Annons

Lightroom 6

Ventures

Aktiv medlem
En fråga till Er som testat nya LR6 eller LR CC och som dessutom har en GPU i datorn: Har programmet blivit märkbart snabbare, och då framför allt i framkallningsmodulen? Eller är det ungefär samma sirap som i 5an?
Och om man nu vill överge LR för t ex Capture One eller DXO vad händer då med de justeringar man gjort i LR (i RAW-filer). D v s - kan dessa program läsa/tillvarata den information som finns i de XMP-filer LR genererat?
Anders W
Att växla mellan bibliotek och framkallningsmodulen går betydligt snabbare, så något har förbättrats i det avseendet.
Det var vad så långt jag hann köra programmet eftersom det tog en evighet att uppdatera all förhandsgranskning vid installationen. Jag borde ha tömt förhandsgranskningsminnet innan jag började.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Filerna blir givetvis inte oanvändbara men Lightroom innehåller som bekant så mycket mer än RAW-konvertering. Det känns som en omständlig lösning att använda Lightroom till allt utom själva RAW-konverteringen.
Ah då får man väl ge sig till tåls tills DxO fixar en justeringspensel och sedan dumpa LR. Utskrifterna håller ju inte alls samma klass från LR som från DxO, så det valet blir inte svårt då.
 

afe

Aktiv medlem
Nu har jag kört genom hela min LR-katalog med ansiktsigenkänning. Man får ta det lite varligt och köra en månad i taget eller så för att inte programmet ska helt få spader (det tar en hel del processorkraft att leta ansikten och känna igen dem).

I princip tycker jag det fungerar bra, även om det missar en hel del ansikten och ibland tror att där är ansikten utan att det är det. Framöver kommer jag själv markera de ansikten programmet inte hittar själv så blir det nog bra så.

Bra funktion :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Av någon anledning går det långsammare att skriva taggar nu. Man får vänta när man markerat raden att skriva på innan det går att skriva. Så var det inte i fyran.
 
En fråga till Er som testat nya LR6 eller LR CC och som dessutom har en GPU i datorn: Har programmet blivit märkbart snabbare, och då framför allt i framkallningsmodulen? Eller är det ungefär samma sirap som i 5an?
Och om man nu vill överge LR för t ex Capture One eller DXO vad händer då med de justeringar man gjort i LR (i RAW-filer). D v s - kan dessa program läsa/tillvarata den information som finns i de XMP-filer LR genererat?
Anders W
Ja, det är märkbart snabbare. Att bläddra mellan bilder och göra urval är numera görligt. Det var det inte tidigare, utan en process där man fick vänta mycket.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Panorama funkar bra på vanliga bilder. Mer komplicerade som ex nattfoto kräver ibland manuella referenspunkter, synd att LR inte hanterar det utan allt är auto.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Nu har jag kört genom hela min LR-katalog med ansiktsigenkänning. Man får ta det lite varligt och köra en månad i taget eller så för att inte programmet ska helt få spader (det tar en hel del processorkraft att leta ansikten och känna igen dem).

I princip tycker jag det fungerar bra, även om det missar en hel del ansikten och ibland tror att där är ansikten utan att det är det. Framöver kommer jag själv markera de ansikten programmet inte hittar själv så blir det nog bra så.

Bra funktion :)
Kan bara hålla med. Jag började med en hel katalog med drygt 22.000 bilder (MacBookPro 2011 med 16 GB RAM) och då märktes det tydligt att datorn fick jobba ganska hårt. Då ändrade jag, precis som du, till en månad i taget.

Måste säga att jag är imponerad över "igenkänningsfaktorn" i funktionen. Kanonbra!
 

MrDip

Aktiv medlem
Har kört detta något dygn och kan väl sammanfatta det med en gäspning.

Dom har efter två års "hårt" arbete lagt till basic HDR, panorama och en halvdålig ansiktsigenkänning. Plus några smärre förbättring av befintliga verktyg.

Uppdateringen var iofs väldigt billig så jag kanske inte ska klaga.


Tony Northrup samanfattar det ganska bra här:
https://www.youtube.com/watch?v=WvT8vWlciD0
 

alfin

Aktiv medlem
Jag är böjd att hålla med föregående talare. Jag hade förväntat mig något mer matnyttigt än att leta upp hustrun i katalogen och funktioner som redan fanns tidigare via PS.
 

Drogen

Aktiv medlem
Med en dator med några år på nacken är jag tacksam för den marginella men ändå märkbara prestandaökningen.

Ansiktsigenkänningen funkade inget vidare för mig. Tog en katalog med ca 150 bilder fördelade på några gruppbilder och resten rena porträtt rakt framifrån. Totalt ca 20 namn i mappen. Efter första namnet så föreslog LR att alla personer oavsett hårfärg, skägg, glasögon o.s.v. var samma person. Det blev lite bättre allt eftersom jag la in fler namn men helhetsintrycket blev att det sög kraftigt. Hade gått fortare att tagga manuellt i PhotoMechanic. Det blir kanske bättre med fler namn och bilder att jobba med men det dröjer nog innan jag lägger mer tid på den funktionen i alla fall.

Panorama och HDR använder jag mycket sällan. Kör CC så jag får ju senaste versionen på köpet. Från 4 till 6/CC är det definitivt köpläge men från 5 till 6 hade jag nog avvaktat med mina behov.
 
Har kört detta något dygn och kan väl sammanfatta det med en gäspning.

Dom har efter två års "hårt" arbete lagt till basic HDR, panorama och en halvdålig ansiktsigenkänning. Plus några smärre förbättring av befintliga verktyg.

Uppdateringen var iofs väldigt billig så jag kanske inte ska klaga.


Tony Northrup samanfattar det ganska bra här:
https://www.youtube.com/watch?v=WvT8vWlciD0
Det man kan ana är att paret Northup inte varit delaktiga i utvecklingen alls och det påverkar nog deras förhållandevis hårda kritik.

De tycker dock att programmet är så bra att de lägger ner tid på att producera och marknadsföra en ny Lightroom 6/CC-bok. :)

Min övertygelse är att Adobe kommer att lägga till nya funktioner i Lightroom CC relativt snart för att ytterligare visa att det är CC-versionen som gäller.

Lightroom CC är ingen revolution men prestandaförbättrningarna är påtagliga för mig, även om Northup menar att de inte finns.
 

TBone

Aktiv medlem
Har kört detta något dygn och kan väl sammanfatta det med en gäspning.

Dom har efter två års "hårt" arbete lagt till basic HDR, panorama och en halvdålig ansiktsigenkänning. Plus några smärre förbättring av befintliga verktyg.
Visst kan jag hålla med om det, men man kan å andra sidan inte beskylla Adobe för att ha slagit på trumman i förväg och haussat förväntningarna. Det liksom bara kom en ny version.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
De 3 största uppdateringar är för mig något jag önskat länge.
En liten sak som jag önskat länge är gå Gradientverktyget att även fungera som en pensel. Nu är det åtgärdat.
 
Lightroom 6 och LR-CC släppta

Nu har Adobe släppt två versioner av LR, en "LR-CC" och en fristående LR6. Det lär visst vara samma LR i båda, åtminstone till en början.

Man kan köpa en fullständig fristående version 1175kr eller uppgradera från en tidigare version för 625kr.
Fast det är lite svårt att hitta. Man får gå in under produkter och leta. De vill naturligtvis sälja CC i första hand.

Moderskeppet har redan en kurs om nyheterna i "LR-CC"

Nils
 

chickenphone

Aktiv medlem
Ansiktsigenkänningen i picasa imponerar, tyvärr kan jag inte säga samma sak om LR...
Tycker den var riktigt usel på att känna igen ansikten, har inte testat HDR ännu....
 
ANNONS