Annons

Fujifilm X-T20 eller X100F?

Produkter
(logga in för att koppla)

Knas79

Aktiv medlem
Kanske inget konstig med tanke på omdöme:

https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=2876

Fast jag tittade inte när jag beställde, konstig nog rekommenderas dem av FUJIFILM som rekommenderad återförsäljare...

Nu är det bara att bita i sura äpplet och vänta eftersom alla kampanjer hade gått ut...
Är ju tyvärr ingen som har den inne, eller ens har haft den inne? Hade det varit så hade jag avbokat Rajala. Irriterad rent generellt av den, i mitt tycke, rätt usla lanseringen här. Hade jag haft något alternativ till kameran hade jag köpt den även om jag hade behövt vänta lika länge. Kanske hinner komma något nytt innan den är i lager som är intressant vem vet. Jag är inte beroende av tillverkare då jag sålt av mina gamla m4/3 och letar egentligen mest efter en ersättare. Sony nuvarande modeller tilltalar mig dock inte.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur länge har Rajala haft den i lager?

Min (begränsade) erfarenhet av Rajala är att det inte går speciellt snabbt för dem att leverera (tiden som som anges ska man se som ett förslag :) men att de levererar på ett säkert sätt och packar väl.

Du får väl kontakta Rajala och begära ett leveransbesked.
 

smislo

Aktiv medlem
Hur länge har Rajala haft den i lager?

Min (begränsade) erfarenhet av Rajala är att det inte går speciellt snabbt för dem att leverera (tiden som som anges ska man se som ett förslag :) men att de levererar på ett säkert sätt och packar väl.

Du får väl kontakta Rajala och begära ett leveransbesked.
Enligt hemsidan, sedan Påsken... har blivit lovad denna vecka, som jag skrev i tidigare inlägg... skickade mail igår och frågade vad som är problemet?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Noll koll

Enligt hemsidan, sedan Påsken... har blivit lovad denna vecka, som jag skrev i tidigare inlägg... skickade mail igår och frågade vad som är problemet?
Rajala är kända för att ha noll koll på vd som finns i lager. De har många gånger påstått att de har produkter i lager men när kunderna beställer så drööööjer det innan de levererar. Det är väl ett sätt att samla på sig beställningar innan man beställer eller får leverans från Fuji.
 

rozn

Medlem
IMG_1720.jpg
IMG_1726.jpg
IMG_1727.jpg

Fick min svarta kamera med 18-55 igår från japanphoto. Den enda de hade på lager. Väldigt fin pryl! ☺
 

smislo

Aktiv medlem
Blev mörkräddd när jag såg lådan...men det var rätt objektiv inne, huh...den långa väntan är över...väntar på att batteri laddas...
 

Bilagor

smislo

Aktiv medlem
Fick du något meddelande innan?
Jag var på dem (RAJALA) lite med tanke att de skriver att kombo jag beställde finns på lager, hade kontakt med någon Maria på kundtjänst...i fredags på morgonen fick mail från henne att de inte hinner skicka, runt 14.00h samma dag kom mail att prylarna skickades...via kolli nummer fick veta att posten hämtade paketet i måndags och idag kom det... Har känsla att de hade gjort paketet X-T20 med XF 18-55/2.8-4.0, dvs tagit ur 16-50 lens och stopat 18-55, vem vet kanske ännu bättre...har hört att är vis skillnad mellan 18-55 i kit eller när man köper bara lens, förvisso bara rykte...
 

Knas79

Aktiv medlem
Jag var på dem (RAJALA) lite med tanke att de skriver att kombo jag beställde finns på lager, hade kontakt med någon Maria på kundtjänst...i fredags på morgonen fick mail från henne att de inte hinner skicka, runt 14.00h samma dag kom mail att prylarna skickades...via kolli nummer fick veta att posten hämtade paketet i måndags och idag kom det... Har känsla att de hade gjort paketet X-T20 med XF 18-55/2.8-4.0, dvs tagit ur 16-50 lens och stopat 18-55, vem vet kanske ännu bättre...har hört att är vis skillnad mellan 18-55 i kit eller när man köper bara lens, förvisso bara rykte...
Du får återkomma med intryck sen. Är nära att avboka min och nöja mig med min D700 tills dess att jag känner att det finns ett alternativ med motsvarande autofokus i mindre format.
 

smislo

Aktiv medlem
Nu är första bilder tagna...23/2 och X-T20 känns som perfekt kombo...18-55 är på gränsen och 50-200 är för stor, man saknar riktigt grep med stor objektiv...nu kommer jag från NIKON FF då blir det också vanesak att gå från stor till liten kamera hus, men å andra sida är det som jag ville ha på det sättet...liten och lätt... kameran är lätt, AF helt tyst, snabb (egen uppfattning), alla lens känns väldigt skarpa för ögonblicket för det lilla jag testat och kolat i dator...rätt många inställningar, det blir lekfull helg :) ... imorgon får jag också Metz M400 då blir den lilla "traveling light" kombo nästan klar, saknar bara 16/2.0 WR om den kommer någon gång...
 

Bengf

Aktiv medlem
Nu är första bilder tagna...23/2 och X-T20 känns som perfekt kombo...18-55 är på gränsen och 50-200 är för stor, man saknar riktigt grep med stor objektiv...nu kommer jag från NIKON FF då blir det också vanesak att gå från stor till liten kamera hus, men å andra sida är det som jag ville ha på det sättet...liten och lätt... kameran är lätt, AF helt tyst, snabb (egen uppfattning), alla lens känns väldigt skarpa för ögonblicket för det lilla jag testat och kolat i dator...rätt många inställningar, det blir lekfull helg :) ... imorgon får jag också Metz M400 då blir den lilla "traveling light" kombo nästan klar, saknar bara 16/2.0 WR om den kommer någon gång...

Kul att kameran äntligen kom.
 

SallyIV

Aktiv medlem
..föreslår att du också roar dig med att köra Bracket med filmsimulering, sätta hög-/lågdagrar i max, ISO 12 800 så får du en i svart/vitt fins känsla..

-J!
 

smislo

Aktiv medlem
Har fått Metz M400 idag, storlek passar perfekt till X-T20. Den kom med V 1.0 mukvara, uppdaterade den till V1.1 så ska den funka i HSS, dvs det kom FP efteråt i menu under TTL efter uppdatering.

Än så länge har inte lyckats få AF lampa att tända...men i helheten ser lovande ut...
 

Bilagor

smislo

Aktiv medlem
Börjar bli kompis med X-T20 efter 500+ bilder i helgen...har fått också AF lamp i M400 att tända vid fokusering, man var tvungen att ha i X-T20 MENU, AF/MF -> AF ILLUMINATOR ON, men fortfarande fungerar inte alltid, t ex inte i helt svart rum, däremot i halvmörkt tänds den???

Använder Peak Design slidelite kamerarem, varje gång man ska ta av batteri måste man skruva av hållare som sitter i kamerastativ skruven, klart miss av FUJI tycker jag...

Saknar OMNIBOUNCER för Metz M400 ocskå för lite mer behagligare blixt bilder...
 
ANNONS