Annons

Windows vid byte av disk och moderkort

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Hur gör jag för att flytta mitt Windows 8 till ny disk samt nytt moderkort (och minnen)? Jag köpte en version med Windows online som aktiverades vid installation (ett erbjudande för ett par hundra kronor när Win8 släpptes). Jag har ingen installationsfil, skiva eller annan media att installera ifrån. Kan jag tanka ner en version och aktivera den med mina befintliga uppgifter på något sätt? Min erfarenhet av Windows är att detta är som att be om problem...
 

EJM68

Aktiv medlem
Hur gör jag för att flytta mitt Windows 8 till ny disk samt nytt moderkort (och minnen)? Jag köpte en version med Windows online som aktiverades vid installation (ett erbjudande för ett par hundra kronor när Win8 släpptes).
Microsoft har en telefontjänst där du kan återaktivera din licens. Lite omständigt, men det fungerar.

Jag har använt tjänsten både när jag har flyttat en OS disk till nytt moderkort samt vid nyinstallation på ny disk och moderkort.
 

jaan v

Aktiv medlem
även för en OEM-version?
År det inte så med den typ av windows som levereras installerad att köparen får vända sig till den som sålt maskinen för hjälp - t ex för att få tag i ett nytt installationsmedium?
 

alfin

Aktiv medlem
Jo, om nu den promotionuppgradering som alla fick för 279 kr är att betrakta som OEM? Som jag minns fanns bara en promotionversion till ett pris, men jag kan ha fel.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har gjort exakt det med min Win8 som jag köpte när Win8 var ny för väldigt lite pengar. För att det skall fungera krävs dock att du laddade hem ISO-filen när du köpte Win8-uppgraderingen. Fick lov att köra en telefonaktivering, men det fungerade fint även om det tog sin lilla tid och var en massa knappande.

/Karl
 

A.Dent

Aktiv medlem
Eftersom det är en uppgraderingslicens du köpt skulle jag tro att du måste lägga in originalinstallationen först (Vista eller Win7). Sedan installera med ison du laddat hem i länken ovan.
 
ANNONS