Annons

Fujifilm X-T20 eller X100F?

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Idag har RAJALA 10% på allt... jag är små sugen att redan nu beställa X-T20 + kitzoom och 23/2 (motsvarande 35mm FF)... det blir några tusen i rabatt... vågar man göra det utan att känna på kameran?

Några timmar kvar...
 

martinot

Aktiv medlem
Idag har RAJALA 10% på allt... jag är små sugen att redan nu beställa X-T20 + kitzoom och 23/2 (motsvarande 35mm FF)... det blir några tusen i rabatt... vågar man göra det utan att känna på kameran?

Några timmar kvar...
Hara inte känt på X-T20, men av vad jag vet så är det "samma" kamera som min nuvarande X-T10, fast med ny sensors/EVF/CPU, och den tycker jag är riktigt trevlig.

Lägg en beställning så har du alltid möjligheten att ångra dig inom 14 dagar (du kan tom ringa och få ångerrätt godkänd, innan du plockar ut paketet, så slipper du lämna in igen för retur).
 

Knas79

Aktiv medlem
Idag har RAJALA 10% på allt... jag är små sugen att redan nu beställa X-T20 + kitzoom och 23/2 (motsvarande 35mm FF)... det blir några tusen i rabatt... vågar man göra det utan att känna på kameran?

Några timmar kvar...
Du får 2000 rabatt på objektivet hos CyberPhoto eller kameradoktorn när du köper xt-20. Det blir väl lite mer än 10%, 11,7 får jag det till men då verkar du inte behöva bestämma dig riktigt ännu heller. Framgår inte hur länge det gäller dock.
 

smislo

Aktiv medlem
Du får 2000 rabatt på objektivet hos CyberPhoto eller kameradoktorn när du köper xt-20. Det blir väl lite mer än 10%, 11,7 får jag det till men då verkar du inte behöva bestämma dig riktigt ännu heller. Framgår inte hur länge det gäller dock.
Hos RAJALA är 2000:- rabatt plus 10% oavsett vilket pris...
 

PMD

Aktiv medlem
Det gäller bara idag, och bara om man är registrerad kund hos Rajala. Det är tydligen lite hemligt för jag ser det inte på deras förstasida på websajten.
 

smislo

Aktiv medlem
Nu är beställningen lagd:

Fujifilm X-T20 + XF 18-55/2.8-4 R LM OIS, Svart
Fujifilm XF 23/2 R WR, Svart
Hoya Skyddsfilter Protector PRO1 43mm
Hoya Skyddsfilter Protector PRO1 58mm

Jag har 14 dagar ångerköp, till dess hinner jag känna på den hos Scandinavian Photo den 3 februari när FUJI har demodag...
 

martinot

Aktiv medlem
Nu är beställningen lagd:

Fujifilm X-T20 + XF 18-55/2.8-4 R LM OIS, Svart
Fujifilm XF 23/2 R WR, Svart
Hoya Skyddsfilter Protector PRO1 43mm
Hoya Skyddsfilter Protector PRO1 58mm

Jag har 14 dagar ångerköp, till dess hinner jag känna på den hos Scandinavian Photo den 3 februari när FUJI har demodag...
Gott - grattis! :)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har 14 dagar ångerköp, till dess hinner jag känna på den hos Scandinavian Photo den 3 februari när FUJI har demodag...
Jag tror att du har gott om tid att fundera. Ångerrätten gäller från att du har mottagit varan och leveranserna börjar i mars enligt Rajala.
 

Knas79

Aktiv medlem
Blir intressant att se när Dpreview mfl recenserar den också. Känslan är ju att vissa haft tillgång till den ett tag så förhoppningsvis kanske någon bra recensent hinner med det innan släppet.
 

smislo

Aktiv medlem
Å andra sidan tror jag inte Samir kommer att ångra sig.
Finns alla förutsättningar att man behåller denna... en av orsakerna varför jag lämnat SONY är saknad av bra APS-C optik till A6XXX kamera serie...FUJI har perfekt objektiv park...och tanken är att X-T20 ska bli komplement till min NIKON FF system som jag använder bl a att fota handboll... FUJI är tänkt som vardags kamera, till resor och liknande...försökte med Panasonic TZ-100 men den håll inte kvalité som jag ville speciellt i dålig ljus...
 

martinot

Aktiv medlem
Tror det blir ett perfekt komplement till dina Nikon DSLR så som du beskriver dina krav (är ganska stor skillnad på APS-C-sensor med ljusstark optik och kompaktkamera med 1"-sensor och ljussvagare optik).

Rapportera gärna tillbaka lite senare hur det fortlöper.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tycker det intressanta är hur steget över till Fuji för många innebär att de tycker det är roligare att fota.
Det gäller också mig själv. Steget ner från canon 5Ds r borde ju vara i fel riktning. Jag hade ju hela skåpet fullt av blixtar och L-Objektiv.
Fast efter långt testande där jag verkligen objektivt försökte jämföra resultaten objektivt så valde jag Fuji. Detta var helt baserat på mina preferenser och påstår på inget sätt att detta är rätt för alla.
Fast att så många tycker att det är roligare med Fuji borde tyda på något som inte bara är subjektivt. De har hittat en en viktig faktor här.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
En fattigmans Leica!

Tycker det intressanta är hur steget över till Fuji för många innebär att de tycker det är roligare att fota.
Det gäller också mig själv. Steget ner från canon 5Ds r borde ju vara i fel riktning. Jag hade ju hela skåpet fullt av blixtar och L-Objektiv.
Fast efter långt testande där jag verkligen objektivt försökte jämföra resultaten objektivt så valde jag Fuji. Detta var helt baserat på mina preferenser och påstår på inget sätt att detta är rätt för alla.
Fast att så många tycker att det är roligare med Fuji borde tyda på något som inte bara är subjektivt. De har hittat en en viktig faktor här.
En fattigmans Leica kanske är svaret? Bra storlek, bra byggkvalitet och mycket bra optik. Nästan som Leica, som för de allra flesta är orimligt dyr. För en gammal Canon F1-fotograf kändes Xpro-1 som att komma hem igen. Då hade jag spanat på Leica i flera år men med Leicas priser på sina hus så svider värdeminskningen rejält.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
En fattigmans Leica kanske är svaret? Bra storlek, bra byggkvalitet och mycket bra optik. Nästan som Leica, som för de allra flesta är orimligt dyr. För en gammal Canon F1-fotograf kändes Xpro-1 som att komma hem igen. Då hade jag spanat på Leica i flera år men med Leicas priser på sina hus så svider värdeminskningen rejält.
Jag gillade X-PO1 på många sätt. Fast eftersom jag kom från Canon dSLR så kunde jag inte köpa köpa hur slö den var.
X-PRO2 gjorde därför en stor skillnad.
NU har man en AF som ligger nära de bästa dSLR kamerorna.
Kanske inte ännu bäst men inte långt därifrån.
Leica lever sitt eget liv. Här handlar det så mycket om känsla. och image.
Kan man se skillnaden?
 

Sabud

Aktiv medlem
Har en X-T1 men avstår uppgradering till nya X-T2 då jag haft en tanke att invänta en kommande X-E3. Dock med nya X-T20 så verkar saken avgjord. Jämför man med dagens X-E2 verkar X-T20:an kompaktare och vikskärmen är en stor fördel. Gissar även att en kommande X-E3 blir något tyngre än 2:an så där blir det nog `dött lopp´. Hur som helst, lider inte av köpklåda så jag väntar till den är testad av Dpreview ;)
Nedan en liten storleksjämförelse.

http://camerasize.com/compare/#703,652

/Stephan
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det kommer nog en X-E3 men den är nog en bit bort i tiden.
Den kommer nog vara som en X-T20 fast med en X-PRO2 liknande stil.
Kanske en fördel för gatufotografer som gillar sökaren till vänster och kunna hålla koll på vad som händer utanför sökaren med det andra ögat.
Rent fotografiskt kommer det förmodligen inte vara någon skillnad.
 
ANNONS