Annons

Filma med NikonD5200

Produkter
(logga in för att koppla)

Olof123

Ny medlem
Hejsan!

Jag äger för tillfället en Nikon D5200 med standardobjekivet 18-55mm.

Jag hade tänkt börja göra "vanliga youtube-videos" där man egentligen bara sitter framför kameran och pratar. Det jag får nu då jag filmar är ett otroligt irriterande ljud från kameran då den fokuserar. Jag behöver nu hjälp med detta.

Är det kameran eller objektivet som gör ljudet? Om det är objektivet, vilket rekommenderar ni att köpa som är tyst? Om det är kameran, vad gör jag då? Om jag måste ha manuellt fokus är det väl lätt att den tappar fokus?

Vad tror ni, hur ska jag göra dem bästa youtube videosarna med min nikon D5200?

Hoppas ni förstår vad jag menar och behöver hjälp med. Är sjukt tacksam för all hjälp. Ha det bäst!
Olof.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag hade tänkt börja göra "vanliga youtube-videos" där man egentligen bara sitter framför kameran och pratar. Det jag får nu då jag filmar är ett otroligt irriterande ljud från kameran då den fokuserar. Jag behöver nu hjälp med detta.

Är det kameran eller objektivet som gör ljudet? Om det är objektivet, vilket rekommenderar ni att köpa som är tyst? Om det är kameran, vad gör jag då? Om jag måste ha manuellt fokus är det väl lätt att den tappar fokus?
Det är till allra största delen objektivets fokusmotor du hör. Det vanliga vid den här typen av video är att köra lite nedbländat så du får skärpedjup, och sedan fokusera manuellt. De flesta föredrar det eftersom AF dels har en tendens att fokusera om med en liten fördröjning, dels fokusera om lite ryckigt och fult och dessutom, om du flyttar huvudet i sidled kan en autofokus lätt få syn på något kontrastrikt bakom dig som den då plötsligt istället fokuserar på. Kort sagt: manuell fokus är ofta att föredra.

Sedan kan det komma lite jämnt surr från själva kameran också, elektronik kan lätt störa en mikrofon eller ljudkretsar i största allmänhet (tänk på surret/brummet man ofta får på ljudutgången på billigare moderkort till datorer).

Vad tror ni, hur ska jag göra dem bästa youtube videosarna med min nikon D5200?
Jag har fyra råd:

1) Skaffa en extern mikrofon
2) Skaffa en extern mikrofon
3) Skaffa en extern mikrofon
4) Fokusera manuellt

:)

Kort sagt, skall du på något sätt hålla på med video, är en mikrofon bland det första du skall skaffa. Dels för att det tar bort 99% av störande ljud från själva kameran, dels för att en lös mikrofon spelar in bättre ljud än den lilla inbyggda, dels för att du då kan ha mikrofonen närmare dig själv och få bättre ljud med mindre störande bakgrundsljud.

D5200 har en 3,5 mm mikrofoningång under gummiluckan på vänster sida. Du behöver ingen superduperdyr stereomikrofon, bara en hyfsad monomikrofon. För sisådär 400 - 900 kr kan du få drastiskt bättre ljud än med den inbyggda micken.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Det kan komma (o)ljud från VR också, vibrationsreduceraren om ditt objektiv har sådan. I så fall är objektivet märkt VR. Det är en motorn i objektivet som flyttar runt en lins lite grand så att bilden ser stadig ut. Står kameran på stativ kan du koppla bort den, det finns en liten omkopplare på objektivet där denna stängs av, VR On-Off
Fast en extern mik löser alla problem.
 

eskil23

Aktiv medlem
Om du sitter still framför kameran och har kameran på stativ så behöver du varken ha AF eller VR påslaget. Då är objektivet helt tyst. Men det bästa är ändå att skaffa en extern mikrofon.
 

Olof123

Ny medlem
Hej! Jag är super tacksam för era jätte hjälpsamma kommentarer. Jag hade absolut tänkt köpa en extern mikrofon, men upplever ändå att man kan få oljud från kamersn/objektivet, eller har jag fel där?

Det låter som att det är manuell fokus som jag ska köra på, får hoppas på det bästa så jag inte gör en hel film med dåligt fokus haha men tack för hjälpen med det :)

Om ni har nå övriga knep eller tips att dela med er om ang vanlig filmning får ni gärna dela med er :)
Super tack återigen!!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har fyra råd:

1) Skaffa en extern mikrofon
2) Skaffa en extern mikrofon
3) Skaffa en extern mikrofon
4) Fokusera manuellt

:)
he he he
Utmärkta råd

Vi kan stå ut med rätt dålig bild. Vid dåligt ljud så stänger vi av.
Jag har en zoom h4n, det är ngt helt annat än en DSLR. Kör jag in signalen från zoom in i kameran så komprimerar kameran sönder ljudet fullständigt(Det finns grader i helvetet också!).
Jag påstår att det är bättre att köpa en handmikrofon.
Vad som helst är i princip bättre än en DSLR.

När jag filmar konserter gör jag det med kameran på stativ och ställer fokus med AF och sen stänger jag av AF.
Och så får fokusen vara hela konserten. En videokamera är ngt helt annat när det kommer till AF.
Nä bäst är att tända upp belysningen och blända ner. Rumsdjupet styr du med belysningen - se gamla svartvita filmer!

För att uppfylla samplingsteoremet så sätter du slutartiden på dubbla framrate. Söker du lite på nätet så finns det tester som visar filmning vid olika slutartider. Och mer än dubbla slutartiden kan se lite märkligt ut.

Filma progressivt!

Använd inte fladdrande lysrörsbelysning!

Filma aldrig kortare än 10 sekunder.

Fläng inte med kameran utan klipp bort förflyttningarna. Panoreringar görs låååååååångsamt.

Bra stativ med videohuvud. Fast nu skall du filma en o samma punkt så du slipper panoreringar och då bör även kula fungera.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tror man missade poängen med inlägget innan som togs bort av admin.
Jag vet att man inte får annonsera på det sättet.
Men jag rekommenderar faktiskt att man INTE skall köpa det jag har, en monomikrofon.
Jag kunde varit tydligare med anledningen, ljudet blir helt enkelt sämre med micken kopplad till kamera än att köpa en ljudinspelare separat. Likaväl som att köpa en mick från 400 till en tusenlapp, så hade jag hellre satsat pengarna på en enklare ljudinspelare för en tusenlapp, som en zoom H1 eller något liknande. Det tjänar din ljudupplevelse på.
 

afe

Aktiv medlem
Oavsett vilket är det inte OK att vid återkommande tillfällen försöka sälja sin mikrofon genom att skriva att den inte används och säljs billigt (som du gjort). Håll dig till reglerna!

/Mod
 
ANNONS