Annons

Använder du UV-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ivar T

Aktiv medlem
Ja oftast, men inte till Nattfoto eller när jag märker att den försämrar bildkvaliteten (framförallt i mycket motljus).
 

iSolen.se

Guest
Skulle aldrig falla mig in. Fotar inte under vattnet.

Skämt åsido, nej, eftersom bra filter är dyra och även med bra filter får man aldrig bättre bild med än utan. Fotar man i motljus ibland eller på natten måste man plocka av filtret. Jobbigt och omöjligt om det går undan. Har sparat mycket pengar på att inte köpa filter men som sagt, det viktigaste är att jag inte fått försämrade bilder när solen eller någon reflex varit med i bild.
 
Senast ändrad:

eskil23

Aktiv medlem
Ja, på de två objektiv som jag huvudsakligen använder utomhus (Nikon 16-85 och Nikon 70-300) och som ofta sitter på kameran. Jag tar dock bort det om jag märker att det påverkar bildkvaliteten (tyvärr så är det inte alltid man märker det förrän efteråt). På några andra objektiv använder jag inte uv-filter.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Nej.

Undantaget är om jag är ute i regn, på stranden etc när man inte alls vill oroa sig för att torka av frontlinsen med skjortan och köra vidare.
 

filip71

Aktiv medlem
Som frågan lyder, använder du UV-filter på dina objektiv?
Inte på Teleobjektiv eftersom där har man bra, djupa motljusskydd. Inte på makro för då sitter det ofta någon raynox försättslins på (ändå). På vidvinkel och normalzoom har jag dock dyraste b+w filter i kombination med motljusskydd.
Har vid ett tillfälle repat frontlinsen på en glugg av splittret från ett krossat UV-filter, så där hade det varit bättre utan... motsatsen ska jag låta vara osagd.
 

iSolen.se

Guest
...
Har vid ett tillfälle repat frontlinsen på en glugg av splittret från ett krossat UV-filter, så där hade det varit bättre utan... motsatsen ska jag låta vara osagd.
Precis samma sak hände mig. Enda gången jag fått ett slag mot frontlinsen krossades UV-filtret och repade frontlinsen. Trots detta envisades jag något år till med att köra med UV.
 

Artis

Aktiv medlem
Precis samma sak hände mig. Enda gången jag fått ett slag mot frontlinsen krossades UV-filtret och repade frontlinsen. Trots detta envisades jag något år till med att köra med UV.
Om du inte hade UV filtret då skulle slaget träffa frontlinsen och då skadorna blivit större eller hur?
 

Artis

Aktiv medlem
Alltid, de dyrare sorten. Eftersom jag fotar ofta konserter i dammiga miljö på klubbar eller utomhus och vill inte riskera att repa frontlinsen. Billigare att bytta filter än objektiv p g av repade glas.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Aldrig på XPRO-1

Fasta objektiv användes med motljusskydd och inget annat. Min 5D mk II behöver egentligen inget filter heller där den ligger hemma på hyllan.
 
ANNONS