amazon har jag inte tänkt på. Finns en 850 på e-bay som jag inte såg igår, den säljs om en dryg timma o ligger just nu på 6000 inkl frakt från USA. Inte helt fel, men jag vill gärna känna o klämma när jag köper såna prylar begagnade. Nåja, jag bidar min tid och ser vad som dyker upp.

Tack för statistiken Magnus!
 

Grimmer

Aktiv medlem
Vet man något om vad som kommer istället och när?
Troligtvis kommer det en A99II om ett halvår och enligt Sony ska den vara en naturlig utveckling av nuvarande A99:a. Det pratas samtidigt om att Sony ska släppa en ny 46 Mpix-sensor men det är oklart om den kommer att hamna i A99 eller i A7-serien eller möjligtvis i en kommande A9.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Sony har en hel del nya hus på gång. A99II skulle ha kommit i höstas från början, så det borde inte dröja så länge nu. Ryktena gör gällande att de sköt upp releasen för att maxa den med ny teknik.
 

KGS

Aktiv medlem
Sony har en hel del nya hus på gång. A99II skulle ha kommit i höstas från början, så det borde inte dröja så länge nu. Ryktena gör gällande att de sköt upp releasen för att maxa den med ny teknik.
Spännande, då lägger jag en krona i spargrisen för varje exponering jag gör med min 850 fr o m nu så e jag beredd när den landar :)
 

Grimmer

Aktiv medlem
Spännande, då lägger jag en krona i spargrisen för varje exponering jag gör med min 850 fr o m nu så e jag beredd när den landar :)
Jo, Sony är mycket spännande nu för tiden. Själv väntar jag på en ur A7-serien med bildstabilisering, helt elektronisk slutare och snabb AF. Jag gillar det lilla formatet och det korta registeravståndet. Att få leka med kameran är en del av upplevelsen. :eek:)
 

torbeno

Aktiv medlem
Jo, Sony är mycket spännande nu för tiden. Själv väntar jag på en ur A7-serien med bildstabilisering, helt elektronisk slutare och snabb AF. Jag gillar det lilla formatet och det korta registeravståndet. Att få leka med kameran är en del av upplevelsen. :eek:)
Hojta till när den kommer så gör vi ett gruppköp :)
 

afe

Aktiv medlem
Det var uppenbarligen attraktivt. Jag har inte hunnit sätta mig in i konceptet A7. Ser att det finns flera olika varianter mm, får läsa på lite. En A7 med Sony 70-200 2,8 blir det stabilt det?
Det blir förstås en aning framtungt, men det går att sätta batterigrepp på A7 så att man har en större kamera vid de tillfällen man tycker det behövs :)

Ska man använda teleobjektiv med adapter tycker jag dock A7 II är det enda rätta just nu i och med att den har sensorstabilisering.
 

KGS

Aktiv medlem
I förrgår lade min A850 av definitivt. Den tvärvägrar att ta några bilder. Antagligen slutaren som slutat. Och eftersom jag hade en plåtning på g så plockade jag fram reservkameran, en A700, inte kattskit det heller även om den har några år på nacken. Döm om min förvåning när också den gav upp med ett mekaniskt rassel som sedan gjorde det omöjligt att montera ett objektiv på den. Fick skicka hem tösen som skulle plåtas (vi hann med några bilder ändå, men inte alls så mycket som vi tänkt) och så var jag kameralös. Igår dök en annons upp på Blocket. En A850 med en himla massa läckra objektiv, blixtar och annat godis såldes. Tror att ägaren överraskades av intresset, det dröjde inte många timmar innan annonsen var borta och allt sålt. Gissa vem som köpte kamerahuset :)

Nu ska gamla A850 få en ny slutare och eventuellt ett nytt styrkort av något slag, troligen kostar det runt 5000 spänn, men det är gamla Bettan värd, tycker jag. Då kommer jag ha två FF-kameror i väntan på Sonys nästa flaggskepp, det borde hålla mig flytande. Om det är värt att reparera A700 är mer tveksamt, tyvärr. De säljs för nästan ingenting numera.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Härligt att höra KG! Det var jag som sålde den till dig! Hoppas du blir nöjd. Den har funkat kanon och sökaren är det bästa jag någonsin sett på en digitalkamera f u A900 och Canon 1DsIII och då kostar den mycket mer.

Efter en tids stiltje på Sonyfronten var jag rejält överraskad över intresset. Ja, jag hade en del bra objektiv då jag tycker dessa nästan är väsentligast. Vissa säljer jag med en tår i ögonvrån. 135 och 35:an är nog favoriter. Den sistnämnda överraskar rejält positivt då jag finner den skarp nog redan vid f/1,4 (faktist bättre än min tidigare Canon 24/1,4 - det närmaste jag haft) tvärt emot alla recensioner. Men nu är även den såld.

Tyvärr lär vi inte se fler sådana fantiska analoga sökare som i A850/900 från Sony.
 

KGS

Aktiv medlem
Kul att du är med här, det var en spännande resa hem när det började snöa o ha sig, men det var bara att stå på. Lyckades köra ut ur Gbg åt fel håll så jag fick betala dubbla trängselavgifter, he he, jäkla by det där, tycker jag borde lära mig någon gång. Testade kameran som hastigast i studion o den löste ut studioblixtar o hade sig helt perfekt. Den ser mer välvårdad ut än min A850 får jag säga, men så har jag slitit hårt på mina kameror, de är till för att användas. Glad att jag hann med i svängarna där, hade jag kontaktat dig någon timma senare hade jag nog varit tvåa på bollen.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tror du slipper dubbla tröngelskattavgifter. Passerar man flera gånger på en timme tror jag inte man betalar mer än för första passagen. Grattis till en härlig kamera!
 
ANNONS