Annons

Macro till Nikon Z7

Produkter
(logga in för att koppla)

DanneWest

Medlem
Har en Nikon Z7 och skulle behöva ett bra macro som fungerar med adaptern. Helst skulle jag vilja använda mitt Tamron 90 som har bättre bildkvalité än Nikons gamla men det fungerar tyvärr dåligt där. Troligen inte mycket att göra än att antingen vänta på uppdatering eller köpa Nikon 105/2,8. Är det någon som kan rekommendera Nikons macro?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har haft nästa alla makro till Nikon, Nikon 40/2,8, Nikon 60/2,8, Nikon 85/3,5, Nikon 105/2,8, Tamron 90/2,8 VC G1, Sigma 150/2,8. Jag sålde Nikon 105/2,8 mot Tamronet. Jag tycker nog samtliga makro är lika skarpa, jag kan iaf inte se någon skillnad i skärpa i de bilder jag har tagit utan det är brännvidd och AF som kan skilja. Att jag bytte Nikon 105 var att jag ville testa ett Tamron då jag tyckte Nikon 105 hade något nervös AF, kanske är Tamronet något bättre i AF men det är små skillnader.

På vilket sätt är ett att Tamronet inte går så bra mot Z6? Har hört andra som har skickat in objektiven för uppdatering, kanske gör Tamron detta gratis?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Beroende på vilken typ av makro du är intresserad av kan du fundera på en längre brännvidd, t.ex. Nikkor 200/4D. De har fallit ganska mycket i pris på senare år och är begagnat är numer prisvärt.

Fördelen är ett mer praktiskt arbetsavstånd och snyggare bakgrundsoskärpa. Nackdelen är att det är svårare att handhålla.

Nikon Z7 (och Z6?) har ett fantastiskt system (som den delar med D850) för att fokusstacka som är perfekt för makro.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Beroende på vilken typ av makro du är intresserad av kan du fundera på en längre brännvidd, t.ex. Nikkor 200/4D. De har fallit ganska mycket i pris på senare år och är begagnat är numer prisvärt.

Fördelen är ett mer praktiskt arbetsavstånd och snyggare bakgrundsoskärpa. Nackdelen är att det är svårare att handhålla.

Nikon Z7 (och Z6?) har ett fantastiskt system (som den delar med D850) för att fokusstacka som är perfekt för makro.
Att först prata om 200/4-makrot och sedan prata om fokusstackingfunktionen blir något förvirrat. 200/4 är skruvdriven och ger alltså ingen AF med adaptern, vilket ju är hela idén med stackingfunktionen. Nu har jag inte heller tittat ordentligt om det inte stöds alls, eller är en rekommendation, men även i manualen till D850 säger den att man ska använda AF-S eller AF-P. Huruvida detta är ett absolut krav har jag inte undersökt, men min gissning är det kan vara det eftersom idén är att flytta fokus väldigt lite mellan bilderna. Förvisso kan nyare kameror köra fokusmotorn ganska långsamt, men givet skruvfokusssystemets beskaffenhet så tror jag inte att det riktigt lämpar sig för detta.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Att först prata om 200/4-makrot och sedan prata om fokusstackingfunktionen blir något förvirrat. 200/4 är skruvdriven och ger alltså ingen AF med adaptern, vilket ju är hela idén med stackingfunktionen. Nu har jag inte heller tittat ordentligt om det inte stöds alls, eller är en rekommendation, men även i manualen till D850 säger den att man ska använda AF-S eller AF-P. Huruvida detta är ett absolut krav har jag inte undersökt, men min gissning är det kan vara det eftersom idén är att flytta fokus väldigt lite mellan bilderna. Förvisso kan nyare kameror köra fokusmotorn ganska långsamt, men givet skruvfokusssystemets beskaffenhet så tror jag inte att det riktigt lämpar sig för detta.
Ja, det blev två tankar som inte hör ihop i samma inlägg

Du har helt rätt i att 200/4D inte kan användas för att fokusstacka med Z7.
 

DanneWest

Medlem
Det Tamron 90 jag har fungerar halvdant till Z7 och stänger av kameran nästan hela tiden så där har nog Tamron problem med att få till rätt uppdatering. Tack för lite tips och det verkar säkrast att välja Nikons egna 105 eller 60 för att det ska fungera med adaptern.
 

risse

Aktiv medlem
Konstigt att det inte finns något macro på den ”lens roadmap” som nikon släppt.
 
ANNONS