Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

jemostrom

Aktiv medlem
Jag har en SB900 som jag använt sedan 2009-2010 nån gång ... och ganska flitigt. Jag är VÄLDIGT nöjd med den och har inga klagomål, jag antar att blixtar slits och har därför börjat fundera på vad jag ska göra när den går sönder (eller jag råkar ha sönder den).

Så jag tänkte fråga om lite råd/tips om blixtar att titta på. Jag använder blixten ofta på kameran (jo, jag vet) och vill gärna att den har ganska hög styrka, snabb återuppladdning (fotar en hel del sport med blixt), TTL. Men jag vill också kunna använda blixten ”remote” och då kunna styra den från nån enhet på kameran.

Idag använder jag SB-900n tillsammans med en SB-800 (ok men inte så bra som 900n) tillsammans med en billig fjärrstyrningsuppsättning från Yungno. Fjärrstyrningen funkar men jag skulle inte ha nåt emot något mer ”rejält” (köpte dem för att testa om off-camera var nåt för mig ... nu är det mest de som får mig att inte köra off-camera).

Detta använder jag tillsammans med en D4s och en D700.

Har ni några rekommendationer för en ”långsiktig” investering? Jag tänker mig en blixt + fjärrstyrning till att börja med, troligtvis minst en blixt till senare.
 

cardazio

Aktiv medlem
Gillar du blixtarna i sig men bara önskar att de kunde göra allt de kan trådlöst utan att tänka det minsta på räckvidd eller pålitlighet?

I så fall kan Godox X-1ProN samt två X-1Rn vara något för dig. Jag har den äldre sändaren, Z-1Tn med två mottagare som jag använder till mina SB-800. Systemet funkar precis som Nikons CLS-system men med skillnaden att allt går via 2,4 GHz och funkar i fullt dagsljus, utom synhåll. Du kan köra blixtarna helt manuellt eller i TTL-läge med valfri ratio mellan dem eller en i TTL och en manuellt. Skillnaden mellan X-1Pro och X-1T är att Pro har ett bättre gränssnitt, men jag stör mig inte på det på X-1T.
En till röst på dessa. Tänk på att uppdatera till senaste firmware i dessa triggers och välj rätt avståndsinställning i menyerna.
 

jemostrom

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Ska kolla in dem, ser att godox finns hos scandinavian photo men hos cyberfoto så får jag fram quadralite när jag söker på godox ... finns det nåt samband mellan märkena?

Om jag tittar på dessa två så är de rätt lika till utseendet

https://www.cyberphoto.se/foto-video/fototillbehor/kamerablixttillbehor/tradlos-styrning-slavstyning/navigator-x-for-fujifilm-x-tradlos-blixtstyrning-endast-sandarenhet

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1020154952/godox/ttl-radiosaendare-2-4g-x1t-n-till-nikon
 

jemostrom

Aktiv medlem
Gillar du blixtarna i sig men bara önskar att de kunde göra allt de kan trådlöst utan att tänka det minsta på räckvidd eller pålitlighet?
Blixtarna är helt OK, men jag antar att de kommer att gå sönder förr eller senare. Och jag vet inte om Nikon blixtar är värda pengarna, så jag tänkte höra vilka alternativ som finns.

Fjärrstyrningen funkar också men de känns lite "rappliga". Jag har använt Nissins grejor lite granna och de var mycket rejälare.

Suttit och tittat på Godox-grejorna och de verkar trevliga. Får nog se om jag kan få testa några nån gång för att se hur de fungerar.
 

larjo

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Ska kolla in dem, ser att godox finns hos scandinavian photo men hos cyberfoto så får jag fram quadralite när jag söker på godox ... finns det nåt samband mellan märkena?

Om jag tittar på dessa två så är de rätt lika till utseendet

https://www.cyberphoto.se/foto-video/fototillbehor/kamerablixttillbehor/tradlos-styrning-slavstyning/navigator-x-for-fujifilm-x-tradlos-blixtstyrning-endast-sandarenhet

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1020154952/godox/ttl-radiosaendare-2-4g-x1t-n-till-nikon
Godox blixtar verkar säljas i en uppsjö namn. Modellbeteckning är samma. De verkar klistra dit olika firmanamn beroende på vart de ska säljas.
Lite förvirrande är det.
 

Third eye

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Ska kolla in dem, ser att godox finns hos scandinavian photo men hos cyberfoto så får jag fram quadralite när jag söker på godox ... finns det nåt samband mellan märkena?

Om jag tittar på dessa två så är de rätt lika till utseendet

https://www.cyberphoto.se/foto-video/fototillbehor/kamerablixttillbehor/tradlos-styrning-slavstyning/navigator-x-for-fujifilm-x-tradlos-blixtstyrning-endast-sandarenhet

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1020154952/godox/ttl-radiosaendare-2-4g-x1t-n-till-nikon
De är identiska. I t, ex USA så säljs samma saker under namnet Flashpoint. Fram tills nu då då det verkar som Godox fått egen agentur och finns hos B&H.

Quadralite tar in Godox-prylar men säljer även andra leverantörers produkter under sitt namn.

Jag har 2 st AD600ttl batteridrivna studioblixtar, 3st Godox tt685 (2st canon och 1 sony) och köpte 2 st godoxmottagare till mina gamla ex430-II Canonblixtar.
Och med Godoxsändare på både Canonhuset och Sonyhuset så kan jag styra rubbet samtidigt, oavsett tillverkare, manuella grupper tillsammans med TTL-grupper hur jag än vill.
Sonykameran skjuter Canonblixtarna med full TTL och vise versa.
Underlättar väsentligt att kunna ha olika kameror som fotar med samma blixtsetup.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ad200

Godox AD200 är något större än en vanlig speedlite men mycket kraftfullare.
Den är också utformad för att kunna användas optimalt i olika ljusformare t.ex softbox.
Photax.se har bra grejor till bra priser, kolla även deras radiosändare för kamerablixtar.
 

Ventures

Aktiv medlem
Eftersom kamerorna inte har blixt så styr de inte blixtar utan hjälpmedel. Ett sådant är SU-800, som visserligen går med IR, men funkar bra med nikonblixtar så länge det är fri sikt. Eller en SB-800 som funkar på liknande sätt.
När din sb-900 "tar slut", köp en till.
 

PMD

Aktiv medlem
Hellre SB-910 än SB-900

Jag har blivit lite avskräckt av berättelser om överhettade SB-900:eek:r. Enligt uppgifter på nätet så introducerade Nikon SB-910 av just det skälet.
(Allt som står på Internet är ju sant. :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Eftersom kamerorna inte har blixt så styr de inte blixtar utan hjälpmedel. Ett sådant är SU-800, som visserligen går med IR, men funkar bra med nikonblixtar så länge det är fri sikt. Eller en SB-800 som funkar på liknande sätt.
När din sb-900 "tar slut", köp en till.
D700 har blixt, men däremot inte D4s.

De blixtar som går att använda som CLS-master är SB-700, 800, 900, 910 och 5000. Plus SB-500 om man har en tillräckligt ny kamera som kan styra blixten från kameramenyn.
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag har blivit lite avskräckt av berättelser om överhettade SB-900:eek:r. Enligt uppgifter på nätet så introducerade Nikon SB-910 av just det skälet.
(Allt som står på Internet är ju sant. :)
Man ska inte stänga av överhettningsskyddet så händer inget mer än att den klagar ett tag. Ska dock säga att det kan bli frustrerande att jobba med sb900 och att sb910 faktiskt är bättre på den punkten (kört med båda i längre perioder och hade inga speciella anmärkningar på 910 orna förutom att styrkan inte räcker utomhus för min del.
 

PMD

Aktiv medlem
Det jag har läst om SB-900 är att den stänger av sig i flera minuter om den blir tillräckligt överhettad. SB-910 fortsätter däremot vid överhettning, men tar längre tid på sig ett tag för varje uppladdning av kondensatorn.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det jag har läst om SB-900 är att den stänger av sig i flera minuter om den blir tillräckligt överhettad. SB-910 fortsätter däremot vid överhettning, men tar längre tid på sig ett tag för varje uppladdning av kondensatorn.
Frågan är om sb-900 överhettas även vid amatöranvändning, dvs någon blixt här och där? Det skrevs ju om att plasten t.o.m smälte för ihärdiga användare. Däremot ska de vara mera användarvänliga än SB-800 som det är bökigt att komma in i menyerna med.
Jag har inte testat sb-900 ännu (har inte hittat någon till rätt pris) men har tre SB-800 som funkar bra. Särskilt med SU-800 (som är enklare och kraftfullare än att använda än kamerans blixtstyrning via menyerna).
Skulle jag hålla på mycket med studiofoto skulle jag skaffa en uppsättning Elinchromeblixtar med radiotrigger.
 

cardazio

Aktiv medlem
Frågan är om sb-900 överhettas även vid amatöranvändning, dvs någon blixt här och där? Det skrevs ju om att plasten t.o.m smälte för ihärdiga användare.
Överhettningsskyddet slår ifrån även vid lätt användning. Drar du av 15-20 st 1/2-1/1 i tät sekvens så får du sedan vänta några minuter innan du kan fota igen. Har hört är folk har smält sb800 men aldrig sb900. Stänger man inte av säkerhetsfunktionen så klagar den väldigt tidigt och ofta, så jag tvivlar på att man då kan smälta den.

Har aldrig haft det problemet med sb910.
 

snap01

Aktiv medlem
Frågan är om sb-900 överhettas även vid amatöranvändning, dvs någon blixt här och där? Det skrevs ju om att plasten t.o.m smälte för ihärdiga användare. Däremot ska de vara mera användarvänliga än SB-800 som det är bökigt att komma in i menyerna med.
Jag har inte testat sb-900 ännu (har inte hittat någon till rätt pris) men har tre SB-800 som funkar bra. Särskilt med SU-800 (som är enklare och kraftfullare än att använda än kamerans blixtstyrning via menyerna).
Skulle jag hålla på mycket med studiofoto skulle jag skaffa en uppsättning Elinchromeblixtar med radiotrigger.
Elinchromes paket med deras rx one är riktigt prisvärd kostar ungefär lika mycket som Nikons bästa blixt o då får du ett set med radiotrigger. Jag har kört sb 900 o det var jäkligt störande när den stängde ner när den blev varm. Körde du på över 80% effekt så vart den det rätt fort, jag hade 3 st så då tog jag en annan o körde vidare med den o kunde jobba vidare. Tar rätt lång tid innan den svalnar så jag kontaktade Nikon o fick hjälp att slå av överhettningsskyddet.

Idag kör jag sällan på speciellt hög blixtstyrka använder som upplättning men om du kör mycket så håller den rätt bra ändå jag tar runt 200000 bilder per år. Så fort Sb 910 kom ut så köpte jag den, lite bättre menyer o den slår inte av, bara att köra. Du kan även ändra blixt synk tiden så du kan köra på mycket snabbare tider.

Ingen av dessa blixtar finns kvar att köpa nya modellen efterträdaren heter SB 5000 o kostar runt 5700. Du har fortfarande den något svagare varianten sv sb 900 kvar att köpa o den heter sb 700 o kostar runt 2700.
I dag kör jag profoto A1 väldigt enkel att jobba med jag gillar det runda huvet blir snyggare blänk från den men jag skulle inte rekommendera en som inte lever på fotot den blixten. Rätt överprisatt men som sagt var den har uppladdningsbara batterier som räcker länge samt runt huvud som ger snygga bilder. Profoto är något svagare än Nikons bästa blixt men för mig tillräckligt stark, fördelen med den är att den är så enkel att jobba med om du gillar att köra manuellt då vrider du bara på styrkeratten på baksidan på blixten.
Om du ska köpa en Nikon blixt då är det rätt lätt att se om den är hårt använd. Plasten på toppen bränns då. När jag körde mycket på högre styrkor så körde jag slut dom på 2 år. Därför har jag ett gäng sb 910 liggande hemma. Blixtrören är dyra att byta billigare att köpa ny blixt.
Ang radio trigger jag har pocket wizards allt från controllern till mini o flex. Tycker inte dom funkar klockrent, tex så funkar elinchromes medföljande betydligt bättre.

Man köper alltid det (bästa) men i alla fall är det inte så. Om du ska köra massa blixt så tycker elinchrome one är fantastiskt bra dubbelt så starka som en dslr blixt o till priset av en dyrare Nikon blixt. Visst måste du ha med dig en så skulle jag satsa på sb 700 eller en godox eller liknande. Skickar med bilder på mitt gäng sb 910 slutkörda den till höger funkar fortfarande.
 

Bilagor

ANNONS