Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

16 GB eller 3200x1800?

Produkter
(logga in för att koppla)

-----Per-----

Aktiv medlem
3200x1800 på 13,3" är väl mindre än 300ppi. Ungefär som en bättre utskrift. Själv har jag 2560 x 1600 och inbillar mig att det toppen att ha ungefär samma ppi som på skärm som på utskrift t.ex. när man skärper bilder.
 

sumpan

Aktiv medlem
Jag skulle helt klart valt mer minne framför högre skärmupplösning. Upplösningen 1920x1080 räcker väl till på 13.3".

Jag tycker också att 13.3" är väl litet som skärmstorlek att utföra något seriöst arbete på, när jag håller på med foto eller jobb så är min laptop inkopplad till två externa skärmar med tillhörande mus och tangentbord.
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Jag skulle helt klart valt mer minne framför högre skärmupplösning. Upplösningen 1920x1080 räcker väl till på 13.3".

Jag tycker också att 13.3" är väl litet som skärmstorlek att utföra något seriöst arbete på, när jag håller på med foto eller jobb så är min laptop inkopplad till två externa skärmar med tillhörande mus och tangentbord.
Håller med fullständigt. Jag tycker det är viktigare med en stor skärm, snabb dator, mycket minne (hör ihop lite) än sanslös upplösning på en 13":s skärm, eller på en telefon för den delen. Det är därför jag tror det dröjer innan tangentbord, mus och stora skärmar försvinner. Det är svårt att utföra något vettigt (som t.ex. bildbehandling eller större textbearbetning) med en telefon.

Dessutom är jag lite frågande inför W10:s minimalistiska (och fula) gränssnitt, där verkar man klara sig bra med ganska lite upplösning - men det är en annan fråga. Jag har bara W10 i en liten dosa bak på TV:n, så jag har inte så mycket erfarenhet av det operativsystemet.

/Tomas
 

RogerBack

Medlem
Med QHD+ på 13" måste man skala upp om man inte har örnögon a'la Chuck Yeager. Har haft en Lenovo Yoga 2 Pro med sån skärm och med full upplösning blev allt mikroskopiskt. Men å andra sidan lär ju inte 16GB jämfört med 8GB göra nån jätteskillnad i LR. Minne är alltid bra så satsa på minnet säger jag!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Med QHD+ på 13" måste man skala upp om man inte har örnögon a'la Chuck Yeager. Har haft en Lenovo Yoga 2 Pro med sån skärm och med full upplösning blev allt mikroskopiskt. Men å andra sidan lär ju inte 16GB jämfört med 8GB göra nån jätteskillnad i LR. Minne är alltid bra så satsa på minnet säger jag!
Använt du bara ett single-program funkar 8GB, men vill du använda flera program samtidigt så vill iaf jag ha mer minne.

Att sedan låsa sig vid 8GB RAM (som i TS förslag) känns inte framtidssäkert, tror behoven av arbetsminne kommer att öka och datorn lär väl hänga med ett tag.

Håller också med om att för små skärmar är inget kul att redigera på, tycker minimum idag är 24" :)
 

-----Per-----

Aktiv medlem
Jag tycker att du borde gå till en butik för att jämföra skärmarna. Personligen uppskattar jag högupplösta skärmar mycket.
 

j3n5

Aktiv medlem
För det första så har i princip alla datorer med den Skylake-processorfamiljen (de som drar typ 15W) fastlödda minnen, det har med moderkort och storlek och göra. Det minnet som sitter i är det som man får. För det andra så är de flesta högupplösta småskärmar blanka kontrastförstärkta saker som jag inte gillar. Köpte faktiskt en Dell XPS 15 med 1920x1080 för att slippa detta. Tycker den fungerar utmärkt med PS/Lightroom. Å andra sidan kopplar jag upp den mot en 27" på 3840x2160 hemma.

Varför inte titta på en något större dator? T ex ASUS Zenbook UX430UQ på 14" är inte mycket större men ger samma i7 (den lilla tvåkärniga, strömsnåla) 16Gb fastlött, 512 Gb SSD och ett NVIDIA GeForce 940MX grafikkort som verkligen kan snabba på både PS & Lightroom.

https://www.dustinhome.se/product/5011007335/zenbook-ux430uq

Dvs. jag skulle aldrig prioritera 3200x1800 på en liten skärm..
 

frwe

Aktiv medlem
För det första så har i princip alla datorer med den Skylake-processorfamiljen (de som drar typ 15W) fastlödda minnen, det har med moderkort och storlek och göra. Det minnet som sitter i är det som man får. För det andra så är de flesta högupplösta småskärmar blanka kontrastförstärkta saker som jag inte gillar. Köpte faktiskt en Dell XPS 15 med 1920x1080 för att slippa detta. Tycker den fungerar utmärkt med PS/Lightroom. Å andra sidan kopplar jag upp den mot en 27" på 3840x2160 hemma.

Varför inte titta på en något större dator? T ex ASUS Zenbook UX430UQ på 14" är inte mycket större men ger samma i7 (den lilla tvåkärniga, strömsnåla) 16Gb fastlött, 512 Gb SSD och ett NVIDIA GeForce 940MX grafikkort som verkligen kan snabba på både PS & Lightroom.

https://www.dustinhome.se/product/5011007335/zenbook-ux430uq

Dvs. jag skulle aldrig prioritera 3200x1800 på en liten skärm..
Köpte just en sådan för en månad sedan. Är verkligen nöjd med allt. Skärmen är aningen mer blå än min stora Eizo men inte så det stör. Tycker upplösningen räcker mer än väl för skärmstorleken. /Frode
 

horvendile

Aktiv medlem
Varför inte titta på en något större dator? T ex ASUS Zenbook UX430UQ
Jag har varit grymt sugen på den ett tag, till stor del just för Lightroom på resa. Jag lutar åt att vänta tills de kommer med fyrkärniga CPU i Ultrabooks, men å andra sidan har jag 10 % rabatt på ett köp hos Inet den här månaden.
Så... om det inte är att kapa tråden för mycket, några fler som använt den?
 

j3n5

Aktiv medlem
Jag har varit grymt sugen på den ett tag, till stor del just för Lightroom på resa. Jag lutar åt att vänta tills de kommer med fyrkärniga CPU i Ultrabooks, men å andra sidan har jag 10 % rabatt på ett köp hos Inet den här månaden.
Så... om det inte är att kapa tråden för mycket, några fler som använt den?
Enda anledningen att jag inte köpte den är att jag jobbar lite med Premiere och After Effects också, då kommer 4-kärniga i7-7700HQ, GeForce GTX 1050 & 32Gb RAM väl tillhands. En kompis som har den är riktigt nöjd i alla fall, nöjd också att han inte köpte den mindre ZenBook 3 istället.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Jag har varit grymt sugen på den ett tag, till stor del just för Lightroom på resa. Jag lutar åt att vänta tills de kommer med fyrkärniga CPU i Ultrabooks, men å andra sidan har jag 10 % rabatt på ett köp hos Inet den här månaden.
Så... om det inte är att kapa tråden för mycket, några fler som använt den?
Helt ok att kapa tråden.

UX430 såg inte så dum ut.

Såg även att Lenovo släpt yoga 720 15 tum med hq processor och geforce 1050. Och för en gångs skull en riktigt bra skärm för att vara Lenovo.

Ju mer man tittar ju mer förvirrad blir man.

Blir nog ett spontan köp när någon har sommarrea.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Har du kollat in Lenovo yoga 900 serien?
/Jörgen
Jag sa nej tidigare till yoga 900 men efter läst lite mer om skärmen. Och den räcker gott sålänge man bara publicerar online. Det är inte ens varje år jag beställer eller skriver ut. Och som amatör kan jag leva med att Asus visar några % fler färger.

Det som avgjorde var rea på Komplett, 10995:- och då fick jag i7 (dock gen 6), 16gb och 512 gb SSD och 3200x1800

Så jag fick både 16gb och 3200x1800 :)

Sonen har bara i5 och 8Gb i sin yoga 900 :)
 

Sleepless

Aktiv medlem
Enda anledningen att jag inte köpte den är att jag jobbar lite med Premiere och After Effects också, då kommer 4-kärniga i7-7700HQ, GeForce GTX 1050 & 32Gb RAM väl tillhands. En kompis som har den är riktigt nöjd i alla fall, nöjd också att han inte köpte den mindre ZenBook 3 istället.
Jag är inne på Asus ZenBook UX430UQ just nu och skulle vilja börja lära mig lite Premiere. Är det helt kört eller klarar den enklare redigeringar typ korta resefilmer och cinemagraphs tex?
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag är inne på Asus ZenBook UX430UQ
Utan att svara på frågan: Hur bråttom har du?
Vad som håller mig från den är till stor del att jag om inte jättelång tid förväntar mig en i stort sett likadan modell fast med intels nya fyrkärniga CPU och kanske uppgraderad grafik. Fyra kärnor skulle kunna vara bra för videoredigering.
 
ANNONS