Annons

Fujifilm X-pro1

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Tack för den, det blir definitivt ingen Fuji då för mig.. Jag kör vidare med min blixtsnabba Nikon J1 för gatufotot.
 

afe

Aktiv medlem
Tack för den, det blir definitivt ingen Fuji då för mig.. Jag kör vidare med min blixtsnabba Nikon J1 för gatufotot.
För gatufoto fungerar det oftast bra att använda zonfokus (vilket Steve också skriver), så då gör det inte så mycket att den manuella fokuseringen är slö :)

Däremot är det förstås synd att den inte har bättre AF än den har, och att den saknar focus peaking, vilket skulle gjort det mycket lättare att fokusera manuellt.

Jag rekommenderar att du testar kameran själv innan du dömer ut den baserat på en recension. Din J1 må vara snabb, men bildkvalitutan har inte en chans mot Fujin ;) Jämför man NEX-7 och Fujins bilder blir det nog betydligt svårare...
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
pffft, köp dyra saker på en gång, dyra objektiv håller även sitt värde betydligt bättre än billiga om man tröttnar.

Det är billigt att vara rik

Och hur vet du förresten om det kostar betydande summor? För en snubbe i indiska slumkvarter är det såklart betydande men för någon med lite flyt är det kanske inte så betydande?
Jag tycker att du skall skaffa litet erfarenhet av livet och medmänniskors livsvillkor innan du börjar att referera till olika situationer. Tråkigt att behöva konstatera att inlägg av ditt slag förekommer på denna sida.

Mvh

NE
 

blaufish

Aktiv medlem
Jag tycker att du skall skaffa litet erfarenhet av livet och medmänniskors livsvillkor innan du börjar att referera till olika situationer. Tråkigt att behöva konstatera att inlägg av ditt slag förekommer på denna sida.
håller med om att tonen är jättetråkig men det finns poäng i det.

Köper man det man vill ha så sparar man pengar i det långa loppet, eftersom man slipper uppgraderingar/värdeminskningar. Låter man bli att köpa på avbetalning får man typ 20% mer köpkraft.

Så att "vara rik" gör verkligen att saker blir billigare. Väger man ihop att köpa för egna pengar och att slippa värdeminskningar/uppgraderingar så kanske det kostar 30-40% för en "rik" person att köpa samma utrustning i slutänden.

Så ett objektiv eller en kamera som kostar 10 papp kostar i praktiken kanske 13-14 papp för den som ekonomiskt hankar sig fram. Lite orättvist kanske.

Är man inte rik så är stenhårt sparande och väldigt få selektiva inköp ett sätt att klara sig på mindre pengar.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Jag tycker att du skall skaffa litet erfarenhet av livet och medmänniskors livsvillkor innan du börjar att referera till olika situationer. Tråkigt att behöva konstatera att inlägg av ditt slag förekommer på denna sida.

Mvh

NE
Om vi tittar på ESS profil så kanske detta inte är en vanlig "medelsvensson":

Stockholmare som lever på att spela poker. Mycket intresserad av teknik.
I övrigt så klättrar jag 10-20h i veckan, väldigt beroende =)


Är inte alla förunnat att leva på det sättet. Bara att gratulera och önska lycka till i utvecklingen/mognaden i den ädla konsten att hantera camera obscura.

Erik - Tycker att du ger raka och konkreta kommentarer utan att ta hänsyn till vem du "vingklipper" ;-)
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Sensorn som sitter i Fujin (Sony 16Mp) har betydligt större dynamiskt omfång än Canon APS kameror
vilket betyder att du kan exponera in högdagrar som ligger långt ovan medelgrått i ett kontrastrikt motiv och sedan justera mellantoner och skuggor och få mycket mer information totalt sett
Fuji har ett annat färgfilter och har inget aa-filter vilket i teorin betyder att sensorn blir mer ljuskänslig samt att upplösningen ökar jämfört med alla andra APS kameror med samma pixelantal , tex Nikon 7000, Pentax, Sony.

Fujis egen beskrivning på fördelar jämfört med d7000

Menar du att denna Fuji har bättre DR än exv Canon 7D?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
En veckas erfarenhet

Här kommer några synpunkter efter en veckas användning av xpro1.

1. Det är ingen fickkamera men det visste ni nog. För mig är den ok, den är lagom tung och hänger väl på brösten eller på axeln. Både storlek och tyngd liknar min gamla Canon F1 och den riktigt skön att hantera.

2. Knappar finns det gott om - på gott på ont. Det är bra att kunna komma åt en hel del (många) inställningar och styrning av kameran, men det går också lite väl lätta att komma åt knappar av misstag. Det har hänt ett par gånger men jag tror att jag lär mig av misstagen och håller framförallt tummen i styr. Kort sagt, jag gillar knapparna som de är. Kameran är lätt att hantera.

3. Fokuseringen är lite seg, men det visste jag innan köpet eftersom fokusering bygger på kontrastavkänning. Inte idealisk för hundar, sport och lekande barn men för övrigt helt ok. Den manuella fokuseringen är inte bra - den kommer jag troligen inte att använda särskilt ofta och jag känner inte att jag direkt saknar den möjligheten.

4. Bildkvaliteten är mycket bra. Även jpeg direkt ur kameran och då jämför jag med min 5DmkII bestyckad med ett L-objektiv. 35mm 1,4 är fantastiskt bra, minst lika bra eller bättre än canons 35mm 1,4.

Medskickade rawprogrammet Silypix är jag inte så förtjust i, men det är nog rätt mycket en vanesak.

Detta är mitt första intryck och jag har använt 35mm och 18mm, där det är 35mm som glänser.
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
Om vi tittar på ESS profil så kanske detta inte är en vanlig "medelsvensson":

Stockholmare som lever på att spela poker. Mycket intresserad av teknik.
I övrigt så klättrar jag 10-20h i veckan, väldigt beroende =)


Är inte alla förunnat att leva på det sättet. Bara att gratulera och önska lycka till i utvecklingen/mognaden i den ädla konsten att hantera camera obscura.

Erik - Tycker att du ger raka och konkreta kommentarer utan att ta hänsyn till vem du "vingklipper" ;-)
Intressant att höra din synpunkt på min kommentar . Kanske mina kommentarer är skapade av vad jag såg och upplevde under mina resor världen över på 60 och 70 talen då i stort sett bara raka frågor och svar rådde för gemensam trevnad och som samtidigt gav en grund att stå på för livslång kamratskap bland de, som var med.

Mvh

NE
 

JOLidman

Aktiv medlem
Intressant att höra din synpunkt på min kommentar . Kanske mina kommentarer är skapade av vad jag såg och upplevde under mina resor världen över på 60 och 70 talen då i stort sett bara raka frågor och svar rådde för gemensam trevnad och som samtidigt gav en grund att stå på för livslång kamratskap bland de, som var med.

Mvh

NE
NE avser inte ditt/dina inlägg utan ESS
 

Rixie

Medlem
Älskar min X-pro1 med 35mm 1.4 objektivet. Haft den en vecka.

Spegelreflex ersättare är det inte. Ska man "producera" bilder i alla möjliga omständigheter så är en spegelreflex bättre.

Men en X-pro1 med fast glugg är för mig en riktig kreativ kamera. Fast 50mm (35mm) är ju klassisk för en anledning.

Tycker den optiska sökare är underbar, man ser bra vad som händer. Att hantera parallaxen är rolig, lite som att kolla in scenen med vänster öga och fota med höger, lite extra kreativt. Har man tagit bilden så visas den i sökare direkt också. Mycket bra att direkt få se hur det blev utan att lyfta bort kameran från ögat. Lite synd bara att färgerna inte stämmer bra där.

Folk reagerar helt annorlunda än när man kommer farande med sin systemkamera med stort L objektiv. Har redan tagit en hel del spontana porträtt som inte hade varit möjligt med systemkameran.

Ändå blir man belönad med en riktig fin bildkvalité som är på många plan jämförbar med fullformat. Jpg är redan bra även om jag gärna vill kunna fota raw med LR i framtiden, hoppas det kommer. Nu går det bra att rädda vitbalansen i kamerans inbyggda rawconverter. Fast den missar nästan aldrig stort nog så att de behövs.

Och det är underbart att kunna fotografera vidöppet och få toppresultat med gluggen, skarpt och med fin oskärpa. Motsvarar 52mm f1.8 på fullformat. Objektivet i sig är anledning nog att skaffa hela paketet.

AF. Har bara upplevt att AF är slö när det är rätt bra mörkt. Annars fungerar den fint för mig, tillräcklig snabb och noggrann. Lätt att välja AF punkt i sökaren. Continuous AF funkar ganska bra det med, inte blixtsnabbt som min 7D men har ändå lyckats fota skarpt bilar som kom mot mig med full öppning.

Börjar förstå varför "riktiga fotografer" gillar Leica, fast sånt har jag inte råd med, tur att denna finns.

Man får jobba lite, ja vara fotograf kanske, för att få denna kamera att lira. Ingen zoom. Ingen face detection eller AF som håller i handen. Finns lite små ologiska saker i menysystemet som de gärna får fixa. Ändå är det sånt som gör den kul, den har karaktär och jag kommer att använda den mycket mer än min systemkamera om jag inte har ett specifikt uppdrag som kräver viss utrustning. Det säger mycket....
 

JOLidman

Aktiv medlem
Since the X-Trans sensor is different in its fundamental architecture, it seems likely that Fuji's inside-knowledge of the sensor will be needed for any raw engine to get the most out of it. Working with Adobe and Phase One to do this would be the single greatest service Fuji could do for its customers. Being quite a responsive company, I am optimistic Fuji will make this happen.

Googleöversättning:

Eftersom X-Trans sensorn är annorlunda i sin grundläggande arkitektur, verkar det troligt att Fujis inside-kunskap om sensorn kommer att behövas för en RAW-motor för att få ut det mesta av det. Samarbetet med Adobe och Phase One kan göra att detta skulle vara den enskilt största tjänst Fuji kunde göra för sina kunder. Att vara ganska lyhört företag, är jag för optimistisk att Fuji kommer att göra detta möjligt.
 

afe

Aktiv medlem
Nu finns Adobe Photoshop Lightroom 4.1 för nedladdning, och det har stöd för X-Pro1 :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Since the X-Trans sensor is different in its fundamental architecture, it seems likely that Fuji's inside-knowledge of the sensor will be needed for any raw engine to get the most out of it. Working with Adobe and Phase One to do this would be the single greatest service Fuji could do for its customers. Being quite a responsive company, I am optimistic Fuji will make this happen.

Googleöversättning:

Eftersom X-Trans sensorn är annorlunda i sin grundläggande arkitektur, verkar det troligt att Fujis inside-kunskap om sensorn kommer att behövas för en RAW-motor för att få ut det mesta av det. Samarbetet med Adobe och Phase One kan göra att detta skulle vara den enskilt största tjänst Fuji kunde göra för sina kunder. Att vara ganska lyhört företag, är jag för optimistisk att Fuji kommer att göra detta möjligt.
Detsamma gäller Fuji X-10.
Så länge de inte löser detta är kemerorna JPG-kameror som har en viss möjlighet till raw-bilder.
Åtminstone är det så med X-10. Börjar man skärpa upp bilderna eller använder eller använder Clarity och konstrast så får man snabbt fula artefakter.
Detta tar helt bort fördelen med raw.
 

afe

Aktiv medlem
Detsamma gäller Fuji X-10.
Så länge de inte löser detta är kemerorna JPG-kameror som har en viss möjlighet till raw-bilder.
Åtminstone är det så med X-10. Börjar man skärpa upp bilderna eller använder eller använder Clarity och konstrast så får man snabbt fula artefakter.
Detta tar helt bort fördelen med raw.
Det går knappast att dra slutsatser av hur Adobe hanterar X-10 för hur det fungerar med X-Pro1, då sensorn och färgfiltret inte har så stora likheter.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Här har jag dragit ganska rejält i massor av reglage i LR 4.1 och tycker det ser rätt bra ut. http://www.flickr.com/photos/aferiksson/7302741996/sizes/o/in/photostream/

Visa bilaga 124848
Du har helt rätt att jag inte har någon erfarenhet av X-1. Jag läste snarare detta citat.

"Since the X-Trans sensor is different in its fundamental architecture, it seems likely that Fuji's inside-knowledge of the sensor will be needed for any raw engine to get the most out of it. Working with Adobe and Phase One to do this would be the single greatest service Fuji could do for its customers. Being quite a responsive company, I am optimistic Fuji will make this happen."
Av detta läste jag in att Fujis vana att uppfinna en ny sensor matris för varje kamera ställer till det för raw-programmen.
I alla händelser är det sant för X-10.

Där skulle Fuji behöva tillbringa åtskillig kvalitetstid med Adobe.
 
ANNONS