Annons

Hur stort minneskort till gammal videokamera Sanyo VPC-WH1?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har en gammal vattentålig videokamera jag gillar som heter Sanyo VPC-WH1 och i manualen står att den klarar SDHCkort upp till 32GB. Det var säkert enormt då kameran var ny men numera finns ju SDXCkort i 64Gb i samma formfaktor och även ännu större microSD som skulle fysiskt passa med en enkel adapter.

Men vad klarar kameran "rent elektroniskt/teknisk"?

Kan den adressera och nyttja ett större kort än 32GB eller ska jag köpa flera 32GB?

/Patik
 

dHb

Aktiv medlem
Den klarar max SDHC 32GB

"Because SDXC uses a different file system called exFAT and it works differently than standard SD cards, this new format is NOT backwards compatible with host devices that only take SD (128MB to 2GB) or host devices that only take SDHC (4GB to 32GB)."
 
Den klarar max SDHC 32GB

"Because SDXC uses a different file system called exFAT and it works differently than standard SD cards, this new format is NOT backwards compatible with host devices that only take SD (128MB to 2GB) or host devices that only take SDHC (4GB to 32GB)."
Det låter som jag ska köpa lite fler 32GBkort, men var är denna text klippt ifrån? Jag känner inte igen den från min manual t ex.

Är den generisk för SDkort?
Skulle inte kameran ev själv kunna formatera större kort eller är jag fel ute?

/Patrik
 

AnanasJimmy

Medlem
Det låter som jag ska köpa lite fler 32GBkort, men var är denna text klippt ifrån? Jag känner inte igen den från min manual t ex.

Är den generisk för SDkort?
Skulle inte kameran ev själv kunna formatera större kort eller är jag fel ute?

/Patrik
Ser inte var texten är ifrån heller men det spelar mindre roll. Den fullständiga tekniska specifikationen för SD-kort (standarder) finns här:
https://www.sdcard.org/developers/overview/capacity/index.html
 

dHb

Aktiv medlem
Det låter som jag ska köpa lite fler 32GBkort, men var är denna text klippt ifrån? Jag känner inte igen den från min manual t ex.

Är den generisk för SDkort?
Skulle inte kameran ev själv kunna formatera större kort eller är jag fel ute?

/Patrik
https://kb.sandisk.com/app/answers/detail/a_id/2520/~/sd/sdhc/sdxc-specifications-and-compatibility

Det står förmodligen ingenting om SDXC eller nyare minneskort i din manual eftersom dessa inte fanns som standarder när manualen trycktes.
 
https://kb.sandisk.com/app/answers/detail/a_id/2520/~/sd/sdhc/sdxc-specifications-and-compatibility

Det står förmodligen ingenting om SDXC eller nyare minneskort i din manual eftersom dessa inte fanns som standarder när manualen trycktes.

Huvudet på spiken, det är ju just därför jag frågar. Då manualen skrevs klarade min kamera det nyaste som fanns då. Men klarar min kamera även kort som är nyare? Om man skrivit om manualen idag, hade det stått att den även klarar SDXC?

Att man inte då visste om kamernan var framåtkompatibel är ju fullt förståeligt men nu i efterhand borde det gå att svara på.

Eller är det så att det är det förinlagda filssytemet på kortet som avgör att det är max 32GB SDHC i min kamera?

/Patrik
 
Senast ändrad:

dHb

Aktiv medlem
Huvudet på spiken, det är ju just därför jag frågar. Då manualen skrevs klarade min kamera det nyaste som fanns då. Men klarar min kamera även kort som är nyare? Om man skrivit om manualen idag, hade det stått att den även klarar SDXC?

Att man inte då visste om kamernan var framåtkompatibel är ju fullt förståeligt men nu i efterhand borde det gå att svara på.

Eller är det så att det är det förinlagda filssytemet på kortet som avgör att det är max 32GB SDHC i min kamera?

/Patrik
Vad jag läst bl.a i Sandisklänken ovan är helt enkelt inte SDXC bakåtkompatibelt med SDHC eller SD.

Rent allmänt verkar inte tillverkare vara speciellt intresserade att supportera/informera/underhålla/uppdatera gamla modeller utan det är köp nytt som gäller för dem.
 
ANNONS