Annons

Automatisk förinställning ACR/Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
När jag öppnar en RAW-fil från min Canon 7DII så får jag med en förinställning trots att jag inte valt det vid import. Importerar jag bilder till Lightroom från min 5DII så är bilderna "nollställda". Likadant om jag öppnar dem i Adobe Camera Raw så är alla inställningar på noll. Men om jag öppnar en fil från min 7DII i ACR eller Lightroom, oavsett om jag har importerat med Lightroom eller Photo Mechanic så har jag en förinställd bild med skärpa, kontrast, brusreducering m.m. Jag känner igen inställningen från en preset jag gjort i ACR (förinställningen finns inte i Lightroom) men jag väljer inte att lägga på den vid import eller senare, ändå ligger den på alla bilder från 7DII men inte på bilder från 5DII. Förklara det tack. Jag blir inte klok på det...
 

AFJ

Aktiv medlem
Direkt efter att du har importerat bilden till Lightroom - har du då symbolen för att bilden är redigerad? Vad händer om du trycker på Reset?

Om du inte har någon symbol och inget händer när du gör reset då är min gissning att du har lyckats spara nya default inställningar för din kamera. Det är ett val via meny i Lightroom (har inte programmet här så jag minns inte exakt var det ligger).
 

Drogen

Aktiv medlem
Jag har ingen symbol att bilden att bilden är redigerad, trots skruvade inställningar, och trycker jag på reset så händer ingenting. Dubbelklickar jag på en enskild inställning t.ex. "svärta" så står den kvar på -37, den går inte heller till noll som den borde.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Peter, du har på något sätt aktiverat förvalda framkallningsinställningar (Default Develop Settings) för din 7DII. Man kan välja om om dessa förvalda framkallningsinställningar ska vara generella eller för en specifik kamera, använder då kamerans serienummer, eller tom för en specifik kamera och ISO-inställning.

Kolla på den här videon av Mark Wallace, ca 5:15 in i filmen öppnar han dialogrutan för dessa inställningar och förklarar dem och hur man återställer standard.
https://www.youtube.com/watch?v=Ou1axRoMefE

Jag brukar använda kameraspecifika inställningar ibland för mina kameror. T ex kan jag ta bilder på ett X-rite colorpassport i dagsljus med varje kamera och skapa en kameraprofil för varje kamera där färgerna är justerade efter colorpassports kalibrerade färger. Sen aktiverar jag en förvalld framkallningsinställning för varje kamera så får jag en bra grund att utgå ifrån.

Jag plåtar ju en hel del hockey i Gavlerinken och har gjort samma sak där med collorpassport och kan då aktivera de förinställningarna när jag plåtar hockey i det ljuset så blir färgerna rätt på en gång vid import till LR, där har jag även lagt till en del egna framkallningsinställningar också. Då ljuset är lika i rinken hela tiden så kan jag köra med samma exponering, ofta 1/800 f2.8 ISO 2500 på alla kamerorna och de blir sen grundjusterade individuellt /kamera vid LR-import så att resultatet blir lika. Jag kan ju naturligtvis ändra t ex 1/400 f4.0 med samma resultat då det är "samma" exponering.
 

Drogen

Aktiv medlem
OK, får kolla det, tack! Inställningen kommer från när jag plåtar hockey så jag känner igen den. Vid hockeyfoto använder jag aldrig Lightroom så det måste vara något jag gjort i ACR. Pillade mycket med Photo Mechanic och ACR när jag började med det flödet så det är inte omöjligt att jag gjort något omedvetet. Det skumma är att även om jag hoppar över både PM och ACR och kör direkt till LR så är det likadant, men det är ju samma raw-framkallare så det kanske inte är så konstigt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker videon var onödigt komplicerad.

Om du vill tillbaka till default för din 7DII så gå till Develop och välj en bild från den kameran. I menyn, välj Develop-Set Default Settings. Du bör du få en dialogruta där din kamera är vald. Klicka på Restore Adobe default settings och sedan bör du vara tillbaka till normalt beteende för framtida import av foton.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Jag tycker videon var onödigt komplicerad.

Om du vill tillbaka till default för din 7DII så gå till Develop och välj en bild från den kameran. I menyn, välj Develop-Set Default Settings. Du bör du få en dialogruta där din kamera är vald. Klicka på Restore Adobe default settings och sedan bör du vara tillbaka till normalt beteende för framtida import av foton.
Jag refererade till 5.15 in i videon bara för att illustrera vilken dialogruta jag menade, bra att du informerade om ett alternativ 👍
 
ANNONS