Annons

Fujifilm X-T20 eller X100F?

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Fuji har ju verkligen haft ett fyrverkeri sedan de släppte X-PRO2 och senare X-T2. Den ena nyheten efter den andra.
Nu släpps snart också GFX som väl kommer ge nya vågor på det hela.
Deras objektivplan är snart också uppfylld.
Man kan ju undra vad de skall göra under resten av året.
Uppgradera mjukvara :)

Tycker att de har träffat rätt på de flesta punkter, speciellt när man vandrade mellan de olika tillverkare och deras produkter på bordet...
 

gamleJ

Aktiv medlem
Skulle kanske starta en separat tråd men det handlar åtminstone om rätt kamera:). Jag har velat ganska länge nu vilket hus som ska komplettera min 5dsr. Jag var länge inne på Canon m5 men trots att jag har blixtar och objektiv i massor till den så har jag tvekat. Fujis x-t2 har legat och retat men prislappen har avskräckt. X-t20 med 18-50 däremot blir svår att motstå. Jag tänker fira min 50-årsdag i Stockholm och planen är att hämta upp ett Fujikit hos Scandinavian foto eller Rajala:). Det finns dock två saker jag undrar. Jag vill kunna använda tethering in i lightroom. Vad jag kan se ska det gå med en plugin (kanske bara gäller x-t2).Jag blir dock inte klok på om det är gratis eller jag måste köpa den? Fråga två handlar om blixtlösning. Jag har Canons st-e3 samt en 600ex-rt och en 430 ex-rt. Kan jag på ett bra sätt utnyttja dessa på Fuji med Cactus grejer eller missar jag viktig funktionalitet?
 

r2d2

Aktiv medlem
Skulle kanske starta en separat tråd men det handlar åtminstone om rätt kamera:). Jag har velat ganska länge nu vilket hus som ska komplettera min 5dsr. Jag var länge inne på Canon m5 men trots att jag har blixtar och objektiv i massor till den så har jag tvekat. Fujis x-t2 har legat och retat men prislappen har avskräckt. X-t20 med 18-50 däremot blir svår att motstå. Jag tänker fira min 50-årsdag i Stockholm och planen är att hämta upp ett Fujikit hos Scandinavian foto eller Rajala:). Det finns dock två saker jag undrar. Jag vill kunna använda tethering in i lightroom. Vad jag kan se ska det gå med en plugin (kanske bara gäller x-t2).Jag blir dock inte klok på om det är gratis eller jag måste köpa den? Fråga två handlar om blixtlösning. Jag har Canons st-e3 samt en 600ex-rt och en 430 ex-rt. Kan jag på ett bra sätt utnyttja dessa på Fuji med Cactus grejer eller missar jag viktig funktionalitet?
Vet inte om du kan tråda xt20 men xt2 ska ju fungera med plugin som tyvärr kostar. Det finns en annan vög att tepda till LR och det ör med wifi sd kort på något vis, har inte testat det själv. Jag kör en xt1 med wif sd kort som sänder joeg till plattan o appen shuttersnitch.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Vet inte om du kan tråda xt20 men xt2 ska ju fungera med plugin som tyvärr kostar. Det finns en annan vög att tepda till LR och det ör med wifi sd kort på något vis, har inte testat det själv. Jag kör en xt1 med wif sd kort som sänder joeg till plattan o appen shuttersnitch.
Tack, får undersöka det här mer. Jag vill kunna fota raw in i datorn och det lär väl bli segt med wifilösning.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Efter att ha läst på lite mer är det bara att konstatera att blixtlösningarna för Fuji inte ser så kul ut. Tethering fungerar endast för x-t2 och kostar. Inser att jag är rätt bortskämd med Canon. Trots detta och med hopp om att lösningar kommer blir det nog ändå en x-t20.
 

smislo

Aktiv medlem
Fuji har ju verkligen haft ett fyrverkeri sedan de släppte X-PRO2 och senare X-T2. Den ena nyheten efter den andra.
Nu släpps snart också GFX som väl kommer ge nya vågor på det hela.
Deras objektivplan är snart också uppfylld.
Man kan ju undra vad de skall göra under resten av året.
En bantad version av EF-X500 för ca 3000:- och en 16/2 WR :)
 

"klick"

Aktiv medlem
Efter att ha läst på lite mer är det bara att konstatera att blixtlösningarna för Fuji inte ser så kul ut. Tethering fungerar endast för x-t2 och kostar. Inser att jag är rätt bortskämd med Canon. Trots detta och med hopp om att lösningar kommer blir det nog ändå en x-t20.
X-T20 ligger väldigt bra till prismässigt så även om den inte klarar exakt allt så får man funktionsmässigt och bildmässigt väldigt mycket för pengarna jämfört med andra kameror i samma prisklass.
Impad att den har touchscreen med pinch också.
Touchen verkar även responsiv jämfört med t.ex. Sonyn.
En annan bra sak är att rolling shutter är hyffsad, den finns där helt klart men märks inte av i samma grad som vissa andra. En av anledningarna till jag valde bort Sonys då dom det märks av för mycket även vid vanlig använding. Test nedanför. Nu är det iof ett test på XT2 men det ska vara samma på X-T20 då sensor och processor är lika vad jag förstått ?

Nu vill man bara att denna månad ska gå snabbt !
Kom en ny video på uppackning och lite test av funktioner av X-T20 som kanske kan vara relevant i tråden.
https://www.youtube.com/watch?v=CV8zBUrsRpQ
 

Bilagor

gamleJ

Aktiv medlem
X-T20 ligger väldigt bra till prismässigt så även om den inte klarar exakt allt så får man funktionsmässigt och bildmässigt väldigt mycket för pengarna jämfört med andra kameror i samma prisklass.
Impad att den har touchscreen med pinch också.
Touchen verkar även responsiv jämfört med t.ex. Sonyn.
En annan bra sak är att rolling shutter är hyffsad, den finns där helt klart men märks inte av i samma grad som vissa andra. En av anledningarna till jag valde bort Sonys då dom det märks av för mycket även vid vanlig använding. Test nedanför. Nu är det iof ett test på XT2 men det ska vara samma på X-T20 då sensor och processor är lika vad jag förstått ?

Nu vill man bara att denna månad ska gå snabbt !
Kom en ny video på uppackning och lite test av funktioner av X-T20 som kanske kan vara relevant i tråden.
https://www.youtube.com/watch?v=CV8zBUrsRpQ
Ja det är onekligen mycket som verkar bra. Jag behöver få känna och klämma på både x-t2 och 20. Båda husen är grymt tilltalande gällande design så där kan det kvitta mellan husen men den riktiga känslan är en annan sak. Hoppas att åtminstone MediaMarkt i Linköping tar in båda husen. Saknar verkligen riktiga fotohandlare här.
 

"klick"

Aktiv medlem
Blev lite orolig nu. Hade missat att X-T2 kör 1.17x crop "full sensor" readout medans X-T20 kör line skipping..
Det senare kan ge lite oskarpare bild och aliasing.
Aja, blir ändå ingen X-T2 för mig då prisskillnaden är för stor. Lite oroande dock att det i princip inte finns några exempel på video ännu. Bara hittat en men den är i dåligt ljus och ganska stilla med skakiga händer så svårt att bedöma. Länk. http://img.photographyblog.com/reviews/fujifilm_x_t20/photos/fujifilm_x_t20_01.mov (200meg)

Nu är denna tråd iof vs X100F kom jag på.. Annars får skapa ny.
 

NikiG

Medlem
Blev lite orolig nu. Hade missat att X-T2 kör 1.17x crop "full sensor" readout medans X-T20 kör line skipping..
Det senare kan ge lite oskarpare bild och aliasing.
Aja, blir ändå ingen X-T2 för mig då prisskillnaden är för stor. Lite oroande dock att det i princip inte finns några exempel på video ännu. Bara hittat en men den är i dåligt ljus och ganska stilla med skakiga händer så svårt att bedöma. Länk. http://img.photographyblog.com/reviews/fujifilm_x_t20/photos/fujifilm_x_t20_01.mov (200meg)

Nu är denna tråd iof vs X100F kom jag på.. Annars får skapa ny.
Länken fungerar ej.

Tråden är väll ändå X-T20 vs X100F så det är nog fortfarande relevant för tråden. :)
 

r2d2

Aktiv medlem
Blev lite orolig nu. Hade missat att X-T2 kör 1.17x crop "full sensor" readout medans X-T20 kör line skipping..
Det senare kan ge lite oskarpare bild och aliasing.
Aja, blir ändå ingen X-T2 för mig då prisskillnaden är för stor. Lite oroande dock att det i princip inte finns några exempel på video ännu. Bara hittat en men den är i dåligt ljus och ganska stilla med skakiga händer så svårt att bedöma. Länk. http://img.photographyblog.com/reviews/fujifilm_x_t20/photos/fujifilm_x_t20_01.mov (200meg)

Nu är denna tråd iof vs X100F kom jag på.. Annars får skapa ny.
Pratar du film funktioner nu? Lineskipping??
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
En bantad version av EF-X500 för ca 3000:- och en 16/2 WR :)
Skulle vara glad om de skapade en optisk blixtstyrning så jag slipper ha en tung blixt på kameran.
Nu har det länge Funnits rykten om att Phottix skall släppa en Odin lösning för Fuji och även några andra tillverkare verkar vara på gång.
Nu verkar det vara Fuji som har strul med att kommunicera sin slutliga lösning.
Flera verkar avvakta detta.
Fuji har fortfarande sina svagheter.
 

"klick"

Aktiv medlem
Verkar som de börjat levereras på vissa ställen i Istanbuk åtminstone, antingen det eller så är det någon som lag ner tid på att jävlas.

https://www.dpreview.com/forums/thread/4116292
Oj det var väldigt tidigt. Lite skumt det där.

Som du skrev kan det vara någon som trollar vilket inte är så ovanligt nuförtiden.
Om det är genuint vore det bra om han kunde ta och posta fullres bilder och video.
Lite taskigt om han bara visar att han fått kameran och inget mer !

Kollar google och youtube en gång varje dag efter något nytt material om kameran men helt dött. Vet inte när dom riktiga recensionerna brukar komma. Förhoppningsvis snart.
 

Knas79

Aktiv medlem
Datumet som verkar gälla internationellt verkar ju vara 16/2 om tråden stämmer så bör ju dyka upp mer info nästa vecka då.
 

smislo

Aktiv medlem
Datumet som verkar gälla internationellt verkar ju vara 16/2 om tråden stämmer så bör ju dyka upp mer info nästa vecka då.
När FUJI hade demo dagen på SCPH i Malmö, sa deras representant att 23/2 kommer kameror till central lager i Hamburg att senare börjar distribueras vidare bl a Sverige...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Nu har det länge Funnits rykten om att Phottix skall släppa en Odin lösning för Fuji och även några andra tillverkare verkar vara på gång.
Jag har från Fujifilm Europa fått veta att Fujifilm samarbetar med tre blixttillverkare om trådlös TTL-styrning. De nämnde Elinchrom och Profoto. Elinchrom delar system med Phottix.
 
ANNONS