Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

Majsilojsan

Aktiv medlem
Jag har idag en Macbook Pro (MBP) och jag är ganska ny inom mac. Upptäckte att min MBP har en mycket varmare temperatur i skärmen än övriga skärmar här hemma. Hände inget speciellt när jag använde det inbyggda kalibratorprogrammet.

Frågan är då, ska jag köpa:
- en kalibrator till min MBP? Funkar de till Macbook Pro 15" 2011?
- en ny apple-skärm som jag kan koppla till MBP? Och köpa en kalibrator till den? Funkar det? Själva datorn är ju fortfarande i MBP.
- köpa en helt ny appleskärm med dator och hela tjofräset + kalibrator.

Vad tycker ni?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har idag en Macbook Pro (MBP) och jag är ganska ny inom mac. Upptäckte att min MBP har en mycket varmare temperatur i skärmen än övriga skärmar här hemma. Hände inget speciellt när jag använde det inbyggda kalibratorprogrammet.

Frågan är då, ska jag köpa:
- en kalibrator till min MBP? Funkar de till Macbook Pro 15" 2011?
- en ny apple-skärm som jag kan koppla till MBP? Och köpa en kalibrator till den? Funkar det? Själva datorn är ju fortfarande i MBP.
- köpa en helt ny appleskärm med dator och hela tjofräset + kalibrator.

Vad tycker ni?
Gå först och skaffa en kalibrator. Sedan kan du få din Mac book pro att visa färgerna bra inom sRGB. Det kommer du långt med.
Nu är ytan att jobba på ganska liten på en lap top om man kör LR eller PS.
Så en större och bättre skärm kan vara en bra investering på sikt.
I så fall bör du sikta på en skärm som kan visa nära Adobe RGB och har bra värden. Apples skärmar är inte dåliga men man kan definitivt få bättre skärm till en lägre kostnad. Dell har t.ex bra skärmar och det finns fler tillverkare. Det finns en lång tråd här på fotosidan om detta. Kolla den för det kommer ständigt nya och bättre skärmar till vettiga priser.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kör med Xrite i1 Pro sedan ett tag tillbaka. Körde tidigare i många år med i! Display II men uppgraderade när de hade ett erbjudande. Den gamla var inte särskilt bra för stora LUT 4 profiler.'
Den nya har bättre färgfilter med längre livslängd och skapar betydligt bättre profiler. Detta gäller speciellt på skärmar som ligger nära Adobe RGB.
Den nya programvaran är också betydligt bättre.
Det finns också en billigare variant men där är programvaran betydligt långsammare.
Så jag skulle råda dig att satsa på Pro varianten.
Programvara finns både för Mac och PC. Kalibratorn fungerar också på båda plattformarna.
Själv kör jag bara Mac och har med gott resultat profilerat min MacBook Air, MacBook Pro 15 och en Imac 24 Samt min stora externa skärm förstås.
Har man vant sig att sitta vid en kalibrerad skärm är det svårt att redigera på en skärm som inte är det.
Man ser genast om den är för varm eller för kall.
Fast att kalibrera en skärm med bara ögonen till hjälp är värre än att stämma en flygel. Så det skall man bara glömma.
 

Majsilojsan

Aktiv medlem
Jättetack för svar! :)

Jag kör med Xrite i1 Pro sedan ett tag tillbaka. Körde tidigare i många år med i! Display II men uppgraderade när de hade ett erbjudande. Den gamla var inte särskilt bra för stora LUT 4 profiler.'
Vlken Pro är det du rekomenderar. Är det de photo pro för 10- 14 000:-? Det blir för dyrt för mig.

Eller menar du att du bytt upp dig från display II till Display Pro? Jag hittade denna för 2000:- som kanske kan vara nåt. Mer min prisklass. Kan det var det som jag är ute efter och som kan funka på MBP?
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12546994/x-rite-kalibrering-i1-display-pro

Sen finns det nån ColorMunki display som jag inte förstår skillnaden mot de andra.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du har hittat rätt. Den som heter Colormunki är en enklare variant. Vet inte om egentligen hårdvaran skiljer men det är definitivt skillnader i mjukvaran. Den har färre möjligheter och är betydligt långsammare.
Läser du noggrant vad X-rite skriver om de 2 olika modellerna så kommer du se skillnaden.
 

Majsilojsan

Aktiv medlem
Du har hittat rätt. Den som heter Colormunki är en enklare variant. Vet inte om egentligen hårdvaran skiljer men det är definitivt skillnader i mjukvaran. Den har färre möjligheter och är betydligt långsammare.
Läser du noggrant vad X-rite skriver om de 2 olika modellerna så kommer du se skillnaden.
Tack, då har jag mer kött på benen! :D
 
ANNONS