Annons

Varför har man fotoutställning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Majsilojsan

Aktiv medlem
Jag har fått många gånger kommentaren: "Du borde ha en fotoutställning"

Jag undrar då: varför har man det? Är det för att visa upp sig. Göra reklam för sig yrkesmässigt? Sälja tavlor (gör man det överhuvudtaget?)? Bara som ett socialt event?

Vad är meningen med att stlla ut i tex det komunala biblioteket eller när man hyr en lokal för egna pengar?

Undrar om det är värt att lägga mkt pengar på? Vad vinner man på en utställning, tycker ni?
 

ekcim

Aktiv medlem
Kan väl vara för att både reklamföra sig själv eller sin verksamhet, kan vara för att sälja sina alster men även för att dela med sig av just sina bilder och intresset är oftast större än man tror, kostnad behöver alltid inte finnas som nån större del utan man kan prata med bibliotek eller sitt lokala kaffehak om de kan vara intresserade av att undvara en del av sina utrymmen till just en uställning beroende på hur stor man vill ha, vilket oftast gynnar ägarens verksamhet också.

Kanske prata med flera fotografer som kan vara intresserade av att göra en gemensam utsällning.
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Socialt

En utställning kan vara en mötesplats, en öppning till kommunikation mellan andra fotografer/konstnärer och bildintresserade människor i området. En början till ett nätverk av kontakter som öppnar nya dörrar, för att inte tala om ett mål för sitt fotografi:) Man behöver inte ställa ut på lokal, sociala medier är också en väg att gå (som kan leda vidare till... en utställning:)
En utställning är också ett sätt att tvinga sig själv att formulera sitt foto, vad vill jag säga? Varför fotograferar jag... orsakerna är många och personliga. Vill man inte ställa ut, behöver man inte.
 

Kijana

Aktiv medlem
En utställning kan vara en mötesplats, en öppning till kommunikation mellan andra fotografer/konstnärer och bildintresserade människor i området. En början till ett nätverk av kontakter som öppnar nya dörrar, för att inte tala om ett mål för sitt fotografi:)
Kan bara hålla med. Jag känner mig mycket sugen på att göra en utställning, och det är för att det skulle vara mycket trevligt att få möta folk och diskutera bild i allmänhet och mina foton i synnerhet.


En utställning är också ett sätt att tvinga sig själv att formulera sitt foto, vad vill jag säga? Varför fotograferar jag... orsakerna är många och personliga. Vill man inte ställa ut, behöver man inte.
Trodde att jag var redo för en utställning, men de här frågorna kan vara mycket bra att tänka på innan man sätter igång.
 

andreassofus

Aktiv medlem
En utställning kan vara en mötesplats, en öppning till kommunikation mellan andra fotografer/konstnärer och bildintresserade människor i området. En början till ett nätverk av kontakter som öppnar nya dörrar, för att inte tala om ett mål för sitt fotografi:) Man behöver inte ställa ut på lokal, sociala medier är också en väg att gå (som kan leda vidare till... en utställning:)
En utställning är också ett sätt att tvinga sig själv att formulera sitt foto, vad vill jag säga? Varför fotograferar jag... orsakerna är många och personliga. Vill man inte ställa ut, behöver man inte.


Måste alltid en bild säga något eller ha en berättelse? Måste det alltid finnas en röd tråd tillexempel, måste det alltid finnas ett budskap?
Kan en bra bild inte bara vara en bra bild utan eftertanke så att säga?

Eller kväver en bra bild just allt detta?
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Bild

Alla har sitt förhållande till bild, ingenting är fel eller rätt. Gränslösheten bör råda, och alla finna sin balans. Konsten är fri, betraktaren avgör vad som är intressant eller ointressant.
Kunskap ökar förståelsen och dimensionen.
 

millgard

Aktiv medlem
Varför visa de bilder man tagit? Bättre då att radera minneskortet efter varje session.

Allvarligt, bilder tar man väl för att någon skall titta på dem?
 

Osquar

Aktiv medlem
Jag har fått många gånger kommentaren: "Du borde ha en fotoutställning"

Jag undrar då: varför har man det? Är det för att visa upp sig. Göra reklam för sig yrkesmässigt? Sälja tavlor (gör man det överhuvudtaget?)? Bara som ett socialt event?

Vad är meningen med att stlla ut i tex det komunala biblioteket eller när man hyr en lokal för egna pengar?

Undrar om det är värt att lägga mkt pengar på? Vad vinner man på en utställning, tycker ni?
För att vara en yrkesfotograf (enligt din profil) finner jag dina funderingar lite märkliga... Om man inte Syns så Finns man inte... Och Finns man inte får man ingenting sålt... Och säljer man inget tjänar man inga pengar...

/Oscar
 

Rommel

Avslutat medlemskap
För att vara en yrkesfotograf (enligt din profil) finner jag dina funderingar lite märkliga... Om man inte Syns så Finns man inte... Och Finns man inte får man ingenting sålt... Och säljer man inget tjänar man inga pengar...

/Oscar
Man måste inte visa upp sina bilder bara man är yrkesfotograf.
Man behöver heller inte synas, vara känd eller göra reklam för att tjäna pengar på foto.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

erro.se

Aktiv medlem
Man måste inte visa upp sina bilder bara man är yrkesfotograf.
Man behöver heller inte synas, vara känd eller göra reklam för att tjäna pengar på foto.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Det måste vara väldigt svårt att leva som yrkesfotograf om man aldrig visar sina bilder för någon annan.

Det måste vara väldigt svårt att få några jobb som yrkesfotograf om man aldrig syns, eller inte är känd av någon.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
I vår lokala fotoaffär jobbar ett antal personer. En av de anställda fotar i studio, passfoto och andra småprojekt.
Han är alltså yrkesfotografen i butiken. Men gör inget annat. Vare sig reklam eller äger fotoblogg. Han är anställd.

Vår tidning har också en del fotografer. Ingen känner dom i namn eller vet hur bra de är. De har ändå fullt upp och nästan ingen anlitar dom utifrån utan det är arbetsgivaren som skickar bort dom på uppdrag.

Fotobyråer har en del fast anställda yrkesfotografer och några frilansare. Dessa behöver heller inga namn i omvärlden utan skickas iväg på uppdrag.

Skolfotograferna är också yrkesfotografer som oftast inte stannar så länge i den branchen. Här har de stora företagen kontrakt med hela kommuner för en tid framöver. Fotografera gör absolut inget annat än att åka från skola till skola och skicka iväg bilderna för retusch och framkallning till huvudkontoret

Finns säkert fler fall. Men alla yrkesfotografer är inte enskilda företag.
 

eskil23

Aktiv medlem
Det måste vara väldigt svårt att leva som yrkesfotograf om man aldrig visar sina bilder för någon annan.

Det måste vara väldigt svårt att få några jobb som yrkesfotograf om man aldrig syns, eller inte är känd av någon.
Det är skillnad på yrkesfotograf och frilansfotograf. En yrkesfotograf kan till exempel vara anställd av ett stort industriföretag och bara fota deras produkter, verksamhet etc.
 

SAMD

Aktiv medlem
Nej!

Måste alltid en bild säga något eller ha en berättelse? Måste det alltid finnas en röd tråd tillexempel, måste det alltid finnas ett budskap?
Kan en bra bild inte bara vara en bra bild utan eftertanke så att säga?

Eller kväver en bra bild just allt detta?
Det är med bilder som med poesi: Det finns dikter med budskap, fragmenteriska dikter, politiska dikter, komiska dikter, dikter som berättar, dikter som är en lek med ord utan logik där kombinationerna är det estetiska.
Det är upp till betraktaren att tolka dikten.

Samma sak är det med bilder.

Trevlig helg!
Sven
 

angelcom

Aktiv medlem
Jag planerar en fotoutställning 17 maj - 23 juni och mitt högst personliga svar är: "för min egen skull". Jag har hyrt lokal och skrivit ut egna bilder. Ingen särskilt tema eller så. Visst hoppas jag kunna sälja ett och annat, men har inga fantasier.
 

peber

Aktiv medlem
Jag är amatör och har haft utställning några gånger. För mig har behållningen med att ställa ut varit att dels få visa upp mina bästa bilder snyggt utskrivna och i en fin ram vilket slår vilken digital visning som helst och dels - kanske viktigast - att få feedback på mina bilder, vilka bilder tycker "folk" bäst om, vilka går hem? Det har fått mig att växa som fotograf. Ofta har det varit mina egna favoriter som ratas och de som jag tog med mest för skojs skull som blir mest populära... Kanske säger nåt om min smak? :)
 

Majsilojsan

Aktiv medlem
Av samma anledning som du har 2 hemsidor.
Jag tänker mer: jag har redan "två hemsidor" som jag visat mina vänner, arbetsgivare och kollegor i branschen. Visar även upp på facebook och instagram, för min egen skull som nån nämnde, och får mkt feedback. Varför ha en utställning också? Så menar jag.

Men då verkar det vara typ samma sak men irl. En anledning att träffas.

Tack för alla kommentarer!
 
ANNONS