Annons

Objektiv typ 40-70 mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Majsilojsan

Aktiv medlem
Jag är ute efter ett objektiv till min 5Dmk2 och skulle vilja ha ett zoombart med brännvidd typ 40-70. Jag har ett 50mm idag som jag älskar men vill ha nått nytt som motsvarar samma men med lite zoom. Gärna med lite kortare närgräns än nuvarande 40cm. Vad finns det att vlja på då? Vad rekomenderar ni?
 

j2^

Aktiv medlem
Jag är ute efter ett objektiv till min 5Dmk2 och skulle vilja ha ett zoombart med brännvidd typ 40-70. Jag har ett 50mm idag som jag älskar men vill ha nått nytt som motsvarar samma men med lite zoom. Gärna med lite kortare närgräns än nuvarande 40cm. Vad finns det att vlja på då? Vad rekomenderar ni?
Det finns inget sånt som tillverkas idag. Kikar man på moderna glas så är det egentligen bara

Canon EF 24-105/4L IS USM
Canon EF 24-70/2,8 L USM
Sigma EX 24-70/2,8 IF DG HSM
Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di
 

Optiroc

Aktiv medlem
EF 24-70mm f/2.8L. Ett sånt ska man bara ha till sin 5D.

Edit: Enda kruxet är väl att det objektivet väntas komma i uppdaterad version någon gång nästa år.
 

Majsilojsan

Aktiv medlem
Ja brännviddspannet var bara ca :) 24-70L har jag kikat ett tag på men så dyrt bara.. Är det värt slantarna? Vad är det som är så bra med det? Är det knivskarpt? Hur är AF? Snabb? Normal? Sitter AF på första försöket?

Vet ni om det kommer bli stor förbättring i nya upplagan? Eller ska man köpa det äldre då det säkert kostar mindre?

En sista fråga ;) 24mm på FF, vad motsvarar det på en cropkamera?
 

Optiroc

Aktiv medlem
Ja brännviddspannet var bara ca :) 24-70L har jag kikat ett tag på men så dyrt bara.. Är det värt slantarna? Vad är det som är så bra med det? Är det knivskarpt? Hur är AF? Snabb? Normal? Sitter AF på första försöket?

Vet ni om det kommer bli stor förbättring i nya upplagan? Eller ska man köpa det äldre då det säkert kostar mindre?
Det är bäst i sitt slag men visst finns det rum för förbättringar. Eftersom det är en zoom kan det bara inte vara lika bra som fast optik; det är inte lika skarpt och distortionsfritt som fasta objektiv. Det är en kompromiss man får leva med.

Vad jag önskar av en uppföljare är snäppet bättre skärpa. Möjligtvis skulle IS vara trevligt, men det kan jag samtidigt klara mig utan eftersom IS ökar komplexiteten på optiken – kanske i onödan på så korta brännvidder. Det har hänt väldigt mycket med Canons 70-200-objektiv medan 24-70 inte blivit uppdaterad på sisådär 10 år, så ett nytt 24-70 i klass med 70-200 2.8L IS II vad gäller skärpa vore fantastiskt. Det kommer såklart bli dyrare också….

Sedan finns ju 24-105 4.0L också. Bara lite billigare och ganska mycket tråkigare.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Visserligen på blocket finns en spridning i begpriset på 24-70L, men över 7500:- skall man absolut inte behöva betala.

Det är ett bra och mestadels skarpt objektiv f u kanterna vid 24mm och bl 2,8 och skärpan generellt avtar lite över 50mm men är ändå bra. Den svagheten jag irriterade mig på, åtminstone på mitt ex, var fokusshift vid nedbländning.

Budgetalternativet är Tamron 28-75 som inte är fullt lika bra men kan fås för 2500:- beg och då kan man sälja det med liten förlust och köpa Canons 24-70L till lägre pris beg då ersättaren kommit, sannolikt under det kommande året.
 
ANNONS