Annons

Problem med Windows 10?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Nu brinner det i knutarna, imorgon är sista dagen att uppgradera gratis windows 10.

Jag planerar att göra det men är lite orolig. Jag har Windows 7 Pro med flera Adobeprogram. +mycket bilddata (ca 5TB bilddata). Försökte göra systemavbildning men fick meddelande att det inte fick plats (trots att det fanns plats). Har inte fullständig backup av mina bilder, räknar med att övriga hårddiskar inte ska påverkas.

Vågar jag uppdatera utan systemavbildning/backup? (krångligt att installera om alla Adobe program)

Ska uppdatera min laptop med Win 8 först, har inte så mycket på den.

Tacksam för alla synpunkter kring Uppgraderingen!!
 

Hankki

Aktiv medlem
Är datorn några år gammal skulle jag inte rekommendera uppgradering utan fullständig back-up.
Spring till närmsta datoraffär och köp en SSD disk som du sätter i datorn och installerar Tian på den. Använd koden som finns på datorns undersida. När du kollat att Windows 10 är aktiverat så sätter du tillbaka gamla hårdskivan tills du är klar med back-up och dylikt eller så avaktiverar du först alla Adobe program och börjar använda tian på SSD disken som en ren installation.
Gamla hårdskivan kan monteras i ett hölje och användas via USB.
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Tack för svar.
Jag gjorde backup av data,hade en gammal systembackup som borde fungera.

När jag skulle uppdatera fick jag meddelandet, den här datorn går inte att uppdatera, när jag kollade länken stod det att det skulle gå bra. Höll på hela kvällen och in på småtimmarna.
Fick felkod 0xc1900200 flera gånger, 0x800704c7 en gång.
Ingen hjälp av Microsoft vad man gör när det går fel.

Jag har nu lämnat in datorn och hoppas att den går att uppgradera.

Frustrerad !!
 

Micke7406

Aktiv medlem
Ett vanligt fel. Man får stänga av virusskyddet och brandväggen och sedan söka efter uppdateringar. Vissa filer blir ibland stoppade av virusskydd/brandvägg.
 

Hankki

Aktiv medlem
Nu är det ju det problemet att 29 juli var sista dagen för gratis uppdatering till tian. Har inte tian aktiverats före det så får du det inte gratis mera.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Ingen fara skedd tycker jag som använder W7 på en stationär dator och W10 på ett par mindre men moderna laptops. Jag är inte speciellt positivt inställd till W10.

Det verkar som Pyttemjuk försöker efterapa Frukthandlaren och bestämma vad jag skall ha för kataloger och vad de skall heta. Dessutom blir jag vansinnig på dessa uppdateringar som poppar upp när jag minst önskar. Jag vill själv bestämma när och vad jag vill uppdatera. Hur kul är det när det är lite bråttom och jag är på resa med begränsat nät som kostar. Jag öppnar datorn för att kolla en enkel sak på nätet och möts av en uppdatering, omstart och installation av denna uppdatering. Hur tänkte Pyttemjuk här? Inte alls kanske? Eller förutsätter de att alla sitter på McDonalds och slösurfar och inte använder datorn till något mera väsentligt?

Det verkar som att jag nu blir tvungen att uppgradera till W10 Pro för att kunna bestämma lite mera över sin egen dator och även när uppdateringarna skall installeras. Men det verkar inte finnas någon uppdatering från W10 (Home tror jag denna gratisinstallation heter) till W10 Pro. Alltså var det kanske inte så gratis som Pyttemjuk vill påskina eftersom det i mångt och mycket är en värdelös version.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Åtgärdsprogrammen börjar dyka upp

Ingen fara skedd tycker jag som använder W7 på en stationär dator och W10 på ett par mindre men moderna laptops. Jag är inte speciellt positivt inställd till W10.

Det verkar som Pyttemjuk försöker efterapa Frukthandlaren och bestämma vad jag skall ha för kataloger och vad de skall heta. Dessutom blir jag vansinnig på dessa uppdateringar som poppar upp när jag minst önskar. Jag vill själv bestämma när och vad jag vill uppdatera. Hur kul är det när det är lite bråttom och jag är på resa med begränsat nät som kostar. Jag öppnar datorn för att kolla en enkel sak på nätet och möts av en uppdatering, omstart och installation av denna uppdatering. Hur tänkte Pyttemjuk här? Inte alls kanske? Eller förutsätter de att alla sitter på McDonalds och slösurfar och inte använder datorn till något mera väsentligt?

Det verkar som att jag nu blir tvungen att uppgradera till W10 Pro för att kunna bestämma lite mera över sin egen dator och även när uppdateringarna skall installeras. Men det verkar inte finnas någon uppdatering från W10 (Home tror jag denna gratisinstallation heter) till W10 Pro. Alltså var det kanske inte så gratis som Pyttemjuk vill påskina eftersom det i mångt och mycket är en värdelös version.
Hej

Vad jag förstått så fick du Pro version av W10 om du hade Vista/7/8 Pro redan installerat å Home om du hade Vista/7/8 Home. Sen finns de nu program som tar hand om inställningarna i W10 så du kan stänga av de icke önskvärda.

ThomasR
 

sjunne

Aktiv medlem
Jag hade W7Pro på en dator och W7Home på en annan. På Home-datorn gick det utmärkt att uppgradera (gratis) men på Pro-datorn sket det sig rejält! Fick köpa ny SSD (ja, det hade säkert gått att använda den gamla, men...) och köpte faktiskt en skarp W10Pro som jag gjorde en ren installation av! Visst, det blev lite merarbete med inaktiveringar och ominstallationer men jag kan nog säga att jag inte ångrar mig idag! Allt fungerar klockrent även om jag inte kan säga att jag märker någon större skillnad mot W7!
Nöjd kund som kört nästan alla versioner av Windows sedan 3.0!
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jaha, där ser man. Mina laptoppar kom med W8 så där var nog inte så mycket att välja på. Konstigt att det inte finns (eller att jag inte hittar) en uppgradering från W10 Home till W10 Pro till ett pris som då borde vara lägre än att köpa W10 Pro rakt av.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har uppdaterat 6-7 olika datorer i hemmet och på kontoret. Den datorn som jag kör hemma och använder till bildbehandling kör Windows 7 och jag såg ingen anledning att uppdatera den. Lite för "riskabelt" men skrivardrivrutiner, skärmprofiler mm.

Det är ju lite lustigt för hur många uppgraderade sitt OS förr i tiden? Inte många, eftersom det kostade pengar. Alltså tog man nytt OS först när man bytte dator. Nu när det är gratis skall alla uppgradera - trots att det kanske inte behövs och trots att man riskerar att få lite oväntade problem.

Jag ser inget fel i att uppgradera, men om det av någon anledning knasar så skulle jag definitivt inte lägga någon energi på att försöka. Kör på med det du har, Windows 7 kommer funka bra tills det är dags för ny dator.
 

Frasan

Medlem
Tack för svar.
Jag gjorde backup av data,hade en gammal systembackup som borde fungera.

När jag skulle uppdatera fick jag meddelandet, den här datorn går inte att uppdatera, när jag kollade länken stod det att det skulle gå bra. Höll på hela kvällen och in på småtimmarna.
Fick felkod 0xc1900200 flera gånger, 0x800704c7 en gång.
Ingen hjälp av Microsoft vad man gör när det går fel.

Jag har nu lämnat in datorn och hoppas att den går att uppgradera.

Frustrerad !!
Lite sent nu kanske men här finns lite information om vad som gäller vid uppgradering till 10:an
Till att börja med så går det inte att köra en uppgradering från Windows 7 till 10 utan det måste bli en ny installation. De felkoder du angivit kan också ha att göra med att det är inkompatibel hårdvara. Nedan har du minikraven för Windows 10.
•CPU: 1GHz
•Graphics: Must support DirectX 9 or later with WDDM 1.0 driver
•Display resolution: 800x600
•RAM: 1GB for 32-bit systems, 2GB for 64-bit
•Free storage: 16GB for 32-bit systems, 20GB for 64-bit


http://www.pcworld.com/article/3088663/windows/windows-10-upgrade-error-codes-what-0xc1900200-and-0xc1900202-mean.html
 

Hankki

Aktiv medlem
Lite sent nu kanske men här finns lite information om vad som gäller vid uppgradering till 10:an
Till att börja med så går det inte att köra en uppgradering från Windows 7 till 10 utan det måste bli en ny installation. De felkoder du angivit kan också ha att göra med att det är inkompatibel hårdvara. Nedan har du minikraven för Windows 10.
•CPU: 1GHz
•Graphics: Must support DirectX 9 or later with WDDM 1.0 driver
•Display resolution: 800x600
•RAM: 1GB for 32-bit systems, 2GB for 64-bit
•Free storage: 16GB for 32-bit systems, 20GB for 64-bit


http://www.pcworld.com/article/3088663/windows/windows-10-upgrade-error-codes-what-0xc1900200-and-0xc1900202-mean.html
Har man för dålig hårdvara för Win 10 så vill man nog inte bildbehandla på den datorn :)
 

bildsten

Aktiv medlem
Det är väl inget fel att fortsätta med Win 7 i en gammal dator. Win 7 underhålls ju säkerhetsmässigt till 2020 och innan dess är det kanske aktuellt att byta ut den gamla datorn.
Så var min tanke med min laptop som är 5 år gammal. Men "uppgraderingen" av familjens övriga två laptop gick så smidigt att jag tryckte på knappen även på den jag skriver på nu, efter att ha kopierat över innehållet till en lös hd.
 
ANNONS