Annons

Fujifilm X-T20 eller X100F?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johnny.H.

Aktiv medlem
Ja, X-T20. Den verkar ju finnas på lager lite varstans så strunta i Rajala om de inte ens kan hålla reda på beställningarna.
 

"klick"

Aktiv medlem
Fick också min X-T20 idag. Väldigt liten men stilig kamera helt klart. Bara hunnit ta ett par testbilder men väldigt nöjd men hur den presterar med 18-55 kit-objektivet. Tycker skärpan är bra även på full öppning. Får hoppas på fotoväder i helgen !
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Detta med följande fokus är lite komplicerat. Olika Objektiv är olika bra på det.
Det objektiv jag funnit vara bäst är 50-140.
100-400 är OK men kräver mer ljus. Vid bra ljus fungerar det även med snabba hundar.
Många av de äldre objektiven är ganska långsamma.
Nu är ju följande AF väldigt beroende på vad man fotograferar.
Så här kan vara krav variera enormt. Det som anses tillräckligt bra för någon kan anses som värdelöst för någon annan.
Det var tillräckligt bra för mig som bara är amatör. Nu har jag ju aldrig ägt en renodlad sportkamera eftersom jag sällan har behov av en sådan. Men om jag jämför med de kameror jag använt så var det riktigt bra och helt klart den bästa spegellösa jag testat.
 

Gripen73

Aktiv medlem
Fick precis reda på att min X-T20 med 18-55 + 23mm finns att hämta på Scandinavian Photo idag. :) Vilken överraskning. :)
 

"klick"

Aktiv medlem
Kanske blir lite sidospår men testade fota med X-T20n på min halvfärdiga mikrofotorigg med automatiserad stacker. Är helt novis inom både hårdvaran och mjukvaran så blev glatt överraskad att allt funkade förhållandevis smärtfritt. Var lite orolig då det är en helt oprövad kameramodell så att säga.

Var bara att ändra i kameran till att den ska kunna fota utan objektiv och aktivera slutaren via mic-ingången så att riggen kan styra kameraslutaren.
Det enda som är lite trist är att man inte kan köra blixt med elektronisk slutare (bara CCD klarar det ?) så kör med LED istället. Delar av den smälte dock efter 3min mitt i en fokusstackingsession.. behövs betydligt större kylfläns än jag hade satt dit !

Saknas fortfarande många delar för att få optimala resulatat men kunde iaf funktionstesta. Tog en bild av en gammal död nattfjäril kanske 10mm stor. Förstoringen vet jag inte, stegade ner förstoringen för att få med större delen av huvet.
Runt 100 bilder i Zerene stacker pmax rakt av, ingen retusch. 10um steg. Skulle behövts fler steg för att få bort "halo" effekten som ser ful ut men det får va för ikväll.

Det är ett sådant här objektiv som sitter på om nån undra.
http://www.ebay.com/itm/OLYMPUS-Microscope-Objective-Lens-MPlanFL-N-10x-0-30-UIS-2-/222185306785
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Mindre vibrationer kan det nog vara, men har du testat om det är märkbart i praktiken? Om du använder blixt på nära håll så motverkar det ju vibrationsproblemet en del.
 

"klick"

Aktiv medlem
Mindre vibrationer kan det nog vara, men har du testat om det är märkbart i praktiken? Om du använder blixt på nära håll så motverkar det ju vibrationsproblemet en del.
Vid 10X är det inte kritiskt men jag kan t.ex. inte vistas i samma rum när den fotar för fotsteg skakar bilden men då har jag ingen bra stabil plattform ännu. Vid högre förstoringar blir vibrationer ett mycket stort problem.

Blixt vs LED har jag inte testat i vibrations-synpunkt ännu, bara läst att vissa får problem medans andra inte. Kanske beror på tjocklek av diffusor emellan och vilken styrka blixten körs på osv. Kan skapa en separat tråd om mikrofotandet så det inte blir offtopic :)


OnT
Såg förresten att Iridient X-Transformer beta 3 släpptes nyss.
Bra program för att konvertera råfilerna. Speciellt om man kör t.ex. Capture One som inte verkar intresserade av Fuji.

http://iridientdigital.com/products/xtransformer_download.html
 

Knas79

Aktiv medlem
Fortfarande inget från RAJALA och de inte vet när de kommer att få den :(

Under tiden försöker jag klura ut vilken blixt man ska köpa till FUJI?

https://www.photax.se/product/godox-witstro-ad600b-ttl-studioblixt, undrar varför inte finns lösningen till FUJI?

Två grejor är jag intresserad av:

TTL
AF lampa ska fungera i blixt

Vilka blixt ni kör med era FUJI kameror?
Nej det var tur för dem att de hade 10% annars hade de inte fått mycket sålt.

Själv fotat jag rätt sällan med blixt men köpte en sån billig Meike via Kina. Inte kunnat testa den än så jag sitter i samma båt som dig med Rajala. Den kör TTL i allafall.
 
ANNONS