Annons

Borde inte Sony lägga ner A-mount nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är det inte bättre att satsa på det man har framgång med istället för att envisas med konstgjord andning på ett marknadssegment Sony aldrig kommer lyckas i och som man kommer att förlora pengar i med en eskalerande takt framöver. Vad vill Sony egentligen uppnå med sin A-mountpolitik?

http://www.sonyalpharumors.com/japanese-sales-in-2014-sony-leads-the-mirrorless-ranking-looses-on-the-dslr-market/

Här kan man se hur det ser ut när det gäller både DSLR och spegellöst i Japan 2014. Dock inte på enskild modellnivå utan det är aggregerat per företag. Frågan är hur typiskt Japan är. De ligger nog lite före främst USA men även Europa när det gäller andelen kontra spegellöst kontra DSLR:er eller Sonys tjockkameror med SLT-teknik.

Det som är lite märkligt är ju att Sony som har 35% av den spegellösa marknaden envisas med att hålla SLR (tjockkamerorna) med det gamla Minolta A-mount under armarna. I denna artikel pekar man på att Sony tappat och inte ens längre är trea. Det är tydligen Ricoh de senaste åren, vilket är lite förvånande. Canon ökar sin marknadsandel i Japan på tjockismarknaden trots sämre sensorteknik på både Nikons och de andras bekostnad. Sony ökar på spegellöst. Sony hade 7,1% 2013 på tjockismarknaden och Ricoh som är trea nu har inte ens 5%.

Jag fattar inte att Sony nu gått ut med att man ska uppgradera sina A-mountobjektiv och fortsätta på SLT-tjockisarna parallellt med satsningen på spegellöst och E-mount. Det kan ju knappast löna sig och ska de ta sig tillbaka till tredje plats och ta sig närmare Nikon som trots tappet ligger kring 40% så skulle det ju krävas något helt nytt och hur stor är sannolikheten för det.

Sonys A77II har ju fått bra press och det kanske en ny version av A99 också får men A77II:an verkar ju inte ha tagit konsumenterna med storm fast den är mycket bra och det kommer nog inte A99 II heller göra. Frågan är om Sony skulle göra det på en marknad som denna oavsett hur bra kameror man byggde och oavsett om de tekniskt skulle vara helt outstanding (vilket de trots allt inte är generellt sett och med all sannolikhet heller inte kommer bli).
 

unoengborg

Aktiv medlem
Om A systemet läggs ned finns det risk att de får rykte om att svika sina kunder, och då finns ju risken att folk slutar köpa E eftersom de är osäkra på hur länge Sony håller sina system vid liv.
Eller så finns det marknader där A fortfarande säljer bra eller åtminstone OK.
 

Bengf

Aktiv medlem
I have a dream, en gång för länge sedan trodde ett fåtal att Sony skulle skapa revolution på kameramarknaden, det stannade vid dröm. Finns det någon kamera i dag som kan kallas för outstanding inom en bredare konsumentgrupp av fotografer.


//Bengt.
 

KGS

Aktiv medlem
Du vill provocera lite va? *s*
Finns massor av gammal fin Minoltaoptik som skulle sakna hus i framtiden. Har Sony tagit över Minolta så får de snällt fullfölja sina åtaganden i minst 200 år, alternativt kan de avyttra Minoltadelen igen. Samsung kanske är intresserade eller Yamaha.
 

equa

Aktiv medlem
Låter trist för en som just köpt en a77 II.... Svårt att förstå satsningen på a7-serien vars hus (förutom a7 II då) saknar bildstabilisering när inte heller deras objektiv har detta.
 

Bengf

Aktiv medlem
Syftade lite på StenÅkes sista rader i mitt förra inlägg, jag har gamla A77 och den är för mig mycket bra, tyvärr så rev jag det fina 16-50/2,8 i golvet, gick inte att laga så jag har använt 50/1,7 och 135/2,8. Jag hoppas också att A-mount får leva vidare, och Sony uppdaterar ju ett antal objektiv, oavsett vad som händer så har man sin kamera kvar.

C/N gör så klart många fina kameror, och har sålt mycket bra under många år så ägare av dessa har några objektiv i sina skåp, vilket är det samma för Pentax, Olympus och alla andra. Man är inte lika benägen att byta upp sig i dag skillnaderna är små mellan års modellerna, tillverkarna har väl varit listiga och gjort bara lite småjox mellan årsmodellerna, det tog några år men nu har köparna upptäckt att tex Canon 550D är i stort sett samma kamera som 700D fast det skiljer en 3-4 år mellan dom.

Folk som betalar 4-500 kr i månaden för sina telefoner med inbyggd kamera har väl dämpat hela kameraindustrin och så filmar dom bra också.


Dom kameror som folk köpte mest av för 25-30 år sedan kanske ännu längre tillbaks, och som sedan följde med in i digitalåldern fick väl ett fint försprång kan jag tänka. Fans många som tyckte att Sony skulle ha haft med Minolta namnet i loggan när dom tog över.


//Bengt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Låter trist för en som just köpt en a77 II.... Svårt att förstå satsningen på a7-serien vars hus (förutom a7 II då) saknar bildstabilisering när inte heller deras objektiv har detta.

Tänk inte så, din A77II är en skitfin kamera som du kommer att ha mycket glädje av i många många år och objektiv finns som sagt, det som är populärt i dag är också att köpa sig en bra kompakt av mindre format för att komplettera sin stora kamera och där är urvalet jättestort i dag.


//Bengt.
 

equa

Aktiv medlem
Tack Bengt!

Bara knepigt att förstå Sony här. Om nu a-mount är döfött vad skall man säga om e-mount då: Finns knappt några objektiv ö h t och om de förnämliga husen skall lira med a-mountobjektiven, krävs svindyra adaptrar. Finns i o f s billiga adaptrar, även för andra märken, men då förloras af. Märkligt hörn de har målat in sig i!
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag vill påstå att det är en näst in till omöjlig uppgift att konkurrera ut Canon/Nikon vad gäller DSLR-typen. vilket då gäller samtliga övriga märken på marknaden och inte bara Sony. Det handlar då inte om att dom andra gör sämre kameror på något sätt, Canon/Nikon är vad som sägs ofta väldigt säkra kort det är tryggt att välja dom, det blir så när vissa modeller har sålt bra under många år, och man får en bra motivation när man skall berätta för frugan att man vill köpa kamera med objektiv för 15-20 tusen kr.


Som jag ser det försökte väl då Sony att hitta på någonting, A900/A850 såg mycket lovande ut när dom kom och många av oss väntade givetvis på förbättrade ersättare, A700 var också en fin kamera. Här bytte Sony spår och gav sig ut på nya okända vägar, som nu har hamnat vid smidiga E-mount modeller. A6000 har tydligen sålt ganska så bra likaså kompaktserien RX100 och fler och fler har fått upp ögonen på A7-serien.

Sonys nya spårval har varit minst sagt krokigt till en början och man vet aldrig riktigt vad dom skall hitta på här näst, men det ser ändå mycket bättre ut nu än för några år tillbaka.


//Bengt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men Sony har väl inte problem just nu med kameradelen rent generellt. Det är A-mount som är i fritt fall vad det verkar. Spegellöst går väl ganska bra ändå och de är ju marknadsledande på sensorerna.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nej jag skrev nyss det att A6000 med flera ser ut att sälja bra, senaste säljlistan uppfattade jag som att det var i Japan som Sony låg i framkant, vad jag förstått så är Amerikanarna än så länge mera intresserade av dom lite större tyngre modellerna.


A5100-A6000 och förmodligen snart A7000 är på sitt sätt en utmärkt serie i olika prisklasser, samtidigt tycker jag att den ställer till det föra alla gamla Minolta ägare med objektiv hemma på hyllorna. Den stora autofokusadaptern är både klumpig och dyr och erbjuder endast ett gammeldags autofokussystem från A55:ans korta glansperiod..


Skulle jag eventuellt byta till en A7000, så behåller jag självklart min Gamla A77 och använder den också när andan faller på och får då användning av dom gamla objektiven, den tidiga 24Mp sensorn som sitter i den är alldeles utmärkt.


//Bengt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hade Sony haft en vilja att dominera på en mogen marknad kunde de tittat på Canon runt 2003 då 10D introducerades. De sålde 10D för ungefär 1/2 priset mot Nikon D100 som var en äldre och i mångt och mycket en sämre kamera. Lägg därtill att de sänkte objektivpriserna med 10% och då var inte digitala systemkameramarknaden mogen. Detta och introduktionen av 300D la grunden för Canons dominans i digitalåldern. Sony vägrade följa detta exempel, trots att digital KonicaMinolta var ett mindre märke på digitalmarknaden. Sony som är en gigant skulle kunnat sälja med marginelm vinst eller t o m förlust för att få marknadsandelar men det gjorde de inte.
 

equa

Aktiv medlem
FÅR Sony om de så vill tillverka adaptrar fullt kompatibla till andra märken? Eller hamnar de i domstol då? Förstår att de av märkesstolthet aldrig skulle göra så men legalt kan det väl inte bara vara öppet för tredjepartstillverkare? Först med full kompatibilitet skulle e-mount bli intressant för mig. Med enbart MF - pffff... Sen kan huset vara hur överj-ligt som helst. Verkar minst sagt förvirrat även för tredjepartstillverkare som ex-vis Sigma som först annonserar a-mount för sitt nya 150-600 och sedan drar tillbaka detta!
 

Bengf

Aktiv medlem
Grunden lade Canon redan på den analoga tiden, det var då dom gav fäste bland allmänheten deras AE1 var den mest sålda systemkameran på sin tid, det var fint att äga en Canon. Pentax hade också några populära modeller. Sony hade tidigt några mycket avancerade kompaktkameror, och varför dom inte hoppade på systemkamera tåget tidigare kan man undra över, det var ju först 2006 som deras A100 kom.


Man får aldrig glömma att mycket styrdes av vad yrkesfotograferna använde, folket såg ju det, stora kameror med batteripack, hade KM5D kommit ett år före 300D så hade det inte hjälpt ett dugg.


Det spelar ingen roll om Nikons nästa kamera har 16,8 DR eller 18,7 Folket köper Canon i alla fall.



//Bengt.
 

Photocon

Aktiv medlem
Håller i stort sett med Sten-Åke MEN så länge de rent dedicerade objektiven med AF till E-mount (mest FE för fullformat) är så få och i vissa fall (normalzoomarna) ganska risiga och dyra (FE 24-70/4) känns det som om Sony står aningen villrådiga.

Tredjepartstillverkare har inte hakat på FE-mount ännu. Dock ser vi att det kommer adaptrar med AF för exv Canons och eventuellt även Nikons gluggar till FE/E-mount.

Många av oss nöjer sig med MF, men så länge objektivparken till A7-serien är så begränsad tror jag inte Sony lägger ned A-mount. Och det kortare registeravståndet hos A7-serien gör att det är svårt att tillverka normalzoomar och vidvinklar som är både ljusstarka och har bra midrange- och kantskärpa.

//Lennart
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Sony har redan gjort sina investeringar i utveckling av objektiven. De behöver bara komma ut med ett kamerahus vart eller vartannat år för att hålla liv i systemet.
 

afe

Aktiv medlem
Sony har redan gjort sina investeringar i utveckling av objektiven. De behöver bara komma ut med ett kamerahus vart eller vartannat år för att hålla liv i systemet.
Mjo, fast jag tror inte de får så många nya kunder på det viset. De kan hålla en del av sina befintliga kunder nöjda, men frågan är hur långt det räcker.
 

Photocon

Aktiv medlem
Mjo, fast jag tror inte de får så många nya kunder på det viset. De kan hålla en del av sina befintliga kunder nöjda, men frågan är hur långt det räcker.
Kan mycket väl vara så. Men att skaffa så pass många nya kunder till A-mountsystemet att det lönar sig ordentligt känns avlägset. Det är ju inte första gången på 2 år som A-mounts vara eller icke vara diskuterats både här på FS och i en del utländska fora. Och det skapar osäkerhet, tror jag.

Vad E-mount beträffar tror jag att APS-C modellerna sitter väldigt säkert och tredjepartstillverkare har ocskå hakat på vad gäller att framställa objektiv. Men här har Sony numera konkurrens av flera tillverkare.

Som jag skrivit tidigare anser jag att FE-mount har en ganska svag objektiv-lineup vilket kan skapa viss osäkerhet och sannolikt i dagsläget ett visst köpmotstånd hos spekulanter som annars är väldigt intresserade av A7-serien.

Å andra sidan dör ju inte A-mountsystemet så länge det pytsas ut ett nytt kamerahus då och då eftersom det finns ganska många bra gluggar till det.

Så jag anser att Fröderberg har en point här, men jag kan även instämma i din undran hur långt det räcker.

Sonys roadmap känns lite otydlig.

//Lennart
 

afe

Aktiv medlem
Eftersom jag själv använder E-fattningen skulle jag helst se att de satsar helhjärtat på den i stället för att hålla liv i A-fattningen med konstgjord andning. Nu vet jag förstås att det inte är fullt så illa ställt med A-fattningen, men jag tror inte det i längden är bra med flera fattningar.

Nu har det ju kommit några fler objektiv i FE-serien i och med 16-35 och 70-200, och de verkar ju inte helt dumma. Får de bara in några fler fasta objektiv kan det nog blir bra :)

Sedan kan man ju tycka det är lite lustigt att Sony i sin marknadsföring av de spegellösa kamerorna presenterar det som att alla objektiv med A-fattning är en fullständigt integrerad del av det systemet, och det kan man ju ha olika uppfattningar om ...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
..............A5100-A6000 och förmodligen snart A7000 är på sitt sätt en utmärkt serie i olika prisklasser, samtidigt tycker jag att den ställer till det föra alla gamla Minolta ägare med objektiv hemma på hyllorna. Den stora autofokusadaptern är både klumpig och dyr och erbjuder endast ett gammeldags autofokussystem från A55:ans korta glansperiod.............


//Bengt.
Jag tror det är en ny Sony adapter på gång med modernare AF också.
 
ANNONS