Annons
Gammal 2010-05-13, 17:28
Majsilojsan

Utrustning
Jag fotar med Nikon D90, Tokina 11-16mm, Nikor 35mm för detaljbilder och en Nikonblixt. Samt ett manfrottostativ med vattenpass på kulhuvudet. Det räcker finfint för mina bilder :)
Gammal 2010-05-13, 23:05
lumor_

Daniel Rådegren skrev: Hur mycket verklighetsfaktor skall det finnas i bilder på lägenheter och dyl? När jag läser igenom denna tråden så verkar det som om efterarbetet är viktigare än själva plåtningen. och att ta bort gula nikotinfläckar och liknande, är inte det falsk marknadsföring egentligen? Och att sitta och klona hit och klona dit? Då kan du väll få vilken sliten etta som helst att se nyrenoverad ut.

Eller är jag bara otroligt blåögd som tycker att bilderna iaf innom detta område borde spegla verkligheten?

jag kan absolut nada om bostadsfoto och hela den rörelsen, detta är bara en fundering.
Jag vet inte hur andra gör men jag klonar aldrig bort saker som är fast på platsen, t ex fläckar, sprickor, fula små dosor på väggar etc. Klonar inte särskilt mycket och när jag gör det rör det sig om sådant jag egentligen kunde fixat vid fototillfället men av någon anledning missade, t ex någon liten störande pryl eller något skräp på gräsmattan. Vid de sällsynta fall jag råkar få med mig själv i någon reflekterande yta tar jag även bort detta. Man har inte tid att sitta och finlira alltför mycket med bilder i den här genren, det mesta av redigeringen går för min del ut på att göra färgbalansen rätt, få rätt ljushet, kontrast och skärpa i bilderna samt naturligtvis se till att vertikalerna är raka. En stor förändring jag gör är att byta ut himlen till en blå på utebilderna ifall det var mulet vid fototillfället. Den allra största "manipulationen" består ofta i att vända ryggen åt mindre smickrande delar av bostaden, enbart fotografera det bästa, samt välja fördelaktiga vinklar.
Bilderna bör spegla verkligheten så som den är när den ser ut som bäst. De ska vara tilltalande och informativa. Kunden ska lockas till visning och då ha med sig ett fint första intryck av bostaden.
Gammal 2010-05-14, 16:24
gustafsvanberg

Hej fotar en del åt mäklare och har precis dragit igång en liten blogg där jag kommer att visa bilder.
Titta gärna förbi för att söka inspiration eller ge mig lite kritik!.

blogg.gustafsvanberg.se
gustafsvanberg.se
gustaf@gustafsvanberg.se

/Gustaf Svanberg
Gammal 2010-05-15, 06:55
Janne H

Anders Östberg skrev: Kan man inte vara intresserad av och uppskattande av både konsten och tekniken samtidigt?
Absolut nte min mening att vara taskig, MEN jag tycker att väl många hänger upp sig på verktygen när det är hantverkaren som gör jobbet.
Fotografens viktigaste verktyg är ljuset, kameran registrerar bara det ljus fotografen valt.
Bra verktyg underlättar, men sedan är det träning träning och åter träning som går åt oavsett om det gäller att springa 100 m på tid, fotografera eller någe annat.

Mvh.

/Janne höglund
Gammal 2010-05-15, 08:21
Anders Östberg

Glimt Ett annat sätt att se på det
Mja, jag håller inte med riktigt faktiskt. Jag skulle kanske säga att (yrkes-)fotografens viktigaste verktyg är en positiv personlighet och kundorientering, och man skaffar sig inte några kunder genom att vara så lättstött och svara ironiskt eller "smart" på en utrustningsfråga från en intresserad person/potentiell kund.

Senast redigerad av Anders Östberg den 2010-05-15 klockan 08:35.
Gammal 2010-05-15, 08:26
G.B

gustafsvanberg skrev: Hej fotar en del åt mäklare och har precis dragit igång en liten blogg där jag kommer att visa bilder.
Titta gärna förbi för att söka inspiration eller ge mig lite kritik!.

blogg.gustafsvanberg.se
gustafsvanberg.se
gustaf@gustafsvanberg.se

/Gustaf Svanberg
Kul! Kommer hålla ett öga på bloggen!
Gammal 2010-05-15, 09:02
lumor_

Janne H skrev: Absolut nte min mening att vara taskig, MEN jag tycker att väl många hänger upp sig på verktygen när det är hantverkaren som gör jobbet.
Fotografens viktigaste verktyg är ljuset, kameran registrerar bara det ljus fotografen valt.
Bra verktyg underlättar, men sedan är det träning träning och åter träning som går åt oavsett om det gäller att springa 100 m på tid, fotografera eller någe annat.

Mvh.

/Janne höglund
Jag tycker inte att din roliga historia var taskig. Den är ett lite roligt sätt att få folk att haja till och förstå att de kanske haft en del övertro på den tekniska biten av fotograferandet. Tror dock att detta kommer att förändras så sakterliga nu när digitala systemkameror blivit så vanliga men familjebilderna ändå inte blivit särdeles mycket bättre.
Gammal 2010-05-15, 09:05
Janne H

lumor_ skrev: Jag tycker inte att din roliga historia var taskig. Den är ett lite roligt sätt att få folk att haja till och förstå att de kanske haft en del övertro på den tekniska biten av fotograferandet. Tror dock att detta kommer att förändras så sakterliga nu när digitala systemkameror blivit så vanliga men familjebilderna ändå inte blivit särdeles mycket bättre.
Tack för att du förstår mina tankar :-)

Mvh.

/Janne
Gammal 2010-05-25, 09:53
lamotte

Vad tror ni om denna gluggen? Någon som hunnit testa den?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=14mmCa

Kunde kanske vara intressant på en 5d (pga pris) men frågan är hur distorsionen är. På testbilden (på länken) är kanterna längst ut raka men längre in i bilden är det tunnformigt.
Gammal 2010-05-25, 10:04
Janne H

lamotte skrev: Vad tror ni om denna gluggen? Någon som hunnit testa den?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=14mmCa

Kunde kanske vara intressant på en 5d (pga pris) men frågan är hur distorsionen är. På testbilden (på länken) är kanterna längst ut raka men längre in i bilden är det tunnformigt.
Jag tror du får vad du betalar för, dvs inte mycket tyvärr :-(
Att Canon original kostar som den gör är inte utan orsak, att bygga en bra glugg med denna brännvidd är vare sig lätt eller billigt!

Mvh.

/Janne
Gammal 2010-05-25, 10:10
lamotte

Janne H skrev: Jag tror du får vad du betalar för, dvs inte mycket tyvärr :-(
Att Canon original kostar som den gör är inte utan orsak, att bygga en bra glugg med denna brännvidd är vare sig lätt eller billigt!

Mvh.

/Janne
Den saknar ju autofokus, ljusmätning mm mm så eg är det inte mycket man får :)
Men kikar man på testbilderna är den skapligt skarp men frågan är just om distorsionen.
Vid husfotografering har man ju (oftast) gott om tid på sig att fokusera, mäta ljus mm så den delen skulle man nog inte sakna så mycket.
Gammal 2010-05-25, 10:33
Janne H

lamotte skrev: Den saknar ju autofokus, ljusmätning mm mm så eg är det inte mycket man får :)
Men kikar man på testbilderna är den skapligt skarp men frågan är just om distorsionen.
Vid husfotografering har man ju (oftast) gott om tid på sig att fokusera, mäta ljus mm så den delen skulle man nog inte sakna så mycket.
Det jag sett på nätet från Samjang gluggarna är kraftig CA vid motljus, ex fönster....
Gammal 2010-05-25, 11:43
PerFogelberg

Min åsikt är att 14 mm är för mycket på en fullformatskamera. Det ser bara konstigt ut. Jag tycker redan 17 mm är mer än tillräckligt.
Gammal 2010-05-25, 11:47
lamotte

Ev kunde man ju ha den på en 1D mkIII och då blir det väl knappt 20mm effektivt. Eller också får man beskära bilderna en hel del för jag håller med dig om att 14 mm är väl mycket för en 5D.
Gammal 2010-05-25, 11:56
PerFogelberg

Jag provade en Sigma 14 mm för ett år sedan. Gluggen hade för dåliga motljusegenskaper för att fungera för ändamålet. Ofta är det starka ljuskällor i bilden.
Besvara

Bokmärken

Taggar
diakrit , husfoto , mäklarfoto

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:16.